Hlavní obsah

Vodíková Tatra trénuje na kopřivnickém polygonu. Podívejte se, jak osmikolový skvost zdolává terén

Foto: Tatra Trucks

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Abyste ve světě uspěli, musíte jít s dobou. Retro se sice vrací do módy, ovšem na koňském povozu nebo parním kočárem už nikdo z nás každodenně jezdit nechce. Toho si je vědoma i kopřivnická Tatra, která nedávno představila svůj vodíkový prototyp. Nyní tuto osmikolku poslala trénovat na polygon a natočila to.

Článek

Jmenuje se Tatra Force e-Drive a jde o prototyp vodíkového automobilu FCEV, který využívá technologie palivových článků. Doba se totiž žene kupředu a mimo čistě bateriově poháněných vozidel se k těm alternativním řadí také ta, jež pro výrobu energie pro svůj pohon využívají vodík.

Foto: Profimedia.cz

Tatra Force e-Drive je charakteristická pro svoji modro-bílou barvu.

Tatrovka na tento průkopnický automobil však nebyla sama, protože se do vývoje zapojily také subjekty ÚJV Řež, Devinn, VŠCHT Praha a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. Právě ÚJV Řež má s vodíkem bohaté zkušenosti, protože tato společnost stojí za experimentálním vodíkovým autobusem TriHyBus (Škoda 24FC) a za vodíkovou plnicí stanicí v Neratovicích.

Základ užitkového prototypu určeného pro těžařský průmysl tvoří třetí generace modelové řady Tatra Force, která debutovala letos v květnu. Vodíkový e-Drive pak stojí na osmikolovém podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami. Poháněné jsou tři nápravy ze čtyř, celková hmotnost činí 45 tun.

Vodíková Tatra trénuje na kopřivnickém polygonu.Video: Tatra Trucks

Samotný pohon vozu je elektrický, takže má trakční elektromotor o maximálním výkonu 580 kW (788,5 koně) a točivém momentu 2 300 Nm. Trakční baterie Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid) pak nabídne celkovou kapacitu 171 kWh, tedy více než dvojnásobek kapacity například proti Škodě Enyaq.

První výhodou koncepce je, že trakční akumulátor může být nabíjen externě, například z nabíjecí stanice. Druhým zdrojem energie, který si vozidlo vozí s sebou, jsou dva palivové články (každý o 100 kW) napojené na vodíkové nádrže. Články poté umí na základě reakce produkovat potřebnou elektřinu a posílat ji do akumulátoru.

Foto: Tatra Trucks

Tatra Force e-Drive bude sloužit jako pokusná laborka na kolech.

Na to navazuje další benefit, a to rychlé tankování vodíku v řádech minut, tudíž rychlé a flexibilní nasazení nákladního vozu do provozu. Vůz je rovněž vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.

Prototyp bude fabrice sloužit pro různé testy a experimenty, nicméně je předpoklad, že v blízké budoucnosti spatří světlo světa hotový malosériový nákladní speciál Tatra Force e-Drive FCEV. Zatímco vodíku u osobních aut automobilky zas tak moc nefandí, v případě nákladních je tomu spíše naopak. Tam výrobci větří budoucnost, stejně tak i Tatra.

Reklama

Načítám