Hlavní obsah

Vrátíme do F1 zvuk, říká šéf seriálu. S návratem řvoucích atmosférických motorů můžou pomoct syntetická paliva

Foto: F1

Generální ředitel šampionátu Stefano Domenicali prohlásil, že vedení hodlá navrátit Formuli 1 její „hlas“ – motory mají být od roku 2026 hlučnější. Vrátí se časem atmosférické desetiválce?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Líté souboje kolo na kolo, napětí, emoce a hlavně burácení řvoucích motorů. To je v podstatě ztělesnění Formule 1 a právě zvuku motorů jsme si v posledních letech příliš neužili vlivem přeplňování a hlukových limitů. Již brzy by se to však mohlo vrátit – a iniciativa překvapivě pochází od samotného vedení F1!

Článek

Formule 1 je v poslední době komerčně na vzestupu. Pravdou je, že velkým dílem k tomu přispěl kontroverzní a hodně probíraný závěr sezony 2021 v Abú Zabí – ať tak, či onak, seriálu se daří. Skalní fanoušci však přesto vidí, potažmo slyší jednu pihu na kráse současné Formule 1 – prostě jí chybí zvuk. A s tím hodlá vedení šampionátu (konečně) něco udělat.

I děti v mateřské škole vědí, že pořádné závodní auto musí řvát – takže si to uvědomili i vedoucí seriálu F1. Vrátit závodům emoce by měla pomoci syntetická paliva, která mají vejít v platnost už od roku 2026, díky čemuž by motory mohly být méně „přidušené“, pracuje se i na větší benevolenci v oblasti hlukových limitů na jednotlivých okruzích.

K této vizi se přiklání i poměrně velká část odborné veřejnosti z okolí F1. „V posledních letech jsme do motoristického sportu pustili až příliš mnoho technologií, kvůli tomu se narušila DNA Formule 1,“ nechal se slyšet Christian Horner, šéf týmu Red Bull.

Nejvíce iniciativy však opravdu pochází paradoxně ze samotného vedení seriálu. „Záměr je posunout zvukové regulace, neboť právě zvuk motorů je nedílnou součástí emocí spojených s naším sportem,“ prohlásil generální ředitel F1 Stefano Domenicali. „Jsme si vědomi toho, že fanoušci chtějí motory slyšet, a je naší povinností jim tohle přání splnit, opravdu na tomto chceme zapracovat.“

K těmto pozitivním změnám pochopitelně nedojde hned, ale Domenicali tvrdí, že přechod na „zvukově výraznější“ motory je reálný od roku 2026. V prvních letech také prozatím zůstanou motory V6 turbo, ale kdoví, třeba se dočkáme přechodu na atmosférické desetiválce, které poháněly monoposty největších legend, jakými byli Senna nebo Schumacher a mnozí další.

Foto: Ferrari

Před zhruba dvaceti lety doprovázel každý průjezd monopostu Formule 1 ohlušující rámus na samotné hraně prahu bolesti. Fanouškům to pochopitelně chybí a je dost dobře možné, že se alespoň částečně vrátí.

Jedno je však jisté – hybridní ústrojí musí zůstat, byť bude jednodušší. Vedení šampionátu se nechalo slyšet, že systém pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), jejž lze použít například ke krátkodobému zvýšení výkonu, určitě zůstane. Na druhou stranu rekuperace zbytkového tepla z rozžhaveného výfuku, které se následně používá k pohonu turbodmychadla (MGU-H), téměř určitě z monopostů zmizí.

Že to všechno zní trochu až moc dobře na to, aby to byla pravda? Nebudeme se jednou divit, až monoposty vymění spalovací motory za baterie? „Ne, v tomto máme jasno, rozhodně ne,“ ubezpečuje Domenicali fanoušky. „Situace je teď sice jiná a samozřejmě je potřeba zůstat u hybridního pohonu, ale plně elektrický pohon nehrozí.“

V každém případě bude zajímavé pozorovat vliv změn pravidel na konkurenceschopnost jednotlivých týmů. Jak totiž víme, dlouhá léta (v letech 2014-2020) šampionátu dominoval Mercedes, v roce 2021 začal kralovat Red Bull. Další zjednodušení a změna regulí by tak mohly dát větší šanci ostatním týmům.

Načítám