Hlavní obsah

Závodní prototyp BMW hodlá opanovat Le Mans!

Foto: BMW

BMW se po letech oficiálně vrátí do Le Mans. Nový závodní prototyp bude mít oproti předchůdci zakrytý kokpit a podstatně větší ledvinky

Je to už přes dvacet let, co BMW získalo své první a prozatím také jediné vítězství v Le Mans. Bavorští se sice rok nato z vrcholné třídy vytrvalostních závodů stáhli, alespoň však odešli na vrcholu. Na druhou stranu touha po vítězství je silná a BMW nepochybně vlastní technologie i odbornost k tomu, aby se mohlo porvat o vítězství. S poměrně nedávno představenou novou třídou „Le Mans Hypercar“ se naskýtá nová příležitost.

Článek

Le Mans Hypercar, zkráceně LMH je nově připravovaná vrcholná třída závodních prototypů, která láká jak staré známé, tak i některé nově příchozí účastníky. Účast v kategorii, která nahradí zrušenou třídu LMP1, už přislíbily automobilky jako Porsche, Ferrari, Peugeot, Glickenhaus a dokonce i Toyota.

Foto: BMW

BMW zabodovalo v Le Mans naposledy v roce 1999 s typem V12 LMR. Od té doby už se ve vrcholné vytrvalostní třídě neukázalo

Zájem velkých i menších výrobců je pochopitelný – jde o skvělou možnost, jak prezentovat dovednosti, technologie a odbornost. Navíc není lepší způsob, jak otestovat nové technologie, než právě v závodech. Vzhledem ke stále náročnějším emisním limitům z tohoto „testování“ budou ve velkém těžit i běžná silniční auta, zejména z vývoje elektromotorů.

Přední části nového „Le Mans Hyperauta“ od BMW, které by mělo nastoupit do akce v roce 2023, (ne)překvapivě dominují masivní přední ledvinky, zde doplněné o fialové akcenty. Od ledvinek se potom odvíjí členitost a prolínání ploch celé přední části vozu. Vedle velmi nízkých a „zamračených“ předních světel určitě nelze přehlédnout také mohutný přední splitter, nad kterým se tyčí dvě plošiny, pomáhající tlačit auto víc k zemi.

Designová skica také odhaluje, že auto bude mít velmi výrazné přední i zadní blatníky, mezi nimi pak bude poměrně útlý a uzavřený kokpit, na rozdíl od předchůdce z roku 1999. Na střeše potom vidíme nasávací otvor a za ním se tyčí velké křídlo. Aerodynamika pak diktovala i zajímavý tvar vnějších zpětných zrcátek.

Foto: BMW

BMW V12 LMR poháněl 6,0l atmosférický dvanáctiválec S70, kokpit byl otevřený a jezdci řadili šestistupňovou sekvenční převodovkou X-Trac. Výkon motoru tu byl necelých 600 koní

Ve vrcholné třídě vytrvalostních závodů má BMW v plánu nasadit dva vozy, šasi dodají profíci od značky Dallara. První testovací prototyp by měl být hotov už během příštího roku, jeho vývoj bude probíhat v Itálii s využitím znalostí inženýrů z Dallary i BMW. Samotné testování pak bude probíhat na italském okruhu Varano.

Dallara je přitom jedním z celkem čtyř výrobců, kteří přislíbili účast na výrobě podvozků pro prototypy královské kategorie LMH – kromě nich se připojí ještě francouzské závodní týmy Oreca a Ligier plus kanadská společnosti Multimatic. Dodavatel šasi je také prozatím jediným tajemstvím, které BMW o závodním hybridním prototypu prozradilo.

My už však víme, že dle pravidel třídy Le Mans Hypercar nesmí celkový výkon hybridní soustavy přesáhnout 500 kW, tedy 680 koní. Díky elektromotoru budou nové závodní placky rovněž částečně „čtyřkolkami“, neboť elektromotor bude pohánět přední kola. Zároveň však auto musí vyjet z boxů a odstartovat čistě na pohon spalovacího motoru – elektromotor se zapojí až v rychlosti 120 km/h. Ten bude mít sám o sobě 200 kW neboli 272 koní, ve vysokých rychlostech tedy síla „spalováku“ bude omezena.

My už však víme, že dle pravidel třídy Le Mans Hypercar nesmí celkový výkon hybridní soustavy přesáhnout 500 kW, tedy 680 koní. Díky elektromotoru budou nové závodní placky rovněž částečně „čtyřkolkami“, neboť elektromotor bude pohánět přední kola. Zároveň však auto musí vyjet z boxů a odstartovat čistě na pohon spalovacího motoru – elektromotor se zapojí až v rychlosti 120 km/h. Ten bude mít sám o sobě 200 kW neboli 272 koní, ve vysokých rychlostech tedy síla „spalováku“ bude omezena.

Reklama

Načítám