Hlavní obsah

Velký návrat hlemýždě: Dacia omladila městský Spring, nyní je stylovější a také lacinější, i když za cenu stovky za 20 sekund

Foto: Dacia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdyby měl mít Duster malého brášku, který model by to byl? Správně, rozhodně Spring! A skutečně se tak stalo, jelikož tento malý elektromobil po modernizaci oblékl designový kabát svého velkého bratra a přijíždí v praktičtějším provedení a ve dvou variantách určených do města i za jeho hranice. Navíc jde o ideálního parťáka na venkovní grilovačku.

Článek

Když se na trh v roce 2021 dostala Dacia Spring, všem bylo jasné, že jde o převlečený Renault Kwid vyráběný v Číně a primárně určený pro indický trh. Nicméně kwidový designový kabát Spring s modernizací odhodil a oblékl si šaty Dacie Duster v menší konfekční velikosti.

Foto: Dacia

Také vzadu najdete černý pruh, na nějž navazují světlomety.

Specifikem 3,7 metru dlouhého vozu jsou tedy dva černé pruhy vpředu a vzadu, na něž navazují světla pro denní svícení, respektive zadní lampy. To vše v současném designu písmene Y. Nechybí ani polepy a patnáctipalcová litá kola pro nejvyšší provedení Extreme určené i mimo město.

Auto má praktické vyměnitelné kryty prahů, navíc přišlo o chromové lišty a také o střešní „nosiče“, které byly stejně nefunkční a jen snižovaly dojezd (aerodynamika). Co se týče barev karoserie, tak těch je celkem šest včetně béžového a cihlově červeného laku.

Foto: Dacia

Laků bude k dispozici šest, a to včetně cihlově červeného na snímcích.

Změny nastaly též uvnitř, což je markantní při prvním pohledu na přepracovanou palubní desku s barevnými dekory. Ta nyní hostí vyvýšený centrální displej multimédií o velikosti až 10 palců (dle výbavy) a přizpůsobitelný 7palcový digitální přístrojový štít určený pro všechna provedení. Pro vyšší výbavy je navíc k dispozici nativní online navigace a bezdrátová konektivita Apple CarPlay a Android Auto.

Omlazený Spring se též pyšní vychytávkou zvanou YouClip umístěnou na palubní desce a středové konzole, tedy systémem, který umožňuje bezpečnou montáž příslušenství typu odkládací kapsa, držák telefonu nebo třeba kapesní svítilna.

Foto: Dacia

Modernizace je znát na první pohled a Springu rozhodně prospěla.

Vozidlo také dostalo (a nutno říct povinně stejně jako ostatní dacie) například automatické nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, asistenta parkování vzadu, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistenta udržování v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání (eCall). Do nastavení (vypnutí) se pak lze dostat zkratkou pomocí tlačítka „My Safety“.

Vůz nabízí kufr o objemu 308 litrů, tedy o 6 % více než dosud. Sklopí-li se zadní sedadla, vzroste objem na 1 004 litrů. Novým bonusem je 35 úložných litrů vpředu, což se hodí třeba na nabíjecí kabeláž.

Foto: Dacia

Díky YouClip lze bezpečně uchytit například držák mobilu.

Model s vnitřními úložnými prostory o celkem 33 litrech nabídne tři základní výbavy, kdy startovací Essential výškově nastavitelný tříramenný volant, posilovač řízení, základní multimédia s USB vstupem, omezovač rychlosti, tempomat, ovládání rádia na volantu, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, zadní parkovací senzory či třeba 12V zásuvku.

Střední Expression nabídne navíc manuální klimu, případně litá kola R15 pro výkonnější provedení. Nejvyšší Extreme poté přidává ještě měděné prvky obložení interiéru i exteriéru, elektricky ovládaná zrcátka a zadní okna a větší multimédia.

Foto: Dacia

Celkový objem vnitřních úložných prostor je 33 litrů.

Možná se ptáte, jestli bude k dispozici i pracovní varianta Cargo? Ano, výrobce tohoto pracanta na baterku potvrdil. Detaily se však dozvíme až s určitým zpožděním po osobní verzi.

Nabije sebe i váš gril

Dacia Spring po faceliftu nabízí dvě motorizace. Vrací se základní provedení s výkonem 45 koní, které je k dispozici pro první dva výbavové stupně a určený primárně do města, protože zrychlení z nuly na sto mu trvá sáhodlouhých 20 sekund.

Výkonnější provedení o 65 koních dostupné pro vyšší výbavy je významně použitelnější auto, se kterým si můžete troufnout dokonce i na dálnici, stovku totiž zvládne za 14 sekund a pružné zrychlení je obecně svižnější. Dobrou zprávou je, že i v plné palbě je Spring lehkým autem, jelikož váží 984 kilogramů.

Foto: Dacia

Model nabídne dvě varianty výkonu, a to 45 a 65 koní.

Trakční baterie s totožnou kapacitou 26,8 kWh (hmotnost 186 kg) poskytne autu při normované spotřebě 14,6 kWh / 100 km v optimálních podmínkách dojezd lehce nad 220 km. Z toho vyplývá, že reálně a především v zimě bude toto číslo podstatně nižší, což model předurčuje do města a jeho blízkého okolí.

A pokud by se ve městě přece jen objevilo nějaké prudší klesání, přijde vhod silný rekuperační režim B aktivovaný na novém ovladači směru pohybu.

Foto: Dacia

V základu je pomalé nabíjení AC, volitelně rychlejší DC.

Svěží Dacia Spring je standardně vybavena nabíječkou na střídavý AC proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za méně než 11 hodin, popřípadě za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu.

Příplatkově je k dispozici stejnosměrná DC nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje rychlé nabití z 20 % na 80 % za 45 minut. Vůbec poprvé v historii dostane Spring možnost nabíjet proudem jiné elektrické spotřebiče (třeba gril) díky technologii V2L (vehicle-to-load, 220 V/16 A).

Výrobce uvádí, že Dacia Spring je ideálním kompromisem mezi užitnou hodnotou a cenou, nicméně českou cenu pro modernizovanou verzi zatím nezveřejnil, budeme je vědět až na jaře. Aktuálně se u nás Spring prodává pouze ve výbavě Extreme s motorem 65 koní za 576 400 Kč s DPH. Ceny Springu by ale měly klesnout (nejen díky slabším a méně vybaveným verzím), protože i v tomto segmentu roste konkurence – například elektrický Citroën ë-C3 slibuje cenovku 575 tisíc korun…

Jde to ale i levněji a už nyní. Můžete využít ukončení dotací na elektra v Německu, Spring v základu s motorem o 45 koních tam můžete koupit za 14 390 eur s místním 19% DPH, což je asi 345 000 Kč. Podnikatelé v Česku na auto navíc mohou dostat dotaci (více ZDE), kdy minimální nákupní cena auta bude 300 000 Kč, ovšem podmíněná úvěrem.

Reklama

Načítám