Hlavní obsah

ADAC vydal statistiku letošních motoristických ostud. Mezi nimi je vícekrát zastoupená značka, kterou byste čekali na výsluní spolehlivosti

Foto: ADAC

Německý autoklub ADAC pravidelně vydává statistiky spolehlivosti aut, které vám mohou pomoci při výběru nového, ale i ojetého vozu. Aktuální data nicméně ukazují, že se mezi motorovými ostudami nacházejí i značky, které byste tam nečekali.

Článek

Vybíráte nové či ojeté auto? Pak vás nejspíš zajímá také spolehlivost, o čemž napoví třeba svolávací akce nebo uživatelské recenze. Německý autoklub ADAC, který motoristům poskytuje také asistenční služby, vydává svoje statistiky spolehlivosti právě na základě počtu asistenčních zásahů.

A ty odhalí karty z reálného provozu, tedy jak často řidiči skutečně potřebují pomoc na silnicích a v jakých je to autech. Na to konto připomeneme, že v roce 2023 ADAC realizoval asi 3,5 milionu výjezdů servisních vozidel, zatímco vloni jich bylo 3,6 milionu.

Dat tedy mají Němci dost, aktuální analýza pro rok 2025 zahrnuje 159 modelových řad dvaceti značek plnících kritéria (například počet registrací), a to v rozmezí od dvou do devíti let stáří (2015 až 2022).

Foto: ADAC

Nejčastější malér? Žádné drama, ale vybitá baterka.

Každopádně pokud očekáváte nějaké dramatické důvody, proč nová i starší auta v provozu selhala, tak bohužel. Nejčastější poruchou ve 44,1 % případu totiž byla vadná/vybitá autobaterie. Na druhém místě se s podílem 22,8 % umístily problémy s motorem a jeho elektronikou, zatímco třetí místo s podílem 10,5 % si drží trable s elektrickými systémy typu alternátoru či osvětlení.

Čtvrtou nejčastější letošní závadou řešenou autoklubem ADAC byly defekty pneumatik (8,8 % případu) a pátou potíže se systémem zamykání (7,1 %).

ADAC vozy navíc rozdělil do jednotlivých kategorií, a to na mini auta (třeba Mitsubishi Space Star), malé vozy (Škoda Fabia,…), nižší střední třídu (například Hyundai i30), střední třídu (Tesla Model 3), vyšší střední třídu (třeba Audi A6) a na dodávky (například Fiat Ducato).

Foto: ADAC

ADAC vydává reporty o spolehlivosti pravidelně. Ten letošní navíc odhalil několik zajímavostí.

My to pro vás ovšem zjednodušili a vybrali ty největší průšviháře. Napříč všemi zkoumanými vozy se totiž ukázalo rovných 18 modelů, které dopadly úplně nejhůře. Uvádíme zde jednak konkrétní modely a také jejich nejproblémovější roky výroby ve vztahu k nejvyššímu počtu závad.

ModelNejproblémovější roky
Fiat Ducato2022, 2021, 2020, 2018, 2017, 2016, 2015
Ford Kuga2021
Ford S-Max2018, 2017, 2016
Ford Transit2015
Hyundai Ioniq 52022
Mazda32019
Mazda CX-302020
Nissan Qashqai2019
Opel Insignia2022, 2018, 2017, 2016, 2015
Opel Meriva2017, 2016
Opel Zafira2015
Renault Master2020, 2019
Renault Megane2016
Renault Scenic2019, 2018, 2015
Toyota C-HR2022, 2021, 2020, 2019, 2018
Toyota RAV42022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017
Toyota Yaris2022, 2021
Toyota Yaris Cross2022

Že se to problémovými léty hemží u Fiatu Ducato asi nikoho nepřekvapí, protože jde o dodávkový vůz, které mají zpravidla vysoké roční nájezdy, a tudíž větší šanci na to, že se setkají s defektem či závadou.

Vztyčený prst však máme u elektromobilu Hyundai Ioniq 5 z roku 2022 (vzpomeňte, až budou fanatici říkat, jak jsou elektrovozy naprosto bezporuchové) a u tehdejšího vlajkového modelu Opelu, tedy u Insignie. A mračíme se i na oblíbené Mazdy řad 3 a CX-30.

Foto: Jakub Deml

Toyotě se nedařilo u mladších ročníků.

Nedařilo se mladým japonským Toyotám, kde by člověk čekal spíš vysokou míru spolehlivosti.

Nutno ovšem dodat, že jde vlastně de facto o orientační hodnocení jednoho autoklubu, jeho klientů a jen v jedné (byť velké) zemi. Tato data tak nejdou vztahovat globálně, ani evropsky, ovšem při výběru nového či ojetého vozu mohou napovědět, jakým směrem se (ne)vydat. A pokud jde o svolávací akce, doporučujeme mrknout na server svolavacky.cz.

Načítám