Hlavní obsah

Fiat chtěl prodávat maličkou pětistovku jen jako elektromobil. Nikdo ji nechtěl, tak přidal spalovací motor

Foto: Fiat

Fiat alespoň v rámci osobních aut neprožívá úplně růžové období, nicméně zdá se, že se i u italské automobilky blýská na lepší časy. V továrně Mirafiori totiž začaly sjíždět předprodukční kusy modelu 500 Hybrid, který může turínskému výrobci významně pomoci. A to i na domácí společenské scéně.

Článek

Se současnou pětistovkou se to má tak, že původně mělo jít o ryze elektrický model, což by u městského auta vlastně nevadilo, pokud by nemělo na každém trhu nasazenou extrémně ambiciózní cenu. Jen u nás v září 2024 vůz stál 689 900 Kč s papírovým dojezdem pouze 190 km, a na to se fronty fakt nestály. Nikde.

Globální nezájem byl dokonce tak velký, že Fiat musel zastavit výrobu, což zase nadzvedlo italské úřady, které Stellantis (tam Fiat patří) neustále tlačí do navyšování domácích pracovních pozic pod pohrůžkou, že do země jinak pustí Číňany.

Foto: Fiat

O Fiat 500e byl takový nezájem, že automobilka zastavila výrobu. A to zvedlo ze židle italské úředníky.

Fiat se tedy musel velmi rychle vzpamatovat a pokusit se zákazníkům nabídnout něco, co budou skutečně chtít. A ne vyrábět něco, co se líbilo leda exšéfovi koncernu Tavaresovi a bruselským úředníkům.

Padlo tedy rozhodnutí přehodnotit původně ryze elektrické plány a přidat Fiat 500 v hybridním provedení, což ale nešlo za dne na den a také to vyžadovalo určitou investici na doladění platformy, modelu samotného i výrobní linky.

Foto: Fiat

Sériová výroba hybridní pětistovky by měla začít v listopadu.

Automobilka nicméně neměla jinou možnost, takže se do projektu 500 Hybrid pustila a nyní s velkou slávou oznámila, že v továrně Mirafiori sjíždí z linky první předvýrobní kusy. A rovnou známe i plány, které zahrnují produkční kapacitu více než 100 000 vozidel ročně a plánovaný ostrý start sériové produkce ideálně v listopadu 2025.

Úspěch bude pochopitelně odvislý od ceny auta, jež by se mohla pohybovat pod částkou 455 tisíc korun, za niž dnes koupíte hybridní Grande Pandu. Ostatně původní maličká pětistovka se s litrovým hybridem a manuálem prodávala od 340 tisíc. Takže nová s manuálem (viz oficiální snímek) bude plus minus lehce pod sumou 400 tisíc, odhadem.

Foto: Fiat

Hybridní pětikilo bude mít manuál (nevíme, jestli výhradně), což by mohlo cenu udržet na rozumné hladině.

Pokud skutečně ano, stále půjde o podstatně menší částku než 600 tisíc, za kterou se dnes prodává základní elektromobil Fiat 500e. Ono totiž ani po snížení ceny na šest set ho u nás nikdo nechce. Letos (leden až duben) se nových elektrických pětistovek prodalo 6, vloni za celý rok 23. Jinde v Evropě může být situace pro Fiat příznivější, ale stejně…

Reálně to tak vypadá, že Italové zatáhli za záchrannou brzdu a že zabojovalo i české zastoupení, které dočasně vrátilo do prodeje Tipo s dieselem za 430 tisíc. Takže kdoví, třeba už tuhle automobilku nebudou držet nad vodou jen užitkáče (tam Fiat hraje prim), ale také pár solidních osobáků za normální peníze.

Načítám