Hlavní obsah

Emisní norma Euro 7 může přinést konec spalovacích motorů

Foto: Škoda Auto

Evropské státy už ohlásily data, kdy plánují zakázat další prodej spalovacích motorů – vypadá to na rok 2030. Jenže jejich konec může přijít ještě o pět let dříve, definitivní stopku jim totiž může vyhlásit chystaná emisní norma Euro 7, jež by měla nabýt účinnost již v roce 2025.

Článek

Automobilky vážně nemají na růžích ustláno – sotva překonaly nástrahy zavedení emisní normy Euro 6d a popraly se s novým způsobem měření emisí cyklem WLTP spojeným s dlouhým testováním a daleko náročnější homologací, objevuje se nový strašák ohrožující další existenci spalovacích jednotek. A vůbec nejde o zákaz prodeje, který ohlásily některé evropské státy již na rok 2030, nebezpečí může být mnohem blíž…

Poradní skupina Evropské unie pro emisní limity vozidel už totiž začíná připravovat novou emisní normu Euro 7, která by mohla začít platit již v roce 2025. A pokud projde současný návrh, jenž unikl do německých médií, může to znamenat konec spalovacích motorů – počítá totiž s tím, že by se emise oxidu dusíku (NOx) měly snížit za současných 80 miligramů na kilometr na úroveň 30 mg/km, což podle dnešních standardů odpovídá chybové toleranci na přenosných měřicích zařízeních (34,4 mg/km).

Vývojáři z Wolfsburgu se proto již nechali slyšet, že jde o příliš přísné kritérium, které auta prodraží anebo rovnou ukončí život spalovacích motorů. „Museli bychom upravit řídicí jednotky motorů, takže by jejich reakce působily, jako by spolykaly prášky na spaní. Také bychom se museli zbavit manuálních převodovek, abychom dokázali přesně načasovat každé přeřazení,“ vysvětloval pro server Autonews Europe jeden inženýr značky Volkswagen, který si nepřál být jmenován.

Foto: Škoda Auto

Bez elektrifikace to u nových aut nejspíš již brzy vůbec nepůjde

„Pokud by se součástí testu pro měření emisí v reálném provozu stala i jízda do kopce s vlekem, byl by to konec spalovacích motorů – ani s 48V mild-hybridním systémem bychom nedokázali splnit tak přísné limity,“ doplňoval zaměstnanec VW. „Lidé, kteří z jakéhokoliv důvodu nemohou přejít k elektrickým vozům, by si museli nechat svá stará auta, místo aby přešli na modernější a čistší modely.“

Sdružení automobilových výrobců ACEA označuje NOx limit 30 mg/km za současných podmínek v automobilovém průmyslu jako technicky nesplnitelný. Za samotné automobilky se překvapivě postavila i německá kancléřka Angela Merkelová, která potvrdila, že na spalovacích motorech budeme ještě dlouho závislí. Přechod k elektromobilitě je nevyhnutelný, to si už uvědomují všichni, jenže takto překotný rozvoj není v souladu s technickým vývojem ani s výstavbou infrastruktury. Snad EU dostane konečně trochu rozum a půjde na to konečně aspoň trochu koncepčně.

Reklama

Načítám