Hlavní obsah

Století českého automobilu: Jak Škoda vstoupila do elektrické éry s Enyaqem

Foto: Jiří Čermák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V našem seriálu Století českého automobilu půjdeme dekádu po dekádě a skrze články Tomáše Hyana odhalíme nejvýznamnější auta od 20. let až do současnosti. Nakonec v anketě právě vy rozhodnete, který český automobil byl v historii naší země tím vůbec nejvýznamnějším. Tentokrát odstartujeme novou éru elektromobility spolu se Škodou Enyaq iV.

Článek

Spolupráce s Volkswagenem od roku 1991 zahájila pozoruhodný vzestup značky Škoda, která už v roce 1996 rozšířila portfolio na více modelových řad a později byla základem vstupu do nové éry elektromobility. Zatímco malé Citigo-e bylo jen značkovou verzí Volkswagenu e-Up!, stal se Enyaq iV prvním originálním elekromobilem Škoda, postaveným sice na koncernové platformě Volkswagen MEB, ale s vlastním svébytným designem karoserie a interiéru.

Premiéra s restrikcemi

Světová premiéra Enyaqu iV se uskutečnila v Praze přesně 1. září 2020, kdy byly zavedeny nové přísnější restrikce v boji s kovidem. Znamenalo to, že se už v létě avizovaná slavnost proměnila v setkání orouškovaných jedinců za přísných hygienických opatření. Mnozí hosté chyběli, z ciziny jich dorazilo podstatně méně, ale v pražské hale O2 Universum jsme přece jen potkali například třeba Sørena W. Rasmussena, šéfa dánských COTY Tannistesten a nyní nového prezidenta evropské ankety Car of the Year, či Macieje Pertynského, jediného polského porotce ve World Car of the Year. Akce byla také první pro Thomase Schäfera v nové roli předsedy přestavenstva Škoda Auto.

Foto: Škoda Auto

Slavnostní premiéra proběhla pod taktovkou Thomase Schäfera

Součástí prezentace bylo připomenutí 125 let historie Škoda Auto, která začínala coby Laurin & Klement jízdními koly, motocykly a lehkými vozy, aby se o třicet let později spojila s plzeňskými Škodovými závody a v roce 1991 stala součástí Volkswagen Group. Právě proto úvodní edice 1895 vozů Enyaq iV Founders Edition připomněla rok 1895, kdy se pánové Václav Laurin a Václav Klement pustili do průmyslové výroby v Mladé Boleslavi. Celé představení provázely defilé a výstavy historických vozů, mezi nimiž se překvapivě objevil dnes už zapomenutý elektrický Favorit z devadesátých let (spolupráce se Škoda Plzeň závod Ejpovice), který do té doby Škoda Auto vlastně ignorovala a nepřipomínala.

Foto: Jiří Čermák

První vlna produkce Enyaqů zahrnovala limitovanou verzi Founders Edition

Obrovská investice

Navzdory výrobě čistě elektrického mrňouse Citigo-e iV od konce roku 2019 je Enyaq iV prvním novým elektromobilem Škoda svébytné konstrukce, určeným pro velkosériovou výrobu. Škoda Auto investovala 32 milionů eur do linky v Mladé Boleslavi, která jako jediná ve Volkswagen Group umožňuje současnou výrobu elektromobilů na platformě MEB a vozů s klasickým i hybridním pohonem na platformě MQB (Octavia, Karoq).

Foto: Škoda Auto

„Elektrická“ platforma MEB se drží koncepce skateboardu s bateriemi v podlaze a elektromotory přímo na nápravách

Zatím stále platí, že Enyaq iV je jediným typem na platformě MEB, který se vyrábí mimo Německo. Produkci v roce 2022 rozšířila druhá karosářskou verze Enyaq Coupé iV, inspirovaná studií Vision iV ze Ženevského autosalonu 2019. Samotné jméno Enyaq vychází z irského Enya (zdroj života), a tak na premiéře zahrála irská skupina Inhaler s frontmanem Elijahem Hewsonem (syn Bona ze známé skupiny U2).

Znovu pohon zadních kol

Nový Enyaq iV se stal návratem značky Škoda k pohonu zadních kol, pětimístné SUV totiž v modelech 50, 60 a 80 iV dostalo pouze jeden elektromotor na zadní nápravě, jehož výkon činí podle verze 109, 132 nebo 150 kW ve spojení s akumulátorem Li-Ion o kapacitě 55, 62 nebo 82 kWh. Výrobce uvádí zrychlení 0 – 100 km/h za 11,5/8,7/8,5 sekundy a dojezd podle WLTP 340/390/510 kilometrů, nechybí ani možnost vléci brzděný přívěs do hmotnosti 1000 kg (kromě nejslabší verze, určené jen pro export).

Foto: Lukáš Kukla

Enyaq je v základu zadokolka, k dispozici jsou však i verze s pohonem všech čtyř kol

Pro náročnější klienty jsou připraveny dvě verze s pohonem všech kol, tedy s dalším elektromotorem 75 kW na přední nápravě, přičemž blok akumulátorů zůstává s největší kapacitou 82 kWh. Zadní motor 150 kW se nemění, podle naladění je kombinovaný výkon 195 kW u typu Enyaq 80× iV, ale až 220 kW ve sportovně laděném Enyaqu RS iV. U těchto vozů činí zrychlení 0 – 100 km/h jen 6,9/6,2 sekundy, dojezd vždy 460 km a vlečení přívěsu do 1200 kg. Všechny mají limit největší rychlosti 160 km/h, pouze u RS je to 180 km/h.

Foto: Lukáš Kukla

Verze RS iV má nejvyšší výkon a pohon všech čtyř kol, poprvé se představila v karosářské verzi Coupé, tedy se splývavou zádí

Vyspělá konstrukce

Podvozek využívá nezávislého zavěšení všech kol, vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové závěsy a vinuté pružiny s nesoustřednými tlumiči. Vzhledem k charakteru provozu (rekuperace) jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením jen vpředu, zadní bubnové mají výhodu krytých činných ploch, protože u málo používaných zadních (brzdí se hlavně rekuperací) by mohlo dojít k jejich znečištění a následnému poškození při intenzivním brzdění.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina Enyaqu představuje to nejlepší, co Škoda aktuálně nabízí

Podle kapacity 55, 62 nebo 82 kWh (verze s nejnižší kapacitou se však na českém trhu ani nenabízí) má plochý akumulátorový blok mezi nápravami celkem osm, devět nebo dvanáct modulů po 24 článcích a odpovídající hmotnost 256, 288 nebo 384 kg. Podle verze a druhu nabíječky trvá dobíjení šest až osm hodin. Rychlonabíjecí DC 50/125 kW to zvládnou na 80 % kapacity za pouhých 80/38 minut. Výrobce dává záruku na akumulátory do 70 % kapacity na osm let nebo 160 tisíc kilometrů.

Foto: Škoda Auto

Nabíjení vás díky vysokému výkonu na cestách příliš nezdrží

Škoda Enyaq iV je velký vůz kategorie SUV, má rozvor náprav 2 765 mm a celkové vnější rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm. Zavazadlový prostor dostal základní objem 585 litrů, po sklopení zadních opěradel až 1711 litrů. Lze volit různá kola od 19 do 21 palců, nechybí možnost volby jízdních režimů s adaptivními tlumiči, anebo snížený sportovní podvozek. Enyaq vyniká působivým vzhledem čistého designu, zvláštností na přání je osvětlená maska přídě Crystal Face, inspirovaná tradičním českým křišťálem.

Foto: Jiří Čermák

Krystalická maska je typickým poznávacím znamením Enyaqu. Vypadá nádherně zvláště v noci, kdy celá svítí, musíte si za ni ale připlatit

Nekončící vývoj

Nabídka jízdních asistentů Enyaqu odpovídá duchu doby se samočinným nouzovým brzděním, hlídáním jízdy v pruzích, adaptivním tempomatem pro autonomní jízdu stupně 2.0, automatizovaným parkováním apod. Enyaq iV může mít až devět airbagů. Centrální displej infotainmentu povyrostl na 13 palců, virtuální přístrojový štít má displej 5,3 palce. Konektivita zahrnuje obvyklé funkce online. Modelová nabídka byla v roce 2022 rozšířena o atraktivní Enyaq Coupé iV, který na stejném základě přinesl karoserii sportovního střihu se splývající zádí.

Foto: Škoda Auto

Nejnovějším přírůstkem modelové řady Enyaq iV je RS v karosářské verzi SUV

Zatímco Enyaq iV jsme poprvé testovali za přísných opatření předloni v době covidové krize, nový Enyaq Coupé iV se představil novinářům loni ve slunné Itálii. Prakticky sdílí poháněcí soustavy uvedených typů elektromobilu, ale v nabídce chybí nejslabší model iV 50. Ve vozech Coupé se ale představila nová varianta software ME3, která zlepšila vlastnosti pohonu (větší dojezd a rychlejší nabíjení) a je k dispozici jako update i pro dříve vyrobené vozy. V roce 2022 odbyt Enyaqu iV (včetně Coupé) poprvé překročil padesát tisíc vozů (bylo jich 53 700).

To byl poslední díl naší série Století českého automobilu. Máte svého oblíbence? Již brzy dostanete možnost hlasovat!

Reklama

Načítám