Hlavní obsah

Vpředu radlice, vzadu jídelní stůl. Ford GT se loučí okruhovou verzí pro pár vyvolených

Foto: Ford

Každá sranda jednou končí a stejně tak i výroba milovaného sportovního vozu. Konkrétně sporťák Ford GT se ve své druhé generaci (nebo ve třetí, počítáme-li původní verzi z 60. let) rozloučí nabroušenou okruhovou verzí pojmenovanou Mark IV, odkazující na vítězství z Le Mans v roce 1967.

Článek

V létě roku 2016 představil Ford model GT. Využívá podstatně modernější a pokročilejší techniku než předchůdce, ovšem do své rodiny skvěle zapadá – má silný motor uložený uprostřed, pohon zadních kol a zrodil se na závodních okruzích.

Foto: Ford

Oproti silničnímu GT doznal model Mark IV dost zásadních aerodynamických vylepšení – přední splitter je jako radlice, zadní křídlo zase připomíná jídelní stůl

Prodej oficiálně započal v roce 2017, kdy se vůz prodával za dnes skoro symbolickou částku 500 tisíc dolarů – dnes vyjdou i ojeté kusy na více než dvojnásobek. O všechny z 1 350 vyrobených exemplářů byla totiž velká rvačka, automobilka musela dokonce pečlivě vybírat, komu každý kousek svěří. Završením výroby úspěšného supersportu bude vrcholná limitovaná edice určená výhradně na okruh.

Její označení Mark IV je jasným vzdáním holdu původnímu Fordu GT40 Mark IV, který se v roce 1967 postaral o druhé z celkových čtyř prvenství na slavném vytrvalostním klání 24 hodin Le Mans. Produkce bude striktně omezena na pouhých – uhodli jste – 67 kusů a každý z 67 Fordů GT Mark IV bude ručně vyroben ve speciálním zařízení Fordu v Markhamu v kanadském Ontariu.

Foto: Simon Clay ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Posledním čistě okruhovým Fordem GT byl model GT1 z roku 2010, který tehdy soutěžil ve stejnojmenném šampionátu. Zde v barvách týmu Matech

O pohon by se měl starat dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec, který v silničním provedení dává výkon 660 koní, okruhový Mark IV by však měla mít vyšponovaný výkon až k hranici 800 koní! Bezpochyby tak posune laťku dynamiky o pěkný kus dál než u silniční verze, která zrychlí z klidu na stovku za necelé tři sekundy a má maximální rychlost 345 km/h. Spekuluje se o tom, že kromě závodního výfukového potrubí dostane Mark IV nejen o něco větší turbodmychadla, ale hlavně větší zdvihový objem (původně 3,5 litru). Na potvrzení konkrétní specifikace si však budeme muset ještě počkat.

Značných změn dozná i podvozek a šasi jako takové. V první řadě bude mít Ford GT Mark IV o něco delší rozvor pro lepší stabilitu ve vyšších rychlostech, ve kterých se ostatně bude pohybovat častěji než jeho silniční protějšek. Okruhová verze Mark IV bude kromě toho mít výrazně agresivnější nastavení geometrie pro větší přilnavost v zatáčkách.

Naprosto evidentní je pak propracovaný aerodynamický bodykit. Hned v oblasti čumáku vidíme dost výrazný splitter vzdáleně připomínající radlici sněžného pluhu. Na bocích předního nárazníku vidíme ještě přítlačná křidélka, mezi světly se nacházejí dva nasávací NACA otvory, průduch v přední kapotě a světla mají také jiný design.

Tvar kabiny je potom do značné míry stejný, na bocích přesto k nějakým změnám došlo – prahy jsou mnohem výraznější, takže tudy se vzduch pod auto nedostane, v neposlední řadě jsou tu také větší nasávací otvory v zadních blatnících směřující vzduch směrem k sání. Přirozeně se dá jen stěží přehlédnout karbonový jídelní stůl místo zadního křídla, pod kterým se nachází chřtán mohutného difuzoru.

Ruku v ruce s prodlouženým rozvorem jde také prodloužení zadní části vozu, což zlepšuje proudění vzduchu a snižuje aerodynamický odpor. Z podobného důvodu dostala verze Mark IV zakrytovaná kola pro snížení turbulencí v oblasti kol.

Ford zatím naštěstí neřekl nic o tom, že jsou auta zamluvená. Ovšem i ten, kdo bude mít zbytečných 1,7 milionu dolarů (v přepočtu 42,5 milionu korun), nemá žádnou jistotu, že si GT Mark IV bude moci pořídit – všech 67 majitelů si automobilka totiž znovu pečlivě vybere. Exkluzivita především!

Reklama

Načítám