Hlavní obsah

Poprava dostupných malých aut se zpozdí, klíčové rozhodnutí o Euro 7 je znovu odloženo

Foto: Shutterstock/ Lightspruch

Rozhodnutí o finální podobě nových emisních norem Euro 7 a datu jejich platnosti bylo znovu odloženo. Toto zdržení komplikuje nejen plány na dekarbonizaci evropského vzduchu, ale především také produktové plánování automobilek. Na druhou stranu také prodlužuje život malým a dostupným autům, které přísné Euro 7 ohrožuje nejvíc…

Článek

Začněme holými fakty: přísnější emisní norma Euro 7, která má nahradit současnou normu Euro 6 platící od roku 2014 (revidovaná verze Euro 6d platí od roku 2021), se připravuje již třetím rokem, ale stále nepadlo definitivní rozhodnutí o její finální podobě nebo o definitivním datu platnosti. Původně totiž měla platit již od roku 2025, jenže to měla být její podoba známa již ve třetí čtvrtině minulého roku. Později se termín rozhodnutí posunul na 5. dubna 2022 a nyní bylo ohlášeno přesunutí na 20. července.

Proč je to takový průšvih?

Odkládání tohoto důležitého rozhodnutí samozřejmě přináší zklamání nejen nadšeným aktivistům, ale také vládám států EU komplikuje jejich ekologickou a obchodní politiku.

Především to však představuje obrovský problém pro automobilky, protože platnosti nových norem, jejichž znění dosud neznají, musí přizpůsobit budoucí produkty – rok 2025 se může zdát daleko, ale věřte, že v rámci automobilového výzkumu a vývoje je to TEĎ (běžný vývoj nového auta trvá čtyři roky). Máme potvrzeno přímo od inženýrů, že již nyní musí odsouvat a rušit nové projekty, protože klíčové rozhodnutí se stále odkládá…

Euro 7 jako kat spalovacích motorů

Připravovaná norma Euro 7 je často kritizovaná nejen proto, že má přinést další snížení limitů CO2, ale především zásadní snižování emisí oxidu dusíku a pevných částic, což může znamenat smrt pro běžné spalovací motory, které nedokážou navrženou nejpřísnější podobu limitů plnit.

Foto: Lukáš Kukla

Malá auta jako Fabia poháněná obyčejným spalovacím motorem může chystaná emisní norma Euro 7 razantně prodražit, nebo rovnou pohřbít

Řešením by mohly být „superkatalyzátory“ nebo elektrifikace – obojí však znamená razantní zvýšení koncových cen aut (například pro auto o velikosti Fabie o nějakých 5 000 eur, tedy v přepočtu kolem 130 tisíc korun), což především segment dostupných malých aut nedokáže unést. Prakticky by to mohlo znamenat jejich popravu.

Na druhou stranu…

Odkládání přijetí rozhodnutí tak efektivně prodlužuje malým autům život – tedy pokud dojde k pozdržení termínu začátku platnosti z původně plánovaného roku 2025 na později. Pokud by zároveň došlo k přijetí nějaké mírnější verze normy Euro 7, mohly by se bez razantních cenových navýšení dožít přelomového roku 2030, kdy už to bez elektrifikace stejně nepůjde.

Nedivte se ale, když si automobilky nebudou chtít dál komplikovat život čekáním na nepředvídatelná politická rozhodnutí a tento segment úplně zaříznou (nakonec už se to děje, konkurentů na trhu nenápadně ubývá). Dost možná to také změní přesvědčení výrobců udržovat dál naživu (z hlediska plnění norem) problematický spalovací motor a urychlí kompletní přechod na tolik propagovanou elektromobilitu. A jak se s tím popere zákazník, to už bude jen na něm.

Reklama

Načítám