Hlavní obsah

Hasičský Titan: Odolá střelám z pušky, oheň najde kamerou a nezalekne se ani toxického prostředí

Foto: Lukáš Kukla

Titáni byli dle řecké mytologie potomci matky země Gaie a boha Úrana, tedy velcí bojovníci, stejně jako tento hasičský speciál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnoho žáru, vysoké riziko nebezpečí a ohňostroj všude kolem. Tak přesně do takového prostředí jezdit nechcete, leda… Leda byste měli mašinu jménem CZS 40 Titan s pohonem 8×8, řiditelnými nápravami a s další speciální technikou. Představujeme unikátní českou pancéřovanou cisternu, určenou do těch nejdivočejších podmínek.

Článek

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky není obyčejná výjezdová základna, jelikož jsou ve třech republikových dislokacích umístěny nadmíru zajímavé hračky určené jen pro zkušené hasiče. Jednou z nich je také odolná cisternová stříkačka 40, jíž se přezdívá Titan. Proč? Pochopíte záhy…

Foto: Lukáš Kukla

Titan se vozu říká i proto, že je pancéřovaný

Poučení z Vrbětic

Po velice náročném zásahu v muničním skladu ve Vrběticích (2014) vyvstala u hasičů potřeba nákupu odolné techniky, která by mohla bezpečně operovat právě v takových oblastech, kde oheň, munice a třaskaviny létají vzduchem.

Foto: Lukáš Kukla

Titan stojí na základech Tatra 8×8

Vrbětice sice ukázaly, že dosud užívaný starý požární tank SPOT 55 s odřenýma ušima misi zvládl, jenže potřeboval k tomu velkou dopomoc osádky samotné. A protože nejen skauti se drží hesla „buď připraven“, do služby u Záchranného útvaru nastoupili rovnou tři Titani postavení na základech podvozku Tatra 8×8.

Pancéřované vozidlo CZS 40 / 12000 S3 Titan je dlouhé 11,1 metru, široké 2,5 metru a vysoké 3,2 metru, přičemž jeho hmotnost i s náplněmi dosahuje 36 tun. V jeho útrobách pracuje vznětový motor Cummins o výkonu 373 kW (507,1 koně), zatímco řazení obstarává automatická převodovka Allison.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina je plná elektroniky a přístrojů, takže se tu nebude nudit ani jeden člen posádky

Kromě maximálky 90 km/h a pohonu všech osmi kol má vůz navíc systém AWS (All Wheel Steering), tedy řiditelné nápravy do rychlosti 30 km/h. Tato vychytávka značně usnadňuje manipulaci s automobilem jak na silnici, tak především v terénu.

Prací této pancéřované cisterny s vysokou mimosilniční průjezdností je průzkum, hašení a evakuace osob/zvířat v takových místech, kam je bezpečné jezdit leda tankem. Automobil totiž mimo vysokého žáru (díky samochlazení) odolá zásahům z útočné pušky M4 nebo AK-47, ale také explozi ručního granátu či miny. Tedy do prostředí hořícího muničního skladu ideální partner.

Foto: Lukáš Kukla

Nechybí tu ani dodatečná výbava, určená pro zasahující hasiče

Aby se hasičům bezpečněji pracovalo uvnitř odolné a vnějším vlivům uzavíratelné kabiny (distribuce vzduchu jde přes filtraci), mají k dispozici joystick pro ovládání čelní i střešní lafety. Objem vodní nádrže pak činí 12 000 litrů, přičemž zastavěné čerpadlo umí přenést až 4 000 litrů vody za minutu.

K hledání ohnisek požáru se používá vestavěná termokamera, již však lze užít i pro vyhledávání osob. Jen se podívejte na snímek redaktora, co se takřka tři mrazivé hodiny venku bavil zkoumáním hasičských hraček. Mimo toho má vozidlo několik pozičních kamer, které pomáhají posádce monitorovat okolí speciálu při samotné jízdě.

Foto: Lukáš Kukla

Co vydává teplo, termokamera zachytí

Totiž z toho pancéřovaného náklaďáku je skutečně špatně vidět i na běžné silnici, natož pak v nějakém zamořeném prostředí plného kouře, plamenů a dalších překážek. Ostatně Titany jsme mohli vidět operovat i během rozsáhlého lesního požáru v Hřensku (2022).

Svatá trojice

Víte, že i u hasičů mají svatou trojici? Jde o pancéřované speciální cisterny Triton a Titan, jimž vypomáhá velkoobjemová cisterna Taurus. Modely z tohoto tria jsou obvykle nasazovány na ty nejnebezpečnější a nejnáročnější úkoly, jaké vyvstanou. Jejich pořízení vyšlo na několik desítek milionů korun, a stalo se tak na základě zkušeností po ostrém zásahu v muničním skladu ve Vrběticích (2014), kde měli hasiči k dispozici pouze jeden starý a nepříliš spolehlivý zodolněný tank Spot 55.

Foto: Lukáš Kukla

Titan (vlevo), Taurus (uprostřed), Triton (vpravo).

Superkára pro hasiče

Přes svoji délku má vozidlo díky aktivním nápravám a sladěnému agregátu velmi dobré manévrovací schopnosti, a to jak na silnici, tak v terénu. Krom toho je i spodní část modelu chráněna proti žáru a mechanickému poškození.

Foto: Lukáš Kukla

Vozidlo disponuje přední i střešní lafetou, oboje dálkově ovládané

CZS 40 Titan je unikátním automobilem svého druhu, který se nachází po jednom kuse na základnách Záchranného útvaru v Hlučíně, Jihlavě a Zbirohu. Ročně automobil na servisu a revizích spotřebuje několik desítek tisíc korun, přičemž pořizovací cena jednoho kusu byla v roce 2018 přibližně 22,5 milionu korun.

Odolnější stříkačka pro nadstavbově proškolené hasiče není obyčejným vozem zasahujícím u běžných případů, nýbrž speciálem, který operuje všude tam, kde je životu extrémně nebezpečno, a kde je potřeba hasičských matadorů chráněných tunami pancíře.

Reklama

Související témata:
CZS-40 Titan
Načítám