Hlavní obsah

Jmenuje se to pohotovostní brzda, zachrání vás to od bouračky, málokdo ji však používá. Přitom jde o jednoduchý fígl

Foto: Jakub Misík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedna z vychytávek, kterou vás naučí například na kurzech bezpečné jízdy, je technika zvaná pohotovostní brzda. Jde vlastně o takové preventivní opatření, které vám v případě maléru umí zkrátit brzdnou dráhu a tím snížit následky nehody, potažmo jí předejít. O co tedy jde?

Článek

Umět se rozjet rychle umí každý, ovšem už málokdo umí naplno brzdit. To potvrzují jednak technické reporty ze stanic technických kontrol, kde jsou vadné brzdy nejčastější nebezpečnou závadou, a také kurzy bezpečných jízd, kde se lektoři dost často setkávají s tím, že se nejen mladí, ale i vyjíždění řidiči bojí do brzdy pořádně opřít.

Foto: Michal Jirák

Pohotovostní brzda vám pomůže ušetřit cenné metry brzdné dráhy.

Jednou z nadstavbových technik brzdění je takzvaná pohotovostní brzda, která zprvu funguje jako prevence a v případě problémů jako dost užitečná technika zkracující reakční čas i brzdnou dráhu.

Techniku pohotovostní brzdy krásně demonstruje příklad autobusu, který stojí na zastávce a vy jakožto řidiči se k němu blížíte. V této modelové situaci totiž existuje reálné riziko, že se někdo bude snažit přebíhat vozovku před samotným autobusem, takže vy jej spatříte až na poslední chvíli.

A to je problém, protože než si uvědomíte, že musíte brzdit, a než auto začne brzdit a zastaví/zpomalí, uběhne hodně metrů. Z rychlosti 50 km/h na suchu může být celková dráha zastavení (reakční čas + brzdná dráha) klidně 28 metrů (u novějších vozů zhruba 24 až 25 m). Docela dost, nemyslíte? Ale taková je realita.

Foto: Jakub Misík

Dráha zastavení se skládá z reakčního času a samotné brzdné dráhy.

Ušetřit metry tedy pomůže pohotovostní brzda, která funguje tak, že jste-li před potenciální překážkou (autobus), tak snížíte rychlost jízdy a přesunete svoji pravou nohu nad brzdový pedál. Toto (přesunutí nohy z plynu nad brzdu) vám při plně soustředěné jízdě ušetří asi 0,3 až 0,5 sekundy času, což znamená při oněch 50 km/h na suchu zkrácení dráhy zastavení o přibližně 5 až 7 metrů!

Totiž, pokud se skutečně stane, že někdo od přední části autobusu vyběhne, postačí vám pouze prudce zadupnout brzdu a intenzivně vyvíjet tlak na pedál. Nemusíte už nohu přesouvat z plynu na brzdu.

Foto: Michal Jirák

Na brzdový pedál musíte při krizové brzdě prudce dupnout, jinak nebude nástup tak účinný.

Provedete-li nástup na brzdu správně, vaše vozidlo začne brzdit plnou silou v co nejkratší možné době. Pakliže ovšem žádná překážka nevyvstane, jednoduše nohu vrátíte zpět na plynový pedál a frčíte dál.

Tato metoda se dá aplikovat nejen jako prevence proti přeběhnutí osoby před autobusem, ale i např. před místem, kudy často migruje zvěř, před nepřehlednou zatáčkou nebo všude tam, kde hrozí nějaké nebezpečí, ale vy na dané místo/úsek nevidíte v dostatečném předstihu.

Brzdovou pohotovost vás pravděpodobně v autoškole nenaučí, z toho důvodu doporučujeme návštěvu některého z akreditovaných polygonů, kterých je po Česku hned několik. Tam si lze tyto a podobné cviky vyzkoušet bezpečně, ale naplno!

Reklama

Načítám