Hlavní obsah

Překvapení z vývoje britského 1000koňového supersportu: Unikát pomáhá stavět i horkokrevný šampion F1

Foto: Aston Martin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slavnostní uvedení Aston Martinu Valhalla se konečně blíží. Nekonvenční stroj s hybridním osmiválcem a brutálním výkonem pomáhají ladit i dva piloti formule 1.

Článek

O supersportu z dílny britské značky Aston Martin se hovoří už pěkných pár let. Nyní se konečně zdá, že stroj s označením Valhalla spatří světlo světa ve finální podobě. Do konce roku chtějí mít inženýři hotový funkční prototyp, u prvních zákazníků by se auto mělo objevit v roce následujícím.

Aston nás po čase nechal nahlédnout pod pokličku superstroje a nejzajímavější informací je bezpochyby fakt, že na vývoji této úžasné mašiny se podílí také dvojnásobný šampion formule 1 Fernando Alonso! Dvaačtyřicetiletý španělský matador dnes v šampionátu F1 hájí barvy právě továrního týmu Aston Martin a jeho zkušenosti přetavené do silničního auta budou mít jistě cenu zlata. Vedle této senzace se maličko ztrácí informace, že součástí vývoje je i jeho stájový kolega Lance Stroll, kterému se však letos daří o poznání méně, a byť stáj vlastní jeho otec, stále častěji se hovoří o jeho možném odchodu.

Automobilka si úzkou spolupráci s týmem F1 velmi pochvaluje, interně si ji dokonce nazvala „nejrychlejší laboratoří světa“. Závodníci pomáhají s laděním jízdních vlastností a na základě jejich poznatků se utváří i samotná kabina. Podle některých britských zdrojů má dokonce pozice řidiče ve Valhalle kopírovat sezení v monopostu AMR23 F1.

Supersportu nechybí ani aktivní aerodynamika, Valhalla využívá například spoiler s funkcí podobnou systému DRS. Umí se otevřít pro snížení aerodynamických odporů na rovince a naopak zavřít při potřebě vyššího přítlaku v zatáčkách. Monokok vozu je stvořen z uhlíkových vláken a má být zkonstruován tak, aby byl mimořádně tuhý a zároveň lehký.

Zajímavá bude i samotná technika v útrobách. Srdcem celého superauta je přeplňovaný osmiválec uložený uprostřed, kterému vypomůžou hned tři elektromotory (jeden vzadu a dva na přední nápravě). Valhalla tedy disponuje pohonem všech kol a celé ústrojí se páruje s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou z vlastního vývoje. Parametry? Zatím neupřesněny, ale hovoří se o výkonu 1000 koňských sil a obdobné hodnotě točivého momentu.

Fandové ultimátních sportovních strojů se příští rok rozhodně mají na co těšit! Ale šetřit asi nemá smysl, něco nám říká, že tahle specialita bude beznadějně vyprodaná.

Reklama

Načítám