Hlavní obsah

Němci vybrali nejlepší a nejhorší auta podle spolehlivosti. Vítěz nepřekvapí, poražení ale patří v Česku mezi oblíbené

Foto: Lukáš Volšický

Německo je obří země, kde jezdí mnoho aut, o kontrolu jejich technického stavu se zde stejně jako u nás starají příslušné stanice. Řadu z nich provozuje společnost TÜV, která každoročně vydává přehled o (ne)spolehlivosti jednotlivých modelů. Nejnovější report má vítěze i překvapivé poražené, v Česku poměrně oblíbené vozy.

Článek

Společnost TÜV každoročně vydává přehledy o (ne)spolehlivosti jednotlivých aut. Síť stanic technických kontrol totiž má z čeho čerpat, ročně za poslední rok pobočky zvládly udělat souhrnně skoro 9,5 milionu kontrol.

Finální zpráva zohledňuje 246 modelů v šesti věkových kategoriích, hodnoceno bylo 18 vybraných závad v oblastech typu brzdy, podvozek a osvětlení.

Foto: TÜV SÜD

TÜV provozuje stanice technických kontrol, což poskytuje zajímavá data.

Článek TÜV Report 2026, který zveřejnil server Motorhome.cz, se zaměřuje na míru vážných závad vozidel, které kvůli nim kontrolou neprošly. Nutno ovšem dodat, že jako vážnou závadu bere TÜV i nesvítící světlomet kvůli prasklé žárovce.

Vítězové

Žebříček spolehlivosti u dvou až tříletých vozů vyhrála Mazda2, pouze 2,9 % vozů mělo při technických kontrolách vážnou závadu. V závěsu za mazdou se objevily modely Mercedes-Benz třídy B a Volkswagen T-Roc se závadovým podílem 3 %.

V kategorii čtyř až pětiletých aut jsou na první pozici se závadovým podílem 4 % modely Volkswagen Golf Sportsvan a T-Roc. Třetí místo s podílem 4,5 % vážných závad obsadila Audi Q2.

Foto: Audi

Audi Q2 se nijak zvlášť neprodávalo, nicméně podle reportu patří ke spolehlivým.

V kategorii stáří vozidel šest až sedm let dominoval T-Roc s podílem závad 6,7 %. Za ním s podílem 6,9 % se objevil opět Volkswagen Golf Sportsvan a s podílem vážných závad 7,5 % model Audi Q2.

Hlavní zjištění TÜV report pak označuje modely Volkswagen T-Roc, Volkswagen Golf Sportsvan, Audi Q2, Mazda2 a Mazda CX-3 jako spolehlivé v mladších kategoriích.

Poražení

Velmi oblíbenými elektromobily nejen u nás, ale i Evropě, jsou tesly. A právě Model Y vyhrál s mírou vážných závad 17,3 % úplně poslední místo v kategorii dvou až tříletých vozů. Server Motorhome.cz dodává, že jde o nejvyšší hodnotu v této kategorii za posledních deset let. O dvě příčky lépe dopadl Model 3, a to s mírou závad 13,1 %.

Ve věkových kategoriích čtyři až pět let, šest až sedm let a osm až devět let se umístily na nízkých spodních příčkách modely BMW řady 5 a 6 a také Dacia Duster. Mezi vozy starými 12 až 13 let si nejhorší umístění odnesl Renault Clio.

Foto: Jiří Čermák

Tesla Model Y si odnesla nejhorší pozici v kategorii mladých aut.

Hlavní zjištění TÜV report 2026 tedy říká, že se modely Tesla Model 3 a Model Y opakovaně objevují mezi těmi nejhoršími. Dále hovoří o BMW řady 5 a 6 a Dacii Duster, které s přibývajícím věkem bojují s vážnými závadami.

Zde je ovšem potřeba podotknout, že dle TÜV nespolehlivé vozy mají někdy vyšší průměrný kilometrový nájezd než vítězové. A to do jisté míry může výsledky ovlivnit.

Foto: Dalibor Žák

Nijak zvlášť dobře si podle reportu nevede ani Dacia Duster, Němci však vidí jako vážnou závadu i prasklou žárovku světlometu.

Třeba v kategorii aut starých dva až tři roky vítězná Mazda2 má průměr 29 000 km, ale poražená Tesla Model Y 55 000 km. V segmentu stáří čtyři až pěti let má vítězný Golf Sportsvan průměrný nájezd 52 000 km, zatímco poražené BMW řady 5 a 6 dokonce 92 000 km. Teprve až u starších aut se karta obrací.

Třídní premianti

Nejlepším autem v kategorii mini je dle TÜV Fiat 500e s mírou závad 4,2 % při první technické kontrole. Na druhou stranu tohle auto nikdo nekupoval, tudíž jich po silnicích moc nejezdí.

Malé vozy ovládla zmíněná Mazda2 s 2,9% podílem vážných závad, kategorii kompaktů ovládlo BMW řady 1 s podílem 3,3 %, střední třídu vede Mercedes třídy C s podílem závad 4,3 %.

Foto: Michal Houdek

Mezi mladými SUV vozy vyhrál Volkswagen T-Roc.

Nejspolehlivějším SUV je podle reportu Volkswagen T-Roc kvůli nízkému závadovému podílu 3,2 %, zatímco mezi MPV vede Mercedes-Benz třídy B s podílem 3 % závad zjištěných na první technické kontrole.

Tabulkový přehled

Níže najdete vybrané tabulky třech nej seřazené podle stáří aut, počtu vozidel s vážnými závadami a také je zde uvedený průměrný kilometrový nájezd.

StáříNejlepší auta
2–3 rokyPodíl závadPrůměrný nájezd
Mazda22,9 %29 000 km
Mercedes B3,0 %41 000 km
VW T-Roc3,0 %37 000 km
StáříNejhorší auta
2–3 rokyPodíl závadPrůměrný nájezd
Tesla 313,1 %56 000 km
Ford Mondeo14,3 %76 000 km
Tesly Y17,3 %55 000 km
StáříNejlepší auta
4–5 letPodíl závadPrůměrný nájezd
VW Golf Sportsvan4,0 %52 000 km
VW T-Roc4,0 %55 000 km
Audi Q24,5 %54 000 km
StáříNejhorší auta
4–5 letPodíl závadPrůměrný nájezd
BMW 2 Active Tourer20,6 %66 000 km
Tesla 321 %86 000 km
BMW 5/621,5 %92 000 km
StáříNejlepší auta
6–7 letPodíl závadPrůměrný nájezd
VW T-Roc6,7 %76 000 km
VW Golf Sportsvan6,9 %69 000 km
Audi Q27,5 %74 000 km
StáříNejhorší auta
6–7 letPodíl závadPrůměrný nájezd
VW Sharan21,7 %115 000 km
BMW 5/622,3 %124 000 km
Dacia Duster23,5 %78 000 km
StáříNejlepší auta
8–9 letPodíl závadPrůměrný nájezd
Mazda CX-39,7 %86 000 km
VW Golf Sportsvan10,3 %92 000 km
Mercedes B11,0 %90 000 km
StáříNejhorší auta
8–9 letPodíl závadPrůměrný nájezd
Dacia Sandero27,8 %87 000 km
Dacia Duster29,8 %101 000 km
BMW 5/629,9 %163 000 km
StáříNejlepší auta
10–11 letPodíl závadPrůměrný nájezd
Mercedes B13,9 %108 000 km
Mercedes GLE/ML15,2 %170 000 km
Mercedes A15,4 %124 000 km
StáříNejhorší auta
10–11 letPodíl závadPrůměrný nájezd
BMW 5/632,1 %187 000 km
Renault Twingo32,1 %92 000 km
Dacia Duster34,2 %123 000 km
StáříNejlepší auta
12–13 letPodíl závadPrůměrný nájezd
VW Touareg17,9 %204 000 km
Mercedes B19,0 %124 000 km
Mercedes GLE/ML19,3 %193 000 km
StáříNejhorší auta
12–13 letPodíl závadPrůměrný nájezd
Dacia Sandero38,1 %117 000 km
Renault Twingo40,0 %112 000 km
Renault Clio40,4 %121 000 km

TÜV není jedinou společností, která vydává reporty o (ne)spolehlivosti aut. V Německu je to například ještě autoklub ADAC.

Načítám