Hlavní obsah

S Hyundaiem Ioniq 5 s obytnou vestavbou k nejhlubšímu rakouskému jezeru a do Mozartova města. Dojezd nebyl problém, vytrestala nás jiná věc

Foto: Jan Majurník
10:22
10:22

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Proměnili jsme špičkový Hyundai Ioniq 5 na bydlík a zamířili směr rakouské jezero Traunsee. Všechno bylo sluncem zalité, dokud jsme nenarazili na největší slabinu elektromobility.

Článek

Rakousko má více než 2 000 jezer, což z této země dělá oblíbenou turistickou destinaci, a to navzdory tomu, že zde milují řidiče asi jako temelínskou jadernou energii a neváhají svoje silnice zasypat výdělečnými mobilními radary.

Foto: Jan Majurník

Může být Hyundai Ioniq 5 obytný? Překvapivě ano!

Někdy je ovšem volání divočiny mocnější než permanentní hrozba finanční represe, zvláště pak při pohledu na jezero Traunsee ležící asi 2 hodiny jízdy a bezmála 200 kilometrů od Českých Budějovic.

Neváhali jsme tedy, vybavili se modernizovaným Ioniqem 5 N Line ve čtyřkolce a cestou to vzali ještě přes Egoé, abychom standardní 490litrový zavazadelník vyplnili obytnou vestavbou Nestboard 650. Dobrodružství mohlo začít!

Rakousko milující motoristy

Traunsee (Travenské jezero) je nejhlubším jezerem v Rakousku, není daleko, láká na krásné výhledy i vodní turistiku. Pokud jedete z Čech, tak je nejlepší to vzít přes rakouský Linec, ovšem dostat se tam…

Jihočeská dálnice jaksi chybí, takže před obcí Kaplice pokračujete po silnici první třídy skrze hranice až do rakouského Freistadtu, kde se konečně napojíte na rychlostní silnici S10.

Foto: Jan Majurník

Traunsee nabízí úchvatné výhledy a čistou vodu.

Rakušané jsou známí svojí láskou k motorismu, takže očekávejte omezenou rychlost a záplavu statických i mobilních radarů (jejich pozice se mění) připravených poslat vám tučný pohled z dovolené. Zejména pozor na zúžení a práce na silnici, tam se místní ruka zákona nebojí dát klidně vícero měřičů rychlosti.

Nezapomeňte na dálniční známku, kterou nejjednodušeji koupíte přímo na oficiálním e-shopu lokalizovaném do češtiny (shop.asfinag.at/cs/). Denní viněta stojí pro auto do 3,5 tuny bez ohledu na pohon 9,30 EUR (232 Kč) a 10denní vyjde na 12,40 EUR (310 Kč). Pozor, na rozdíl od Česka v Rakousku platí za dálnice i motocykly.

Sluší se připomenout, že při nákupu známky na fyzickou osobu už neplatí odložená platnost jako kdysi. Tedy ať kupujete na firmu či soukromníka, platnost známky můžete zvolit klidně hned.

Ach ty nabíječky…

Během přesunu k jezeru jsme byli celkem překvapeni, že je Ioniq 5 N Line poměrně pohodlný i na nízkoprofilových letních gumách 255/45 R20. Disky navíc vypadají skvěle, ale znamenaly o něco vyšší spotřebu, která se cestou tam pohybovala kousek pod hranicí 20 kWh na 100 kilometrů.

Ale i tak, vzhledem k využitelné kapacitě trakčního akumulátoru 84 kWh to neznamenalo žádné omezení. Vyráželi jsme z Hradce Králové a cestou nabíjeli jen jednou při plánované pauze na oběd. Žádné šnečí tempo, ale spíše svižnější styl. Ostatně systémový výkon 325 koní a točivý moment 605 Nm zkrátka zajistí to, že předjíždění je otázkou mžiku.

Foto: Jan Majurník

Dojezd na jedno nabití? S plnou baterkou reálně 400 km.

Kromě toho má auto volitelnou míru rekuperace pomocí pádel pod sportovním volantem nebo automatický režim, takže se přizpůsobí chutím většiny uživatelů. Třeba my rádi plachtíme (jízda setrvačností bez rekuperace) a případné brzdění si zajistíme pedálem nebo právě pádly.

Každopádně plán byl takový, že dojedeme do vybraného Camping Traunsee ležícího přímo u jezera, kde sice mají permanentně vypnutý telefon, ovšem podle recenzí jde o jediný slušný kemp v širokém okolí. Tam v klidu nabijeme a vydáme se poznávat krásy okolí po svých, jenže…

Po příjezdu do kempu se objevilo několik ALE. Prvně naprosto neochotná a anglicky nehovořící recepční, dále zákaz nabíjení elektromobilů z důvodu možného požáru (karavan s baterií nicméně nabíjet lze), zákaz parkování na mokré trávě (ale o tři metry vedle na stejné mokré trávě to lze) nebo třeba nemožnost do kempu přijet po 22 hodině (závora na čip se neotevře), a to i když jste na místě ubytování.

Na druhou stranu sociální zařízení kempu prošlo rekonstrukcí a je skutečně slušné, stejně tak máte jezero s výhledem na dominantní horu doslova pár kroků od bydlení. Inu pocity z tohoto místa za 61 EUR (1 522 Kč) na dvě noci pro dva máme velmi smíšené a jestli jde podle recenzí o nejlepší kemp v okolí, pak se trochu bojíme toho ostatního.

Každopádně překažené plány na nabíjení v kempu nás donutily vyhledat místní stanice v přilehlém městě Gmunden, kde jsme opět museli bojovat s nástrahy elektromobility. Jedna stanice nešla, další zase nepustila nabíjení za výhodnější cenu, třetí fungovala jen napůl. Místo turistiky jsme tedy hledali fungující nabíjení, už nehledě na absolutní neekonomičnost zhruba 20 Kč za 1 kWh.

Foto: Jan Majurník

Původně jsme nabíjení zahájili, ale pak přišla obsluha, že najednou nabíjet nesmíme. Karavany s lithiovou baterií (a tudíž tím samým rizikem) ovšem nabíjet lze.

Největší bolístkou elektromobilů tak nejsou auta samotná, ale nabíjecí stanice, jejich provozovatelé a leckdy nesmyslné ceny. Boj jsme nicméně nakonec vyhráli a užili si procházku kolem jezera i návštěvu toskánských zahrad, naštěstí v noci osvětlených. Za vidění zde ještě stojí zámek Ort nebo stezka v korunách stromů.

Mozartovo město

Přestože Ioniq 5 vysloveně nemá kempovací režim jako třeba severoamerická konkurence, nabízí podobný režim nazvaný užitkový. Tehdy jsou systémy vozu živeny z trakční baterky včetně topení, takže ať si dozadu hodíte matraci nebo vsadíte na nějakou vestavbu, přes noc vám bude příjemně.

V autě jsme strávili dvě noci, první noc vytápění nás stála 7 % energie (5,9 kWh) a druhá (chladnější) spojená s nabíjením mobilu 9 % (7,6 kWh).

Foto: Jan Majurník

Kempování v Ioniqu? Jde! Díky užitkovému režimu může jet topení celou noc.

Vestavba Egoé Nestboard 650 v ceně 85 tisíc korun nás pak překvapila svojí důmyslností (za 15 minut máte připraveno). Škoda jen nízké matrace, a tudíž tvrdšího podkladu. Šikulové z Egoé umí nabídnout i trochu vyšší a komfortnější matraci, ovšem ta zase zabere více místa.

Pokud nejste nadšení lezci po horách nebo lesích či třeba vodomilové, nejspíš vám na Traunsee bude jeden či dva dny stačit. Nabízí se tak otázka, kam vyrazit ještě?

V okolí jsou například troje termální lázně s dojezdem do 45 minut, a to konkrétně Euro Spa Resort Bad Hall, EurothermenResort Bad Schallerbach nebo Eurotherme Bad Ischl. Nicméně voda není pro každého, proto stojí za to věnovat den Mozartovu městu, tedy Salcburku.

Foto: Jan Majurník

Parkovací garáže Park Garage Linzer Gasse měly jako tradičně úzká místa. Naštěstí jde auto zaparkovat na dálku pomoc klíčku.

I nás čtvrté největší město Rakouska zlákalo natolik, že jsme s Ioniqem zaparkovali do garáží Park Garage Linzer Gasse (75 Kč za hodinu) ležících nedaleko centra a vyrazili pěšky na 6,3 km dlouhou poznávací trasu.

Viděli jsme například zámek Mirabell s krásnými zahradami, kde se často konají svatby, most přes řeku Salzach posetý zámečky zamilovaných, Mozartův rodný dům, luxusní Obilnou uličku Getreidegasse (něco jako naše Pařížská), navštívili jediný obchod, kde prodávají originální Mozartovy koule (kus za 50 Kč a nestojí to za to) nebo pevnost Hohensalzburg, odkud je vidět na město.

Plán naší trasy najdete ZDE, tak se můžete inspirovat. Ale jestli máte raději skákací aktivity, pak byste neměli minout obří trampolínový park Jump Dome.

Nafukovací hatchback

Každopádně cestování s Ioniqem 5 se takřka vyrovná cestování s benzinovým pohonem za předpokladu, že si naplánujete nabíjení (na 500 km trasu stačí skutečně jen jedno) a že vás nevypečou stanice samotné (nejde spustit, obsazeno a jiné).

Jistě jste si všimli, že auto nemá zrcátka, nýbrž příplatkové (+40 000 Kč) kamery, což je věc, na kterou si budete zvykat tak čtyři dny. Oceníte širší výhled dozadu, zapláčete nad plochým obrazem bez hloubky ostrosti. Jde zkrátka o hi-tech vychytávku, bez níž se obejdete. Nám se líbí a koupili bychom si ji, ale pořád jde spíš o frajeřinu než o něco převratného.

Foto: Jan Majurník

Kamery stojí 40 000 Kč. Jde spíše o frajeřinu dodávající hi-tech punc.

Výlet nám dal poznat i další spotřebitelskou věc dbající na bezpečnost cestování. Většina věcí se totiž díky posuvným a sklopným zadním sedadlům vešla do kufru i přes to, že většinu prostoru zabrala obytná vestavba.

Navíc si můžete do středového zpětného zrcátka pustit obraz ze zadní kamery, takže je vám pak celkem jedno, jestli jste narvaní po střechu nebo máte zadní sezení vzpřímenější. Ioniq 5 tak možná trochu klame tělem, protože je ve finále velmi praktický a prostorný.

Výlet (přes 1 300 km) jsme zakončili se svižným celkovým průměrem 21 kWh sto (reálný dálkový dojezd tedy nejvýš 400 km), ovšem kvůli nesmyslnému pravidlu v kempu jsme ekonomicky poněkud zaplakali, protože nás na území Rakouska stála 1 kWh v průměru 19 Kč. A to je sto rakouských kilometrů za 400 Kč.

Hyundai Ioniq 5 se zadním pohonem startuje od 1 069 990 Kč se základní baterií 63 kWh a od 1 229 990 Kč s větším akumulátorem 84 kWh. Nejlevnější čtyřkolka vyjde na 1 459 990 Kč, zatímco námi testovaná nejvyšší specifikace 4 × 4 N Line začíná od 1 579 990 Kč. Záruka na vůz je pak 5 let bez omezení najetých kilometrů.

Načítám