Hlavní obsah

Pagani Huayra Roadster BC – silniční raketa bez střechy

Foto: Pagani
2. 8. 2019

Nejnovější supersport z dílny Horacia Paganiho je exkluzivní speciál s brutálně výkonným motorem, balistickou dynamikou, propracovanou aerodynamikou, limitovanou produkcí a astronomickou cenovkou. Užívat si ho budete moci i nahoře bez! Tedy pokud budete mezi vybranými šťastlivci a předtím vykradnete banku. Možná spíš více bank…

Článek

„Hm, Huayra BC bez střechy, to je toho,“ říkáte si teď nejspíš. Ale ve skutečnosti je tohle auto vypiplané k dokonalosti a představuje pokrok i ve srovnání s výchozí Huayrou BC. Horacio Pagani nic nedělá napůl a na novém nejrychlejším roadsteru je to poznat. Třeba podle toho, že má kompletně nové šasi a karoserii z úplně nového druhu karbonu.

Horacio Pagani je totiž proslavený svou prací s kompozity, vždyť tím začínal u Lamborghini při úpravách Countache a jeho společnost Modena design vyvinula výrobní postupy, které byly využity například při stavbě supermoderní létající velryby Airbus A380. Pro svá auta má proto vždy připravené něco speciálního.

Huayra přišla jako první s nový materiálem nazvaným Carbotanium, tedy karbonovými vlákny zpevněnými titanem. BC Roadster je vyrobený z vylepšeného kompozitu, který je o 20 % pevnější v ohybu a o 12 % v krutu. BC Roadster je díky tomu také o 30 kg lehčí než běžná Huayra Roadster (a jen o 32 kg těžší než Huayra BC), váží totiž skvělých 1 250 kg. Pravda, nový materiál je taky o 450 % dražší, ale když si můžete dovolit to nejlepší, měli byste chtít to nejlepší.

Foto: Pagani

Dvěma turby přeplňovaný V12 od AMG produkuje 800 koní a 1 000 Nm. WOW!

Srdcem Huayry BC Roadster je 6,0 V12 s výkonem 800 koní a 1 000 Nm – pro Pagani ho vyrábí Mercedes-AMG a je to poslední V12, který ještě produkují. Jeho výkon se přenáší na zadní kola přes sekvenční sedmistupňovou převodovku. Pagani nezveřejnil dynamické parametry, ale očekávejte zrychlení na stovku za 3,3 sekundy a maximální rychlost přes 350 km/h.

Při takových rychlostech je aerodynamika naprosto klíčová a při vývoji BC Roadsteru ji skutečně nepodcenili – mohutné zadní křídlo a další aerodynamické prvky produkují dohromady přítlak 500 kg při rychlosti 280 km/h. Auto má dokonce nový výfuk se šesti koncovkami – čtyři klasicky odvádějí zplodiny z motoru, dvě nové pak vytvářejí efekt „foukaného difuzoru“, který je známý z F1 (výfukové plyny zrychlují proudění vzduchu pod autem a vytvářejí větší přítlak).

Kvůli vyšší přilnavosti museli technici z dílen Pagani také přeladit adaptivní podvozek – BC Roadster nyní dokáže v zatáčkách vygenerovat přetížení 1,9 G a při brzdění až 2,2G. Při ostré jízdě se raději držte opravdu pevně, jinak budete mít ošklivé spáleniny od pásů…

Poslední novinkou, samozřejmě tou nejočividnější, je odnímatelná střecha z karbonu (klasický roadster má jen látkovou), díky které si budete moci nechat rozcuchat účes za pouhých pár sekund jízdy.

Zbytek je klasické Pagani – úžasné materiály a brilantní zpracování, dokonalá funkčnost i pastva pro oči. Horacio své výtvory nebere jen jako auta, ale také jako umělecká díla, a je to vážně znát. Huayra BC Roadster je ten nejatraktivnější otevřený supersport, jaký si můžete koupit.

Až na to, že si ho koupit nemůžete. Automobilka Pagani totiž vyrobí pouze 40 exemplářů Huayry BC Roadster s cenovkou kolem 100 milionů korun (s daní) za kus a všechny jsou už zadané. Má to tak někdo štěstí…

autowebAUTOWEBaUtOwEb