Hlavní obsah

Ferrat SAT-6 – Český pokus o Lotus

Foto: Mikka

Lotus Seven byl úžasný sportovní model, který svou jednoduchou filosofií nadchl mnoho řidičů. Mnohem víc, než kolik vozů Colin Chapman vyrobil. Naštěstí existuje spousta replik a aut v tomto duchu – Caterham, Donkevoort nebo český Kaipan. A pak také v jediném exempláři tento Ferrat.

Článek

Ten název vás asi zmátl, viďte? Ale toto auto nemá vůbec nic společného s filmem Upír z Feratu a jeho hlavním hrdinou – sporťákem Ferat Vampire RSR. Dokonce nemá nic společného ani se Škodou, na jejímž základu byl filmový hrdina postaven, vlastně vůbec s žádnou Škodovkou. Tohle auto, co vám nejspíš připomene Lotus Seven, je totiž vlastně Lada, ale taky to trochu Lada není.

Celé to začalo pod jménem SAT-6 u DccS Engineering a East Wind Motorsport, které chtěly vyrábět repliky a stavebnice kit-car. Lotus byl jako předobraz vybrán kvůli své konstrukční jednoduchosti, technika Lady zase proto, že jich tehdy bylo všude dostatek. Auto ale vzniklo jako plnohodnotná vlastní konstrukce, nepoužila se žádná licence. Konstrukční plány se dostaly do nové firmy Ferrat, jejíž název byl inspirován povídkou Upír LTD od Josefa Nesvadby (ta byla i inspirací pro film Upír z Feratu, děj je ale jiný).

Foto: Mikka

Jednoduché auto má jednoduchý interiér

Projekt nakonec ukončila legislativní náročnost homologace podobné stavby a zbyl po něm nedokončený prototyp. Postavil se jen základní rám a vznikly formy na plasty. Ani ty ale nebyly dotažené a ležely léta na půdě, takže dřevo seschlo. Až po letech se pan Kucharski ze Strnadického Retroautomuzea rozhodl, že je to škoda, a na dílně se pustil do dostavby auta. Hotový je tedy Ferrat teprve zhruba pět let.

Další variace na Lotus Seven

Design nezapře inspiraci Lotusem Seven, i když samozřejmě vypadá trochu jinak. Třeba na kapotě je malý nasávač pro lepší přívod vzduchu k motoru. Výfuk je na boku u spolujezdce a ještě pod plechovým krytem, aby si o něj člověk nespálil nohu při vystupování. Kromě stříbrných nelakovaných kovových dílů má auto i několik plastových. Jde zejména o přední část, blatníky a panel pod čelním sklem. U tohoto exempláře jsou černé, ale počítalo se použitím probarveného plastu, takže kombinace barev mohly být různé.

Foto: Mikka

Kapota ukrývá poctivou ruskou techniku

V interiéru jsou pásy Moravan a sedadla, která nemají příliš sportovní tvar. Není divu, když se na ně zahledíte, poznáte v nich tvar dárce. Je to upravená zadní lavice Škody Favorit. Ostatně právě český Favorit poskytl dost dílů – páčky pod volantem nebo celou elektroinstalaci. Budíky jsou ale ze starší Škody 120.

Sporťák, nebo ne?

Chování auta na silnici je opravdu dobré, což může vzhledem k použité technice překvapit. Přední náprava je ale nová a celá kompletně dělaná v rámci projektu, aby auto jízdními vlastnostmi opravdu připomínalo sportovní modely. Jen těhlice jsou z původní Lady. Zato zadní byla převzata beze změny včetně panhardské tyče. Jsou tu nastavitelné šroubovací tlumiče, takže nadšenec si může s naladěním podvozku opravdu vyhrát. Celkově je auto v pořádku, jen mi tu a tam přijde tuhé a poměrně uskákané.

Jako výchozí technika posloužila tehdy klasická Lada 1200, tedy základní model 2101. Žigulíků bylo všude plno, a tak se použití levných a dostupných komponentů přímo nabízelo. Navíc měla Lada výhodu v klasické koncepci motoru vpředu, který poháněl zadní kola. Díky tomu má i Ferrat stejné rozvržení jako originální Lotus Seven. To je dobře, protože existují i repliky Lotusu s předním pohonem, což mi přijde neadekvátní. Jenže jak už to tak v Česku bývá, reálně to s výrobou nedopadlo. Alespoň tedy existuje tento jeden unikátní kus jako připomínka jedné málo známé konstruktérské snahy.

Reklama

Související témata:
Načítám