Hlavní obsah

Nejextrémnější tatry na světě: Nejdelší měří 25,3 metru, největší má 8 náprav, jiná zase přesazuje stromy nebo míchá explozivní směs

Foto: Partner Ipex, Tatra Trucks

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vynecháme-li segment vojenských a hasičských tatrovek, kde jezdí desítky speciálů, najdeme i ve světě civilních nákladních automobilů Tatra jedenáctku těch nejextrémnějších. A vůbec nejde o nezajímavé kousky, jelikož tu máme nejdelší, nejvíce nápravovou, dále modely přesazující vzrostlé stromy nebo mísící výbušnou směs. Je skutečně na co koukat.

Článek

Vzhledem k vlastnostem nákladních vozů Tatra není s podivem, že česká armáda má vojenských tatrovek plné dvory. Stejně tak hasiči, kteří provozují dokonce i speciály nazvané Titan, TritonTaurus, nicméně co civilní segment?

Foto: Lukáš Kukla

Svatá trojice – Titan, Taurus, Triton. Všechny tři modely jsou tatrovky.

Jistě si pamatujete nejdelší Tatru na světě jezdící na Ostravsku, potažmo tu, která staví plynovody a má teleskopický návěs. Ale co třeba ta, jež přesadí i vzrostlý strom nebo umíchá explozivní směs?

Spolu s renomovanými specialisty na tatrovky ze společnosti Partner-Ipex jsme pro vás dali dohromady těch jedenáct nejextrémnějších nákladních tatrovek na světě.

Nejdelší Tatra na světě

Hutě Liberty na Ostravsku se pyšní tím, že mají tu nejdelší tatrovku na světě. Zakázkově vyrobená T 815-7 Force má sedm náprav, pohon 14 × 8 a celkovou délku 25,3 metru. Model slouží k transportu speciálních závitových tyčí, které dosahují délky až 24,4 metru.

Foto: Lukáš Kukla

Nejdelší Tatra na světě pracuje v ostravské společnosti Liberty.

Nejdelší Tatra na světě má motor Tatra 12,7 litru o výkonu 300 kW (407,8 k) a šestirychlostní automatickou převodovku Allison. Auto má permanentně zařazenou redukci, proto jeho maximálka činí asi 60 km/h. Navíc jsme ji řídili, o čemž se můžete dočíst ZDE.

Tatra s teleskopickým návěsem

Speciální jezevčík, jak této tatrovce přezdíváme, je jízdní souprava složená z teleskopického návěsu a Tatry Phoenix 8 × 8, která má motor Paccar MX-13 o výkonu 390 kW (530,2 koně) a točivém momentu 2 500 Nm. Toto auto s maximálkou 85 km/h mj. používá stejný typ pneumatik, jaké jsou nasazovány i na Dakaru.

Foto: Partner Ipex

Tatra Phoenix 8 × 8 s teleskopickým návěsem patří k naprostým unikátům.

Teleskopický návěs, který se umí natáhnout o 5 809 mm, je osazen stejně jako Tatra Phoenix centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Navíc je zde ještě valník a hydraulická ruka (jeřáb). Více o tomto unikátu prozradí TENTO článek.

Tatra jako přesazovač stromů

Naprosto unikátní nástavba Optimal 3000 je usazena na modelu Tatra Phoenix 10 × 8, který pracuje pro německou společnost Opitz. Srdcem auta je motor Paccar MX-13 o výkonu 390 kW (530,2 koně), zatímco o řazení se stará manuální šestnáctistupňová převodovka ZF a dvoustupňová redukční převodovka Tatra.

Foto: Partner Ipex

Speciál se výškou vejde do 4 metrů.

Podvozek Tatra byl zvolen záměrně, aby se speciál vešel s celkovou výškou do 4 metrů, a nešlo tak o nadměr. Know-how přesazovače je sice německé, nicméně předmětnou nástavbu zmodernizovala právě česká firma Partner-Ipex.

Foto: Partner Ipex

Samotná nástavba stojí asi milion eur, což je skoro 25 milionů korun.

Říkáte si, proč se nekoupila nástavba nová? Finance. Přece jen tento největší přesazovač, který zvládne manipulovat i s opravdu velkými a vzrostlými stromy, stojí samotný okolo jednoho milionu eur, což je fakt balík.

Tatra jako míchač trhavin

Na podvozku Tatra Phoenix 8 × 6 je pro pardubickou firmu Explosia umístěna speciální mísící a nabíjecí nástavba, díky níž může společnost efektivně provozovat trhací práce v kamenolomech.

Foto: Partner Ipex

Tatra Phoenix 8 × 6 Explosia pracuje obvykle v kamenolomech.

V modernizované nástavbě totiž dochází k mísení výbušné látky, kterou pak pracovník z kabiny nástavby pomocí ramene dávkuje přímo tam, kam potřebuje – tedy do předem vytvořených vrtů. Potom už stačí jen přidat roznětku a bum.

Foto: Partner Ipex

Vůz má vzadu kabinu pro řízenou aplikaci výbušné směsi.

Tento způsob trhacích prací je označován za ekonomičtější, ekologičtější, bezpečnější a daleko efektivnější. Explosia mimochodem začala tento způsob těžby v Česku užívat jako první.

Tatra jako dopravník potrubí

Vozidlo Tatra Dino 8 × 8 s nízkou kabinou pro dopravu ropných a plynových potrubí je upravený model T815-2 se vzduchem chlazeným motorem Tatra, desetirychlostním manuálem a kolovými redukcemi. Auto samotné uveze přes 20 tun a jede rychlostí až 85 km/h.

Foto: Tatra Trucks

Tento model byl nasazen v rámci prací např. v Itálii, Německu, ale i Mexiku.

A jak to funguje v praxi? Z vlaku či jiného dopravního prostředku se potrubí přeloží na onu tatrovku, která jej doveze tam, kam je potřeba. A kolikrát jde skutečně o terénní marasty.

Tankový tahač Tatra

Jde o jednu z nejsilnějších tatrovek, která se označuje jako Tatra 816 TTT. Tento tahač tanků vznikl v jediném kusu v rámci výběrového řízení pro Spojené arabské emiráty, nicméně tam neuspěl, a tak byl prodán do USA, následně skončil v Austrálii a odtud se vrátil zpátky do Česka.

Foto: Partner Ipex

Zkratka TTT značí Tatra Tank Transporter. Vozu se říká také LIWA.

Unikát je osazen vodou chlazeným dvanáctiválcovým německým tankovým motorem MTU, který nabídne výkon 830 koní a točivý moment přes 3 000 Nm. Auto má dále desetirychlostní automat, netypicky široké 21palcové pneumatiky a nosnost až 74 tun. Jako zajímavost uvádíme, že podobný kus vznikl pro civilní sektor (prvoplánově) a dodnes jezdí v Izraeli.

Záchranářský speciál pro horníky

Státní podnik Diamo má pro okamžitý výjezd připravenou unikátní Tatru T 815 se sníženou kabinou, která na svém hrbu nosí jeřábovou nástavbu osazenou speciální dopravní nádobou (klecí). Ta je buď pro dvě, nebo pro čtyři osoby u většího provedení. Navíc k autu náleží speciální přívěs s přípravky, nářadím a právě s větší dopravní nádobou.

Foto: Diamo

Speciál má dopravní klec pro nouzovou evakuaci horníků.

Pakliže by v dole nastal zával, nešel výtah nebo byl jiný problém, mohou být pracovníci bezpečně evakuováni za pomoci ocelového lana o délce 1 500 m a předmětné havarijní dopravní nádoby skrze nouzovou šachtu. Jelikož má stroj svá léta a bezpečnost je v tomto oboru prioritní, už nyní Tatra ve spolupráci s frenštátskou firmou Partner-Ipex a nástavbářem ČKD Mobilní Jeřáby Slaný chystá svěží náhradu na podvozku Tatra T 815-7 Force.

Osminápravová Tatra

Dokud se nenarodil speciál jezdící v Liberty, byla tato červená Tatra Force největší a nejdelší Tatrou na světě. Z hlediska počtu náprav můžeme vůz jakožto největší označit, protože disponuje osmi nápravami (+1 proti Liberty) a pohonem 16 × 8 na přání zákazníka. Zde se sluší dodat, že by tatrovácká koncepce umožnila i pohon 16 × 16.

Foto: Tatra Trucks

Tato Tatra T815-7 má pohon 16 × 8, nicméně technicky by šel udělat i pohon 16 × 16.

Každopádně tento speciál vozí vrtnou soupravu od firmy STREICHER Drilling Technology, a právě kvůli tomu má 12válcový motor Caterpillar C-32 o objemu 32 litrů. Výkon monstrózní pohonné jednotky, která pohání i vrtnou soupravu, je 1 132 koní a točivý moment neuvěřitelných 5 143 Nm! Řazení poté obstarává automatický šestikvalt Allison.

Expediční Tatra Terra

Jmenuje se Jitka, jde o expediční speciál a participovala na něm např. firma Partner-Ipex či třeba KOV Velim – známé společnosti na poli úprav, přestaveb a zakázkových staveb. Základem vozu je vzduchem chlazený osmiválec 12,667 litru o výkonu 325 kW (441,8 koně) a točivém momentu 2 100 Nm. Řazení obstarává manuální čtrnáctikvalt, který tento vůz rozhýbe až ke 110 km/h.

Foto: Václav Kvapil

Expediční Tatra Terra je konstruovaná tak, aby dojela tam, kam to jen půjde.

Český obytný speciál váží 15 tun, z toho 3 tuny jsou doložitelné do celkové hmotnosti 18 tun. Vnitřek pojme 5 cestujících, nádrž na vodu 600 litrů, odpadní nádrž 150 litrů vody, palivová nádrž pak 660 litrů nafty. Automobil si nechal postavit nadšenec Václav Kvapil, aby prostě mohl dojet vždy tam, kam to jen půjde.

Australská pevnost Tatra Phoenix

Nejnovějším expedičním počinem na podvozku Tatry je model Phoenix 8 × 8 SLRV, který platí za australskou superluxusní pevnost na kolech, jež má ve výbavě vše, co potřebujete k dlouhodobému cestování kamkoli. Uvnitř totiž najdete pračku, ledničku, mrazák, myčku, kuchyň, koupelnu, ložnici, jídelnu a kumbál. Vše vyvedené v absolutně luxusním provedení a připravené klidně na cestu kolem světa. Více se dočtete ZDE.

Foto: SLRV Expedition Vehicles

Obytná nástavba Tatry Phoenix 8 × 8 je dílem australských úpravců SLRV.

Geologická Tatra Phoenix

Na pohled se tato Tatra Phoenix s pohonem všech kol zdá býti obyčejná, ovšem není tomu tak. Patří firmě Terratest, která na ní vozí speciální penetrační soupravu typu GOUDA Holland s tlačnou kapacitou 200 kN.

Foto: Terratest

Terratest Tatra Phoenix se umí k práci postavit, a to doslova.

Firma totiž zjišťuje hloubkové složení půdy či přítomnost/hladinu podzemní vody tím, že zavrtá speciální sondu hluboko do země. Na to ovšem potřebuje protizávaží, k čemuž slouží samotná tatrovka, která se zvedne na hydraulických nohách a vyrovná do horizontální polohy.

Specializované nástavby si o tatrovácký podvozek přímo říkají, protože je skládatelný podobně jako stavebnice LEGO. Navíc jdou některé kabiny posadit níže, čímž opět vznikne prostor pro jiná konstrukční řešení. Těmito a dalšími vlastnostmi je kopřivnická Tatra unikátní, což dokazuje i náš výběr jedenácti světově jedinečných speciálů. Mimochodem, který se vám líbí nejvíce? Napište nám to do komentářů pod článek!

Reklama

Načítám