Hlavní obsah

Elektrický sporťák je slepá ulička a vodík je příliš drahý, říká Michal Hradský z Kaipanu

Foto: Kaipan

Michal Hradský nedávno změnil letitou image a shodil roky pěstované dlouhé vlasy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kaipan je česká automobilka, která už od 90. let vyvíjí a prodává silniční sportovní roadstery. Tušili jste však, že v továrně ve Smržovce vzniklo několik elektromobilů a také vodíkový prototyp? O tom, proč je podle některých elektrika ve sporťácích slepá ulička a o plánech do budoucna jsme si popovídali s Michalem Hradským, zakladatelem společnosti.

Článek

Kdo by neznal české kaipany? Vždyť tyto lehké silniční roadstery brázdí naše silnice už od 90. let. Historie továrny ve Smržovce ovšem ukrývá i elektrické prototypy nebo experimentální vodíkový kus, o nichž málokdo ví.

Foto: Kaipan

Kaipany se už řadu let rodí ve Smržovce, což je podhorská obec nedaleko Jablonce nad Nisou

A co budoucnost zavánějící elektropohonem? Jak se český Kaipan chystá na následující roky a co aktuálně vyvíjí? O tom všem jsme si popovídali s Michalem Hradským, zakladatelem a majitelem společnosti Kaipan.

Jak dlouho vám trvalo, než jste jako společnost prorazili?

Od prvního prototypu postaveného v roce 1992 až po schválení sériové výroby v roce 1997, tedy pět let.

Foto: Kaipan

Společnosti trvalo pět let, než prorazila

Je známé, že vaše vozy nabízíte jak jako celky, tak jako stavebnice. Jaký model a jaká forma tedy nejvíce frčí?

Zájem mezi jednotlivými typy téměř pravidelně kolísá. Zatímco předloni byl zájem hlavně o modely Kaipan 14 a 16, vloni byly poptávky téměř vyrovnány, tak letos je zvýšený zájem o Kaipan 57a.

Foto: Tomáš Kopečný

Kaipan 57a je letošním bestsellerem automobilky

Prodáváte i mimo Česko, kam nejvíce?

Většinu vozů, to je 85 %, prodáváme do Česka. Ostatní jdou do různých zemí Evropy, nejvíce však na Slovensko.

Kolik jste od počátku fungování firmy prodali celkem vozů – auta + stavebnice?

K dnešnímu dni jsme prodali bezmála 500 vozů.

Foto: Kaipan

Od začátku fungování dodnes firma udala necelou pětistovku vozidel, a to jak ve formě stavebnic, tak ve formě hotových modelů

Vozy stavíte na zakázku, vzpomenete si tedy na nějaké nejbizarnější požadavky klientů?

Žádné výrazně odlišné či bizarní požadavky neplníme a ani nemůžeme. Všechna vozidla jsou schválená jako typ, což znamená, že musí být vyrobena podle stejného vzoru. Zákazníci si vybírají hlavně barvu vozu či čalounění nebo například střechu či topení.

Foto: Kaipan

Zákazníci Kaipanu si mohou vybírat barvu, čalounění, střechu a některé doplňky do kabiny

Jak vnímáte Kaipan 57a versus základní Caterham Seven?

Náš Kaipan je sice těžší než Caterham, ale je robustnější a odolnější pro české silnice. Díky bohatšímu vnitřnímu prostoru se dovnitř vejdou vysocí i širocí lidé, plus umíme vozidlo jako takové upravit na míru danému zájemci, a to posunutím pedálů, volantu, zmenšením středového tunelu nebo třeba montáží širších sedaček.

Foto: Tomáš Kopečný

Interiér Kaipanu 57a je prostý, avšak na přání konfigurovatelný

Nabízíme také vícero variant stavebnic v různých cenách, libovolný lak karoserie či individuální úpravu interiéru. Vozu příslušné bočnice i střechu si navíc můžete vozit (dohromady) s sebou v kufru.

Foto: Caterham

Caterham je britská automobilka, aktuálně vlastněná japonskou firmou VT Holdings

Model 57a je vyráběn v Česku a má motor 1.8 Turbo z Octavie, tudíž i dostupnost náhradních dílů je lepší/snazší. U nás rovněž nehrozí přerušení dodavatelského řetězce z hlediska motorů nebo jiných dílů, neb si jich spoustu vyrábíme sami.

Vaše firma má na triku i elektromobily, přibližte nám, o co šlo?

Od roku 2008 jsme začali spolupracovat s VŠB Technickou univerzitou Ostrava na vývoji pohonné jednotky elektromobilu. Spolupráce se postupně prohlubovala, takže jsme postavili na podvozku Kaipan několik prototypů elektromobilů a následně i jeden, který měl i pohon s vodíkovým článkem.

Foto: Kaipan

Elektromobily nesou název VoltAge

Tato spolupráce neustále pokračuje a na základě získaných zkušeností jsme už vyvinuli nový samostatný vůz s čistě elektrickým pohonem určený pro mládež od patnácti let – Kaipan 415.

Foto: Kaipan

Elektrický Kaipan 415 je určen pro mládež od 15 let

Proč šel projekt vodíkového Kaipanu k ledu?

Vodík je prozatím velmi drahý, komplikovaný. V Česku navíc nejsou dostatečně k dispozici vodíkové čerpací stanice.

Ve vzduchu visí přísnější homologační předpisy a emisní norma EURO 7. Budete schopni ji splnit, případně jakým způsobem budete prodávat roadstery se spalovacím motorem?

Situace okolo budoucnosti aut se spalovacím motorem je nepřehledná a od kdy a v jaké podobě bude platit EURO 7, to je dosud nejisté. My se zatím snažíme recyklovat starší auta, jelikož vyrábíme některé naše modely takzvaně formou přestavby.

Foto: Kaipan

Část vozů vzniká formou přestavby například z Favoritu či Fabie

Tvrdíte, a nejste sám, že elektropohon pro ryze sportovní vozy je slepá ulička. Váš důvod?

To je jednoduché. Při stávající kvalitě a technických parametrech baterií máte dvě možnosti. Buď lehký sporťák s malou kapacitou baterií, s nímž při sportovní jízdě daleko nedojedete, nebo máte velkou kapacitu, tím i vyšší hmotnost baterií, tudíž jezdíte pomalu. V takovém případě už to ale není sporťák.

Foto: Kaipan

Podle Michala Hradského nemají ryzí sporťáky na elektrický pohon úplně smysl

A nakonec, podle grafických konceptů pracujete i na malé elektrické dodávce. Prozradíte nám víc?

Domnívám se, že budoucnost elektromobility je v malých městských vozidlech pro městský a příměstský provoz. Máme v plánu v budoucnu takový vůz postavit. Měl by mít denní dojezd do 100 km a uvézt kromě řidiče cca 300 kg nákladu.

Takový vůz nepotřebuje velké baterie a ani silný motor. S ohledem na potřeby malých místních firem, řemeslníků, městských úřadů, ale i lidí, kteří se potřebují z venkova dopravit do práce, by mohl být o takové úsporné vozidlo zájem.

Foto: Jan Hrbek pro Kaipan

Grafický koncept pouze ukazuje ideologický směr, jakým se teď vývojáři v Kaipanu ubírají.

Náklady na 1 km by měly být 30 až 45 haléřů. A v případě, že si na střechu od garáže dáte solární panely, může se vám stát, že budete vlastně jezdit zadarmo. Projekt je však zatím pouze v počátečním stádiu a testování jednotlivých komponent.

Z fabie kaipanem

Tak to byl Michal Hradský, otec tuzemských roadsterů Kaipan, který má na elektromobilitu zase trochu jiný pohled než řada ostatních výrobců. Zároveň nezapomíná ani na milovníky modelů se spalovacími motory, jelikož díky přestavbám budou moci taková vozidla pravděpodobně vznikat i v dobách, kdy se nové pohonné jednotky s vnitřním spalováním přestanou vyrábět.

Foto: Kaipan

Model Kaipan 16 vzniká z dvojkové fabie, ale to jste podle hlavních světel jistě poznali

Totiž přestavba znamená, že hochům ze Smržovky dodáte Favoritu, Fabii nebo Octavii s tím správným motorem a oni vám z vašich a jejich komponentů postaví Kaipan 14, 16 či 57a. Dále se provede změna v techničáku potvrzující přestavbu a je hotovo.

Foto: Tomáš Kopečný

A až nebude technicky možné stavět nové modely, pravděpodobně dál pofrčí přestavby. Takovou vrcholovou 57a uděláte z jedničkové Octavie

Stavba malé dodávky je rozhodně ambiciózní projekt, obzvláště když se do Evropy chystá třeba užitková Dacia Spring a různými elektrickými mini pracovními vozy, obvykle dováženými z Číny, se dnes zabývá kdekdo. Na druhou stranu nelze opomenout, že Car Factory Smržovka funguje už řadu let, což znamená slušné kvantum zkušeností. A to už je něco, co se zkrátka počítá.

Reklama

Načítám