Článek
Uteklo to jako voda a nebýt namrzlých a posolených silnic už od listopadu, jezdil bych dál. Ještě mám pořád v paměti, jak kluci v Yamaze u dealera YMoto sloupávali z displeje krycí folii na úplně nové motorce, které na tachometru svítilo 0,0 km. Pamatuju si moc dobře na ty první kilometry, kdy jsem se snažil skútr pečlivě zajet tak, jak doporučuje výrobce. A vlastně to byla zábava.
Na NMaxe jsem si velice rychle zvykl a začal ho používat jako prostředek denní služby. Ačkoli byl používán hlavně pro dojíždění do města a krátké cesty „za roh“, osvědčil se i na výletech. Ostatně, samotného mě překvapilo, jak snadno a v pohodě na něm lze urazit za den přes 400 km. Klidně jsem mohl jezdit dál.
Nemohu říci, že by mi vyloženě chyběl výkon. Člověk samozřejmě musí myslet na to, že sedí na malé motorce s malinkým motorem 125 cm3 a o výkonu do 11 kW (Yamaha dokonce nedosahuje ani této legislativní hranice). Jenže jak už určitě víte z předešlých článků, NMax má velice chytře nastavený variátor a v tom nejpoužívanějším spektru rychlostí a otáček jede parádně. Za brzdu provozu nebudete, ve městě ujedete všem a i třeba na pražské Jižní spojce v pohodě udržíte krok s provozem.
Ačkoli je řeč o vlastně cenově přijatelném skútru (základní NMax 125 stojí 84 990 Kč), působí velice kvalitně a má třeba naprosto skvělé účinné přední světlo, které mu mohou závidět i některé mnohem větší stroje. Případné zájemce určitě potěší i to, že NMax vypadá dospěle a nepůsobí jako moped pro holky. Chlap se na něm rozhodně nemusí stydět.

Testovaný NMax 125 dorazil ve verzi Tech Max s lepším sedlem, zajímavější barvou a barevným TFT displejem, to vše za 92 990 Kč. Technicky je ale totožný s běžným NMaxem za 84 990 Kč.
I když jsme si primárně půjčovali právě NMax 125 kvůli tomu, že vám na něj stačí řidičský průkaz na auto, ukázalo se, že do města vlastně člověk nic silnějšího nepotřebuje a klidně si takový skútr můžete koupit s otevřeným řidičákem. Na dálniční provoz už to samozřejmě není, ale jelikož má v technickém průkazu tato motorka nejvyšší rychlost 99 km/h (a těch 90 zvládne s přehledem), můžete s ní i na dálnici.
Takovým výletům bychom se ale asi raději vyhnuli, stejně tak delším etapám ve dvou. NMax 125 je koncepčně spíše menší lehký sportovní skútr s kapacitou 1+1, spolujezdec tu vydrží jen krátké trasy. Kdo chce jezdit na stopětadvacítce ve dvou, má Yamaha v nabídce větší a luxusnější skútr XMax 125 (za 134 990 Kč).

NMax 125 je sice malý skútr za poměrně rozumnou cenu (na poměry zavedené značky), ale mnoha detaily je to normální plnohodnotná motorka. Například naprosto skvěle svítí, má parádní podvozek, výborné brzdy i pneumatiky a působí kvalitně.
Kdo má „papíry“ na velkou motorku, asi ho více zaujme řada XMax 300 nebo rovnou vrcholný TMax s dvouválcem 560 cm3. Nezapomínejme ale ani na novou řadu motorek s povedeným automatem. Kdo neřeší rozpočet a nechce si dělat řidičák na velkou motorku, měl by se zajímat i o „tříkolku“ Tricity s motorem 300 cm3. Ta jede bez problémů 140 km/h a pořád vám na ní stačí řidičák B.
Že je testovaný NMax 125 naprosto skvělý skútr, už víte. Parádně jezdí, je s ním zábava, vydržíte na něm dlouhé výlety několik set kilometrů a ve městě budete králem. Tak se pojďme podívat, kolik jeho provoz stojí a uděláme si ještě rekapitulaci silných a slabých stránek.
Kolik nás to stálo?
Vlastně moc ne. Celkem jsme na skútru ujeli 3 380 km a projezdili jsme 83,08 l benzínu. Průměrná spotřeba tak vychází na 2,46 l/100 km. Když to zaokrouhlíme na 2,5 l/100 km, je to přibližně stejný výsledek, jakého dosahují v kombinovaném jízdním režimu i konkurenti. S průměrnou cenou spotřebovaného paliva 35,74 Kč/l tak každý kilometr s testovaným NMaxem vyšel na 88 haléřů. A to je srovnatelné třeba s elektromobily.

Do nádrže se vejde 7,1 litru benzínu. Když začne blikat „hladové oko“, ještě tak 50 až 70 km ujedete. Kombinovaná spotřeba se během testu vešla těsně pod 2,5 l/100 km.
Zajímavé je, že náš výsledek spotřeby je přesně v průměru, který u Yamahy NMax 125 uvádí uživatelé na webu spritmonitor.de. Tam je z 138 uživatelů průměr 2,47 l/100 km s tím, že nejúspornější jezdí za 1,94 l/100 km a největší střelec za 3,47 l/100 km.
V městském režimu nemá NMax problém jezdit za ty dva litry, zejména když se využívá jeho dobře fungující a nijak neobtěžující systém stop-start. Naopak trvalý provoz mimo město znamená spotřebu mezi 2,7 a 3 l/100 km. Přes tři litry to jde asi jen s trvale otevřenou rukojetí plynu na maximum.

Snaha o dynamickou jízdu mimo město znamená klidně spotřebu přes 3 l/100 km. Při snaze o plynulost se dá jezdit i mimo město asi za 2,7 l/100 km, ve městě to jde klidně jen za dva litry.
Se skútrem ale lze jezdit ekonomicky i mimo město. Stačí plyn trochu modulovat, a když budete držet rychlost do 80 km/h, dá se spotřeba držet do těch 2,7 l/100 km. Při snaze o to jet trvale 90+ km/h už vážně pojedete s plynem na doraz a spotřeba strašně poroste, aniž byste reálně znatelně zrychlili.
K palivu je ale také potřeba započítat údržbu a pojištění. Roční malý servis stojí v Yamaze kolem 3 500 Kč (větší servisní prohlídka přijde na pět tisíc), takže podle toho, jak jezdíte, může servis přidat k nákladům na každý kilometr zhruba korunu. Roční povinné ručení stojí kolem šesti stovek. Dobrou zprávou ale je, že s technikou NMaxe 125 jsou velmi dobré zkušenosti a dlouhé roky a desítky tisíc kilometrů se tu nemusí nic opravovat.

Skútr není zas o tolik menší než velká motorka (XJR 1300 na fotce váží 2,5× tolik!), ale díky nízké hmotnosti je nesmírně mrštný a hustým městským provozem se na něm propletete mnohem lépe. Nemusíte navíc řešit těžkou spojku. Pro městský provoz je to bezkonkurenční dopravní prostředek, s nímž navíc můžete bez obav vyrazit i daleko za město.
Pro srovnání. Velká motorka s výkonem okolo 100 koní s cenou kolem 250 000 Kč má spotřebu zhruba 4,5 l/100 km, roční pojistka na ní bude stát spíše přes dva tisíce a nemůžu říci, že bych na ní byl v příměstském provozu rychlejší. Spíše naopak, člověk už si na velkém a těžkém stroji v kolonách netroufne tolik co s tímto malým „moprdem“.
Na ušetřeném časem se vám zaplatí za rok
A chcete ještě jeden argument, proč si pořídit tenhle skútr? Ušetří vám totiž v ranním a odpoledním provozu nejen nervy, ale hlavně obrovské množství času. Čas je dnes drahá komodita, a pokud si můžete vybrat, jestli budete trávit denně dvě hodiny v koloně, nebo ty dvě hodiny denně raději strávíte třeba s rodinou… Tak já mám v tomto ohledu zcela jasno.
Tady máte příklad z mé vlastní zkušenosti. Když potřebuju ráno dojet do práce, trvá mi cesta na skútru o zhruba 20 minut kratší čas. A to jezdím relativně brzy, kdy ještě není takový provoz (potřebuju být v práci před sedmou hodinou a ne jako korporátní krysa ve čtvrt na deset). Cesta třeba v osm hodin, kdy se proplétáte mezi SUV mamataxi, je po mojí trase na skútru kratší klidně o tři čtvrtě hodiny až hodinu!
Odpoledne je to zhruba stejné, takže ušetřím dalších 20 minut. Když to hodně zaokrouhlím, tak denně ušetřím díky skútru zhruba 40 minut. Pokud bych takto jezdil každý pracovní den (i v zimě), tak v roce 2025 jich je 251, čili bych ušetřil celkem 10 040 minut, tedy zhruba 167 a půl hodiny. Kdybych si účtoval 500 korun na hodinu (nejsem právník ani instalatér, abych si účtoval 4 000,- na hodinu), tak mi skútr ročně ušetří čas za skoro 84 000 Kč. A to je vlastně zhruba cena celé té motorky. Vlastně by se mi na ušetřeném čase tento skútr za rok dojíždění do práce zaplatil.
Celkové hodnocení: Yamaha NMax 125 po půl roce
Se skútrem jsem za celý půl rok ježdění neměl sebemenší problém. Jezdím na něm rád, a když to situace dovolí, vlastně ani jiný dopravní prostředek na cesty do ucpaného velkoměsta nepoužívám. Propletu se s ním všude, odhodím ho kdekoli, nikde nepřekážím a hlavně ušetřím spoustu času a nervů. Ani mi nevadí, že občas zmoknu, za to snadné proplétání ucpaným městem mi trocha toho občasného diskomfortu stojí. Rád na něm ale jezdím i pro rohlíky „za roh“ nebo se jen tak projet odpoledne k vodě nebo na zmrzlinu. Tenhle skútr je opravdu boží a já ho mám tak rád, že ho vlastně vracet vůbec nebudu a nechám si ho. Jen si budu muset dokoupit vyhřívané rukojeti, abych s ním mohl jezdit i v zimě.
Co se nám líbilo
Bezkonkurenční dopravní prostředek do města
Kolony pro něj neexistují
Zcela uspokojivá dynamika v reálném provozu
Velmi dobrý podvozek a brzdy
Kvalitní pneumatiky již z výroby
Účinné přední LED světlo
Velmi levný a spolehlivý provoz
Snadná údržba svépomocí
Vzhledem k ceně dojem kvality
Celosvětově velmi dobré zkušenosti se spolehlivostí i po vysokých nájezdech
Rozsáhlá nabídka příslušenství „na míru“
Široké servisní a prodejní zázemí
Image zavedené značky
Velmi příznivá cena
Spousta „simply clever“ řešení (nabíječka, držáky helem, místo na pití…)
Stačí vám na něj řidičák B
Co nám vadilo
Přední přihrádka pod řídítky nejde zamknout
Konektivita „fungovala“ jen někdy (a je to tak trochu opičárna)
Pod sedlem by mohlo být o trochu více místa na velkou helmu
V zrcátkách vidíte spíše jen svoje ramena
Držák telefonu jen součástí dost drahého příslušenství
Nežijeme na jihu Itálie, aby na něm šlo jezdit celý rok bez omrzlin a bez soli na silnici







