Článek
Zoo Dvůr Králové nad Labem ležící na východě Čech nabízí mimo klasické pěší prohlídky také možnost projet si safari vlastním autem, což je zde už řadu let velmi oblíbenou atrakcí lákající jednotlivce i celé rodiny.
Volání automobilového cestování do divočiny zaujalo i nás, proto jsme vzali našeho baterkového lva Peugeot e-5008 mezi jeho zvířecí kumpány a zjistili, co vás za vjezdovými branami do safari čeká.

Uvnitř se jezdí krokem a spíše se připravte na vyhlídkové kolony.
Ačkoli se to nezdá, tak trasa dlouhá zhruba 5,5 kilometru zabere klidně půl hodiny a déle, protože se jezdí opravdu krokem (limit 30 km/h). A když je provoz, tak musíte počítat s vyhlídkovými kolonami. Jednak kvůli návštěvníkům (ti chtějí zastavit u toho, tamti zase jinde) a také kvůli zvířatům.
Pokud se totiž zvířata uvelebí k odpočinku uprostřed silnice, musíte vyčkat na pracovníka parku, který je popožene mimo vozovku. A na tohle popojíždění je elektromobil úplně ideální a nabízí nejvyšší cestovní komfort, zatímco řidiči vozů s manuálem mají na auto safari kolikrát školu rozjezdů.
Začátek je trochu nuda. Kopytníci a nějaké to ptactvo.
Začátek trasy je částečně sdílen s pěším safari, nicméně zde uvidíte pár kopytníků, oplocený lví výběh (tam se jezdí až nakonec), nějaké to ptactvo. Zkrátka asi nic, co by zatím nějak zvlášť nadchlo. Ostatně detailnější popis vám prozradí brožura, kterou dostanete na začátku.
Daleko lepší podívaná vás čeká v údolíčku tamní říčky Netřeby, kde pracuje automatická vjezdová brána lákající na bližší dobrodružství. Pomalou jízdou mezi výběhy doplněné krmnými altány budete moci spatřit antilopy, vodušky (druh antilopy), zebry, pakoně, watusi (skot s velkými rohy), ale také pelikány, kachny či třeba pštrosy.
V altánech bývá krmení, což zvířata pochopitelně láká.
Ve spouště úseků je silnice dost široká na to, abyste mohli na kraji zastavit a kochat se, zatímco vás ostatní předjedou. Chce to však koukat i do zpětných zrcátek, protože mimo jiných aut se na safari pohybují (a kolikrát vás potřebují předjet) vozy pracovníků parku, safari autobus nebo vyhlídkové pick-upy s vlekem vozící ostatní turisty.
Některá zvířata se nebojí přijít velmi blízko k autům, což poskytne celkem nevšední zážitek. Především žirafy jsou klidné, nebojácné a vy kolem nich projedete v rozestupu několika málo metrů. A pokud budete mít štěstí a otevřená okna, skloní se klidně až k vám (je zakázáno se zvířat dotýkat).
Nejlepší sekce? Rozhodně ta s žirafami. Dostanete se k nim doslova na pár metrů.
Ona žirafí sekce je asi to nejlepší, co vás na trase potká. Zvířata vybíraná do safari autem jsou obvykle klidná, většinou si vás moc nevšímají, přesto je ale v areálu přísný zákaz vystupování z vozu.
Během putování po safari jsme u peugeotu ocenili vysokou míru pohodlí, a to jednak tepelnou zajištěnou účinnou klimou či ventilovanými ergonomickými sedadly vpředu a také samotným elektropohonem (žádné řazení, cukání). A také je to prostorné rodinné SUV se pěti nebo sedmi místy bez příplatku, které stojí od 810 000 Kč v mild-hybridu a od 1 070 000 Kč v plug-in hybridu nebo čisté elektrice.
Lví safari je sice evropským unikátem, ale tyhle kočky většinu dne prostě jen leží.
Zoo hodně propaguje vjezd do lvího safari, kde vás čeká 600 metrů jízdy na území v přírodě vyhubených lvů berberských, jimž dělají společnost psi hyenoví. Zde nesmíte mít ani otevřená okna, nicméně šance, že uvidíte něco zajímavého, je celkem malá. Lev jakožto kočkovitá šelma většinu dne leží a spí, přesně jako vaše kočka domácí.
Po opuštění lvího safari frčíte zpět a buď si to dáte ještě jednou, nebo zamíříte na bezplatné parkoviště a můžete jít do pěší sekce.
V zoo nabijete výhodně!
Na bezplatném parkovišti zoologické zahrady ve Dvoře Králové nad Labem najdete několik nabíjecích stanic provozovaných společností ČEZ. Mimo klasických stojanů AC o výkonu maximálně 22 kW (vyžaduje adekvátní palubní nabíječku, současný standard je 11 kW) je tu několik wallboxů s DC nabíjením o totožném výkonu 22 kW.
V zoo stojí 1 kWh rovných 8 Kč, a to nehledě na 22 kW AC či DC nabíjení.
A to je skvělá alternativa, jak za pár hodin nabít podstatné množství energie, ne-li celou baterku do plna. Navíc nabíjíte (AC i DC 22 kW) za 8 Kč za 1 kWh bez nutnosti úhrady měsíčního paušálu (stačí registrace).
Tuneři mají smůlu
Safari autem je dostupné denně výhradně v letní sezoně (zhruba od konce dubna do začátku října v závislosti na počasí), a to od 9:00 do 16:30 (poslední vjezd). Atrakce se nesmí účastnit psi ani jiná zvířata, nicméně zahrada má připravené kotce na jejich dočasné ubytování.
Co se týče vstupenek, tak si nejde pořídit jen automobilové safari, ale vždy kombinaci s pěším vstupem. To znamená, že jedna osoba musí mít denní vstupné do zoo plus automobil za 490 Kč (to jde výhradně online a na přesný čas) a další dospělá osoba zaplatí za denní vstup online 295 Kč (na místě 325 Kč), zatímco děti (3 až 15 let) online 235 Kč (265 Kč na místě).
Do pěší sekce (poslední vstup přes letní sezonu do 18:00 hodin) můžete do větší části zoo se psy, za každého zaplatíte 100 Kč (online i na místě). Zoo má k dispozici i bezplatnou aplikaci pro Android a Apple iOS.
Vjezd do safari autem má také svá pravidla a je zapovězen kabrioletům (ani s nataženou střechou), upraveným autům (tuning), karavanům, nákladním autům, autobusům a vozům s dvoutaktními motory. Dále nesmíte mít nosič kol s jízdními koly a je zakázáno uvnitř parku troubit. Máte-li nějaký specifický vůz, je doporučené kontaktovat v pracovní dny nejprve zákaznický servis.
Pokud vás jízda vlastním autem neláká, lze využít safari bus nebo vyhlídkový pick-up s přívěsem.
Nejspíš vás ve spojení auta se zvěří napadne možná nehoda. Od zástupců zahrady jsme zjistili, že střet auta se zvěří nepamatují. Co se týče poškození auta návštěvníků zvířetem, tak se to prý výjímečně stává (jednotky případů ročně), zoo je na tyto situace plně pojištěná.
Automobilová zoo je rozhodně příjemným zpestřením, které funguje jako zajímavý doplněk (nebo spíše začátek) tradiční pěší prohlídky. Tím, že královédvorská zoologická zahrada není rozlohou zase tak velká, zvládnou několikahodinový pobyt/chůzi uvnitř i malé děti.