Článek
Vybíráte nové či ojeté auto? Pak vás nejspíš zajímá také spolehlivost, o čemž napoví třeba svolávací akce nebo uživatelské recenze. Německý autoklub ADAC, který motoristům poskytuje také asistenční služby, vydává svoje statistiky spolehlivosti právě na základě počtu asistenčních zásahů.
A ty odhalí karty z reálného provozu, tedy jak často řidiči skutečně potřebují pomoc na silnicích a v jakých je to autech. Na to konto připomeneme, že v roce 2023 ADAC realizoval asi 3,5 milionu výjezdů servisních vozidel, zatímco vloni jich bylo 3,6 milionu.
Dat tedy mají Němci dost, aktuální analýza pro rok 2025 zahrnuje 159 modelových řad dvaceti značek plnících kritéria (například počet registrací), a to v rozmezí od dvou do devíti let stáří (2015 až 2022).

Nejčastější malér? Žádné drama, ale vybitá baterka.
Každopádně pokud očekáváte nějaké dramatické důvody, proč nová i starší auta v provozu selhala, tak bohužel. Nejčastější poruchou ve 44,1 % případu totiž byla vadná/vybitá autobaterie. Na druhém místě se s podílem 22,8 % umístily problémy s motorem a jeho elektronikou, zatímco třetí místo s podílem 10,5 % si drží trable s elektrickými systémy typu alternátoru či osvětlení.
Čtvrtou nejčastější letošní závadou řešenou autoklubem ADAC byly defekty pneumatik (8,8 % případu) a pátou potíže se systémem zamykání (7,1 %).
ADAC vozy navíc rozdělil do jednotlivých kategorií, a to na mini auta (třeba Mitsubishi Space Star), malé vozy (Škoda Fabia,…), nižší střední třídu (například Hyundai i30), střední třídu (Tesla Model 3), vyšší střední třídu (třeba Audi A6) a na dodávky (například Fiat Ducato).

ADAC vydává reporty o spolehlivosti pravidelně. Ten letošní navíc odhalil několik zajímavostí.
My to pro vás ovšem zjednodušili a vybrali ty největší průšviháře. Napříč všemi zkoumanými vozy se totiž ukázalo rovných 18 modelů, které dopadly úplně nejhůře. Uvádíme zde jednak konkrétní modely a také jejich nejproblémovější roky výroby ve vztahu k nejvyššímu počtu závad.
Model | Nejproblémovější roky |
---|---|
Fiat Ducato | 2022, 2021, 2020, 2018, 2017, 2016, 2015 |
Ford Kuga | 2021 |
Ford S-Max | 2018, 2017, 2016 |
Ford Transit | 2015 |
Hyundai Ioniq 5 | 2022 |
Mazda3 | 2019 |
Mazda CX-30 | 2020 |
Nissan Qashqai | 2019 |
Opel Insignia | 2022, 2018, 2017, 2016, 2015 |
Opel Meriva | 2017, 2016 |
Opel Zafira | 2015 |
Renault Master | 2020, 2019 |
Renault Megane | 2016 |
Renault Scenic | 2019, 2018, 2015 |
Toyota C-HR | 2022, 2021, 2020, 2019, 2018 |
Toyota RAV4 | 2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017 |
Toyota Yaris | 2022, 2021 |
Toyota Yaris Cross | 2022 |
Že se to problémovými léty hemží u Fiatu Ducato asi nikoho nepřekvapí, protože jde o dodávkový vůz, které mají zpravidla vysoké roční nájezdy, a tudíž větší šanci na to, že se setkají s defektem či závadou.
Vztyčený prst však máme u elektromobilu Hyundai Ioniq 5 z roku 2022 (vzpomeňte, až budou fanatici říkat, jak jsou elektrovozy naprosto bezporuchové) a u tehdejšího vlajkového modelu Opelu, tedy u Insignie. A mračíme se i na oblíbené Mazdy řad 3 a CX-30.

Toyotě se nedařilo u mladších ročníků.
Nedařilo se mladým japonským Toyotám, kde by člověk čekal spíš vysokou míru spolehlivosti.
Nutno ovšem dodat, že jde vlastně de facto o orientační hodnocení jednoho autoklubu, jeho klientů a jen v jedné (byť velké) zemi. Tato data tak nejdou vztahovat globálně, ani evropsky, ovšem při výběru nového či ojetého vozu mohou napovědět, jakým směrem se (ne)vydat. A pokud jde o svolávací akce, doporučujeme mrknout na server svolavacky.cz.