Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Pětidveřová Lada Niva nakonec končí předčasně

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Pětidveřová Niva to měla mít za pár, ale její konec přijde daleko dřív

20. 4. 2021

Měla jít do důchodu až koncem letošního roku, ale kufry si musí sbalit už v červnu. Pětidveřové provedení Lady Nivy definitivně uvolňuje obchodní místo modernímu Travelu a odchází do světové síně veteránů. Pojďte se s námi podívat, jak se vyrábí a co bude už zanedlouho historií.

Článek

O rošádě v AvtoVAZu jsme vás informovali už letos v lednu. Tehdy vyšlo najevo, že pětidveřová Lada Niva Legend (kódově značená 2131, dříve pojmenovaná 4x4) bude na konci roku odejita. Nová skutečnost – není tomu tak, prostorný terénní automobil najede do cílové rovinky už v květnu, kdy se budou vyrábět poslední kusy v bílé barvě určené pro potřeby státu a definitivně skončí v červnu, dokončením produkčních restů z roku 2020.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Rozlučte se také se speciální verzí HardCross

Tovární linky se však nezastaví, třídveřový model a jeho deriváty pofrčí dál. Kdo však zatouží po osobáku s pěti místy k sezení, bude muset sáhnout po modernějším (dražším) Travelu, o nějž je poslední dobou velký zájem, zatímco o klasické pětidvířko takřka minimální.

Přitom kvalitativně se ruské automobily Lada, dříve považované spíše za vehikly, významně zlepšily. Svoji roli v tom hraje majoritní vlastník Renault a jeho finanční injekce do modernizace výrobního procesu. Podívejte se na pár aktuálních čísel ohledně montážní linky v hlavním závodě v Togliatti, kde se rodí Niva Legend.

  • o výrobu se stará více než 2 000 zaměstnanců
  • celková rozloha produkčního prostoru činí 246 636 m2
  • kapacita výroby je 30 aut za hodinu, 220 tisíc vozů ročně (Niva Legend)
  • k výrobě jednoho kusu je potřeba více než 2 500 různých nástrojů (vč. robotických)

Jen o svařování se stará 1 000 robotických jednotek, zahrnujících automatické linky, víceúčelové mašiny a další stanice. Tedy 75 % těchto veledůležitých prací provádí precizní neživí dělníci, přičemž za tento nový automatizovaný digitalizovaný program dostal AvtoVAZ výroční ocenění Renault-TdC (efektivita výroby).

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Kvalita výroby Nivy šla příjemně nahoru

Lepší je rovněž barevné provedení, a to už od roku 2013, kdy se zde začal aplikovat princip kataforézního lakování (využívajícího el. proud). Jestli vás zajímá, kolik „nivek“ vlastně vzniklo, pak odpovíme – už více než dva miliony kusů.

Jenže věčně netrvá ani oběd, proto se budoucnosti musí bát rovněž legendární třídveřová varianta. Lada má totiž pod patronátem Renaultu velké plány na návrat do Evropy, čemuž přizpůsobuje vývoj aktuálních modelů, a také proto oficiálně víme, že nová Niva bude sdílet techniku s Dacií a definitivně ztratí ducha jednoduchého, účelového, kovového, lehce humpoláckého a notně zastaralého off-roadu.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Předčasný konec pětidveřového modelu znamená i finiš pro všechny jeho deriváty

Tyto vlastnosti však mnohým imponují, a proto se terénní krabice s hliníkovými (v případě urbanů s plastovými) nárazníky těší velké oblibě nejen v Česku, ale také v sousedním Německu a v dalších zemích. Už to však nebude dlouho trvat, pětidveřová to má spočítané a třídveřové zbývají poslední roky života. Takže kdo chcete, kupujte, nebudou…

Zdroj zprávy: vlastní/Lada.Online

Reklama

Sdílejte článek