Hlavní obsah

Ford GT LM se loučí edicí čítající jen 20 vozů, v každém z nich je doslova kus ze závodní legendy

Foto: Ford

Ford GT v rozlučkové edici LM vznikne v počtu pouhopouhých 20 kusů, každý z nich v sobě ponese část jednoho ze soutěžních vozů, které se podílely na úspěchu v roce 2016

11. 10. 2022

Každá automobilka ráda zužitkuje své úspěchy k marketingovým účelům – koneckonců úspěch prodává. Na zlaté časy odkazuje také současný Ford GT a jeho poslední připomínkou bude zřejmě limitovaná edice LM.

Článek

Ford má v prestižních vytrvalostních závodech dlouhou tradici. Jak víme z historie (a také z filmu Le Mans 66), původní Ford GT40 vznikl za účelem podpořit skomírající prodeje celé automobilky. Dalším faktorem byla demonstrace technologií a vlastně všeho, čeho je značka schopná. A podobně tomu bylo i u současného GT.

Foto: Ford

Edice LM připomíná úspěšné nasazení hned v prvním ostrém vytrvalostním závodě, kterým nebylo nic menšího než 24 hodin Le Mans v roce 2016. Ford GT tehdy ve své třídě obsadil první dvě místa

Právě proto se současný Ford GT zrodil na závodních tratích a právě proto se závodní verze od té silniční liší pouze minimálně. Vůz se představil v roce 2016 – a před zahájením prodeje silniční verze se ta závodní rovnou vydala vyhrát svoji třídu, což se jí také podařilo. K připomenutí toho, že Ford GT přišel, viděl a zvítězil, slouží právě tato nová edice příhodně označovaná zkratkou LM podle slavného francouzského závodu.

Ford GT v edici LM se bude vyznačovat velmi typickými rysy. Tak například bude z linky v Markhamu v kanadském Ontariu sjíždět výhradně v barvě Liquid Silver. Každý zákazník si pak bude moci zvolit doplňky v červené nebo modré, neboť vítězný vůz třídy GTLME Pro z roku 2016 nesl právě červeno-modré zbarvení – bude tedy relativně snadné je odlišit od „běžných“ Fordů GT. Tyto nenápadné akcenty můžeme spatřit ve spodní části karbonové karoserie, motorovém prostoru nebo na krytech vnějších zpětných zrcátek.

Každý vůz z limitované edice bude jezdit na 20palcových karbonových kolech oděných do čirého laku, takže je na nich vidět struktura karbonového vlákna. Za nimi se ukrývají karbon-keramické brzdy Brembo s třmeny lakové nenápadnou černou barvou, při bližším pohledu bychom pak ve středech kol našli matice z titanu.

Foto: Ford

Karbonové sedadlo řidiče je zvýrazněno červenou nebo modrou dekorativní barvou čalounění z Alcantary a podobné barevné akcenty jsou vidět i na exteriéru. Na palubní desce je potom plaketa vyrobená z  klikové hřídele jednoho ze soutěžních vozů

Vzadu najdeme dvě „roury“ výfukového potrubí z tištěného titanu a plaketu označující konkrétní edici vyrobenou stejným způsobem.

Červené, případně modré akcenty se promítají také do interiéru. Sedadlo řidiče je oděno do červeného nebo modrého čalounění z Alcantary, to spolujezdcovo má potom odpovídající barvu prošívání. Tento styl se potom promítá nejen na palubní desku, ale i na stropnici či A-sloupcích.

Automobilka Ford potom nostalgicky zakomponovala část jednoho ze soutěžních vozů do každého silničního GT v edici LM – kliková hřídel z vozu se startovním číslem 69 (který v roce 2016 dojel hned za vítězným GT s číslem 68) byla použita pomocí 3D tisku k vytvoření upomínkové plaketky na palubní desce.

Produkce současného Fordu GT jako taková má skončit už letos v prosinci. Vůz si odbyl oficiální premiéru v roce 2015, přičemž výroba odstartovala v roce 2016, přesně padesát let od legendárního startu v Le Mans v roce 1966, kdy se původnímu typu GT40 povedla senzace v podobě vítězství stylem 1-2-3 (obsadila tři první místa).

Celkem má tedy vzniknout pouze 1 350 exemplářů moderního Fordu GT, a to včetně této 20kusové edice LM, kterou vidíme na fotografiích. Je tedy evidentní, že nepotrvá dlouho, než všechny finální Fordy GT budou znát své budoucí majitele – pokud už se tak tedy nestalo.

Z pohledu techniky je edice LM de facto shodná s „běžným“ GT – o pohon se stará 3,5l přeplňovaný vidlicový šestiválec o výkonu 660 koní, který přes šestistupňovou sekvenční převodovku Ricardo pohání výhradně zadní kola, což znamená zrychlení z klidu na stovku za rovné 3 sekundy a maximálku 350 km/h.

Reklama