Hlavní obsah

Než si nakoupíte nebo sníte oběd, máte nabito – Nabíjení elektroaut se stává pohodlnějším

Foto: ČEZ

Elektromobilita už není pouze pro technické nadšence, čím dál rychleji se stává běžnou záležitostí obyčejných uživatelů aut. Ti již ale nebudou tolerovat pionýrské pojetí nabíjecích stanic, namísto toho začnou vyžadovat vyšší komfort nabíjení. Jaká k němu vede cesta…?

Článek

Asi to sami znáte – nabíječka uprostřed pustiny, kolem jen rušná silnice, lesy či louky nebo průmyslová oblast. Dát si kafe? To těžko. Něco k snědku? Zapomeňte. Kam si skočit na záchod? Zahoďte stud a buďte kreativní. Uživatelský komfort tedy nula. Ale co, jste rádi, že vám do auta tečou elektrony a brzy budete moci vyrazit na cestu do civilizace, na místa s obchody, restauracemi, nebo aspoň tekoucí vodou…

Takové byly pionýrské začátky elektromobility, kdy hlavním kritériem výběru pro nabíjecí lokalitu byl laciný pozemek a snadno dostupný výkon. Od té doby se však hodně změnilo, elektromobilita se rozjíždí naplno a ze záležitosti pro podivíny se pomalu, ale jistě proměňuje v masovou záležitost. Ale aby se tak skutečně stalo, je nezbytně nutné zvýšení komfortu nabíjení.

VÍTE, ŽE…

Počet provozovaných veřejných nabíječek v Česku by ke konci letošního roku měl překročit hranici 1 300 stanic.

To primárně znamená zkrácení času nabíjení – a na tom intenzivně pracují vývojáři nabíjecích stanic (zvyšující výkonnostní možnosti hyper-chargerů na úroveň 350 kW a ještě dál) i automobilek (aby elektronická architektura vozů vysoký nabíjecí výkon dokázala využít). Už dnes typické nabíjení 10–80 % (deset, protože nikdo nedojíždí s baterií na nulu, a osmdesát, protože nabíjení na plnou kapacitu se postupně zpomaluje) zabere méně než půl hodiny, některá auta se dokonce blíží pouhé čtvrthodince – což už je čas, za který si sotva stihnete dojít na záchod a koupit kafe a bagetu. Překotný technický vývoj dává naději, že se tento čas ještě zkrátí…

Foto: ČEZ

Čím dál častěji se objevují nabíjecí stanice s výkonem přes 100 kW, nejvyšší dostupný výkon je dokonce až 350 kW. Nabíjení je pak otázkou pár desítek minut…

Možná ještě důležitější je rozvoj hustoty sítě a snadná dostupnost nabíječek. O pumpy u silnic skoro zakopáváme, podobného stavu je třeba dosáhnout i u nabíječek, aby jejich nalezení nebylo podobné hře na schovávanou. A právě čerpací stanice se jeví jako ideální místo na jejich stavbu – jsou ze silnic snadno dosažitelné, většinou mají slušné zázemí a lidé jsou už zvyklí k nim jezdit. Benzinky by se tak postupně mohly proměnit ve velké nabíjecí huby.

Foto: ČEZ

Nabíjecí stanice jsou na benzinkách pořád spíš nezvaní hosté. To by se ale ve vlastním zájmu ropných firem mělo rychle začít měnit…

A nabíjecí stanice u nich skutečně postupně rostou, především výkonné nabíječky u hlavních tahů. Jenže stále velmi pomalu. Dostupný výkon v dané lokalitě je jedna část problému, ale konzervativní přístup podnikatelů je tím větším dílem. Firmy si prostě nechtějí připustit, že ropa je palivo včerejška, zatímco elektřině patří budoucnost, proto jen velmi neochotně přijímají myšlenku, že se jejich byznys musí transformovat, aby si zajistily přežití. Ostatně jak dlouho jim trvalo prozření, že zákazníky přivábí kromě cen paliva také tím, že jim uvaří kávu, která není jen obarvenou vodou…

To jiní podnikatelé jsou prozíravější – především obchodní řetězce a nákupní centra. Ty už se v konkurenčním boji vyznají a umí mít ostré lokty. Jedním z nástrojů na získání nových zákazníků může být právě nabíjecí stanice, jak ostatně hned zkraje ukázal Lidl, který navíc nabíjení poskytoval donedávna zadarmo (čehož někteří elektromobilisté zneužívali). Rychle se však chytily i ostatní řetězce (ve spolupráci s energetickými firmami) a začínají nabízet i možnost nabíjení (většinou alespoň částečně zpoplatněného – například Kaufland má pomalé AC nabíjení v rámci otevírací doby zdarma, platí se pouze rychlé DC nabíjení). A to dává perfektní smysl, protože do obchodu byste stejně jeli a stejně byste tam minimálně půl hodiny parkovali, tak proč si u toho zároveň nenabít auto?

Foto: ČEZ

V plzeňském nákupním centru Olympia vyrostlo hned 11 nabíječek, které dokážou naráz obsloužit 22 elektroaut. To je velká výhoda pro místní, ale i pro přespolní, kteří cestují po D5 a potřebují rychle a pohodlně dobít své auto

Ještě víc smyslu to dává u velkých nákupních center, tam lidé dokáží strávit celé hodiny nakupováním, stravováním v restauracích nebo návštěvou kina. Klidně můžete svůj elektromobil připojit k pomalému AC nabíjení a nabít baterii šetrně a pohodlně i bez domácí přípojky (a týden vesele drandit). Pro ta nejprozíravější nákupní centra jsou nabíjecí stanice dokonce součástí jejich ekologických aktivit (vedle snižování spotřeby energie prostřednictvím solárních panelů, snižováním spotřeby vody nebo odpadu).

Foto: ČEZ

Než sníte svého burgera, máte nabito. Perfektní!

K podobnému prozření snad brzy dojde i u dalších podnikatelů a firem – restaurací či kaváren, kin a fitcenter. I tam zákazníci tráví delší čas a jejich auta jen nečinně stojí, takže stačí na zeď u parkoviště pověsit pár wallboxů za pár tisícovek a lidé budou mít o důvod víc, proč mít svou oblíbenou provozovnu ještě raději. A bez strachu o to, kde a jak nabijete své auto, se i elektromobilita stane ještě přístupnější…

Reklama

Načítám