Hlavní obsah

Ruské vozy nejsou pro každého, modernizacím navzdory

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Ruské vozy v Česku nejsou jen tolik populární buchanky. Nahlédněte s námi do světa uazů, lad, gazů, kamazů a dalších východních speciálů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobily ruské výroby se vyváží prakticky do celého světa, Evropu nevyjímaje. Na našem území sídlí jeden z hlavních importérů, jenž rovněž zásobuje řadu unijních států. Díky tomu vám nabízíme jedinečný pohled do zákulisí, kde se mimo jiné dozvíte, pro koho jsou východní vozy určeny a kdo je skutečně kupuje. Podobný rozhovor nikde jinde nenajdete, tak neváhejte.

Článek

Čas od času na našich cestách narazíte na nějakou novou nivu, buchanku nebo třeba patriota. Odkud se tahle auta berou, kdo je kupuje a jak tenhle systém vlastně funguje? Popovídali jsme si s Karlem Štochlem, ředitelem skupiny AMC, která patří mezi přední evropské importéry ruských automobilů.

Pro koho jsou ruské automobily vlastně určeny?

Sorta zájemců se dělí do dvou skupin. První chtějí designově unikátní a konstrukčně jednoduché vozy, kterých na trhu postupně ubývá, zatímco další skupina hledá cenově dostupné pracovní stroje s vysokou užitnou hodnotou.

Foto: LADA

Auta z Ruska, především ta terénní, najdou uplatnění u fanoušků, dobrodruhů nebo lidí hledajících účelové, pracovní či volnočasové náčiní

Tedy běžnému konzumentovi byste takovou buchanku nedoporučil?

Buchanka je velice specifický vůz a musíte být tak trochu dobrodruh, abyste si ji zamiloval. Tohle dvou až devítimístné auto je na tom podobně jako Fiat Multipla – buď buchanku milujete, anebo kategoricky odmítáte. Nic mezi.

V čem vidíte přednosti domácích vozidel z Ruské federace?

Především v konstrukční jednoduchosti a osvědčené technice. U off-roadů značky UAZ tím myslím například klasický žebřinový rám a tuhé nápravy, u osobních automobilů Lada zase atmosférické motory s vícebodovým vstřikováním paliva a bez filtrů pevných částic nebo systémů typu stop/start.

Foto: LADA

Konstrukční jednoduchost s sebou nese i absenci systémů typu stop/start nebo filtrů pevných částic

Jak je to se schválením těchto aut?

Drtivá většina vozů je upravovaná a schvalovaná individuálně, tedy každý jednotlivý automobil má svůj unikátní certifikát se všemi zákonnými náležitostmi, vydaný příslušnou schvalovací autoritou. Tyto informace se pak při registraci přenáší do technického průkazu.

Toto platí u seriózních prodejců. Čas od času se však najdou jedinci, kteří se při individuálním dovozu vozidla z Ruské federace snaží přísné evropské předpisy obcházet. Dříve či později se však na tyto nekalé praktiky stejně přijde.

Foto: UAZ

Cesta ruských aut na značky není snadná, každý vůz čeká komplexní procedura

Jste jediní, kdo ruské vozy v Evropě schvaluje?

Určitě ne. Jen v Česku funguje druhý import vozů Lada a GAZ, část Slovenska využívá vlastních zdrojů, a rovněž Nizozemsko i Polsko dováží a schvaluje na své bázi. Upravená auta od nás však putují do významných zemí EU, tedy například do Německa, Rakouska, Belgie, Itálie, Lotyšska, Litvy, na už zmíněné Slovensko a do dalších států.

Jak to funguje se servisy nebo zárukami?

Podobně jako u amerik, tedy každý importér má svoji smluvní síť autorizovaných servisů. Našich akreditovaných středisek byste napočítali asi 20, tedy se můžeme bavit o celorepublikovém pokrytí. Jako jedni z mála také nabízíme službu údržby svépomocí nebo nalezení vlastního autorizovaného servisu – to vše bez narušení záruky.

Foto: UAZ

Východní trh myslí i na lehké užitkové náklaďáky do terénu (na snímku UAZ Profi)

Prozradíte nejpopulárnější modely?

Budeme-li mluvit za značku UAZ, je to jednoznačně buchanka 2206, stíhaná Hunterem. V rámci Lady pak dominuje klasická Niva Legend (bývalá Lada 4×4) a její deriváty.

Je zájem o diesely, respektive přestavby na LPG?

Ruské diesely v současné době nedovážíme, modifikace vznětového motoru by byla z pohledu unijních předpisů velmi nákladná a nepřiměřeně by navýšila cenu vozidel. Toto neplatí v případě nákladních vozidel Kamaz, která jsou už z výroby osazována dieselovými motory Cummins, určenými pro evropské trhy.

Foto: KAMAZ

Dieselům v evropských modifikacích ruských aut odzvonilo, tedy s výjimkou kamazů či jiných speciálů

LPG se těší popularitě více méně jen u uazů, především v rámci buchanek. U ostatních prodejců to bude nejspíše podobné.

Lze na území Česka přihlásit jakýkoli ruský vůz?

Pouze vybrané modely, které musí předem projít komplexní modifikací, příslušnými testy v technických zkušebnách a finální certifikací. Velkou roli hrají emise, proto je nabídka omezena také motorizacemi. Rovněž i auta ostatních producentů ve specifikacích pro ruský trh představují problém, jelikož jsou vyráběna z hlediska požadavků ruských zákonů, nikoli evropských. Nicméně jejich dovozem se drtivá většina prodejců v Česku včetně nás nezabývá.

Foto: GAZ

Unijní předpisy nabídku ruských motorizovaných produktů v Evropě značně omezují

A co ženské pokolení, zajímá se také o předmětné automobily?

Ženy jsou zpravidla ty, které určují, zdali dojde k nákupu, či nikoli. Většinou hrají roli tichých pozorovatelek, ovšem občas vás překvapí svěží padesátnice, která v lodičkách nebo žabkách vyskočí do buchanky a řídí jako nefalšovaný mistr volantu.

KAMAZ se nedávno vytasil elektromobilem KAMA-1, budete jej dovážet?

Vzhledem k minimálním ohlasům a složitosti všeho kolem se do této akce pouštět nebudeme. Rovněž si nemyslím, že by k tomu tíhnul někdo z ostatních dealerů/importérů. Ruská auta těží z konstrukční jednoduchosti a minima elektroniky a to už KAMA-1 nesplňuje.

Foto: KAMAZ

Elektrická KAMA-1 se do zatím Česka nechystá

A budoucnost, co plánujete během příštích několika měsíců?

Představit u nás evropskou verzi obytného automobilu UAZ Bajkal a schválit do provozu žhavou novinku Ladu Nivu Travel. Předpokládám také, že dojde k postupnému nasazení drobných inovací a zlepšení, které jsme vyvinuli zejména pro modely UAZ.

Foto: UAZ

Nehledejte v buchance Volkswagen Transpoter, nýbrž pravověrný off-road se vším, co k tomu patří

Vozy ruské produkce v Česku

Vozy ruské produkce lze v Česku koupit u řady dealerů. Podívejte se na část z nich v naší tabulce.

Vybraní čeští prodejci ruských vozůObecZnačky
AMCRadíkovice (u Hradce Králové)UAZ, LADA, GAZ, KAMAZ a speciální vozidla
Eltrans LiberecLiberecGAZ a speciální vozidla
CanoCarBrnoLADA, UAZ
GAZ AUTO PRAHAMokrá Lhota (Bystřice)GAZ, UAZ
SSKTRosice (u Brna)speciální vozidla
Milan ČernínOpavaGAZ, UAZ
Auto FousekPrahaLADA
AMK MostMostLADA
B & M Auto PísekPísekLADA
Remoraid AutoVyškovLADA

My jen dodáváme po vlastních zkušenostech v rámci testů, že zpravidla nejde o nijak zvlášť úsporné modely, především v případě terénních verzí. Málokdy se dostanete pod 10 litrů benzinu na sto (mimo osobních modelů Lada) a téměř vždy budete bojovat s určitými konstrukčními nedodělky.

Foto: UAZ

Spotřeba ruských off-roadů není nejnižší, nicméně prakticky žádný robustní teréňák nehraje na šetřivou strunu

Nicméně to k ruským (byť pravidelně modernizovaným) autům patří a mnozí lidé je právě kvůli jejich nedokonalostem doslova milují, zatímco jiní od nich se vztyčeným prstem veřejnost odhánějí. Naštěstí však v Česku stále existuje určitá svoboda trhu nepokřivená zvýhodňováním jediné sorty aut, takže si prostě můžete libovolně vybrat to, co vám vyhovuje.

Reklama

Načítám