Hlavní obsah

Klasiky v Essenu: Na prodej budou i tyto legendární Lancie!

Foto: RM Sotheby's

Lancia Delta S4 patří k legendám rallye, kde soutěžila v neblaze proslulé skupině B

5. 3. 2019

Jedna z největších a nejproslulejších aukčních síní RM Sotheby’s letos vůbec poprvé představí svoji sbírku také na vyhlášené výstavě v německém Essenu. A mezi hlavními hvězdami Techno-Classica Essen, jak zní oficiální název akce, budou i tyto italské skvosty včetně legend rallye závodů skupiny B!

Článek

Skupina B byla asi vůbec nejpopulárnější, a hlavně nejradikálnější kategorií v rallye. Vznikla v roce 1982 a technika vozů si nezadala s tou v tehdejší F1. Poté, co si ale skupina B vyžádala v roce 1986 životy tří diváků a v roce 1987 dvou závodníků, a sice Henriho Toivonena a Joaquima Santose, byla po pěti letech existence zrušena na dobro.

Než k tomu ale došlo, stačili výrobci dopřát vzniku několika homologačním speciálům, které bylo potřeba vyrobit, aby mohly závodní verze startovat. Dnes se budeme věnovat kouskům od italské automobilky Lancia, protože právě ty se budou na jaře v Essenu dražit – legendární vozy Delta S4, 037 a Stratos plus pár krotších, přesto neméně zajímavých modelů Fulvia a Flaminia.

Lancia Delta S4 (1985)

Začněme tou nejznámější. Tento kousek je jeden z pouhých 200 homologačních kusů silniční (Stradale) verze S4. Je v originálním stavu s nájezdem pouhých 2 200 km a s originální výbavou včetně manuálů a nářadí.

Auto tehdy Lancia vyvíjela společně s Abarthem a motor navrhoval slavný inženýr Claudio Lombardi, později týmový manažer stáje Ferrari. Šlo o 1,8l čtyřválec přeplňovaný jak turbem, tak kompresorem a v závislosti na nastavení se výkon vyšplhal až k pěti stovkám koní. Delta S4 byla první „čtyřkolkou“ Lancie, auto používalo hned tři diferenciály a mezi nimi jeden středový, který rozděloval výkon v poměru 30 : 70 ve prospěch, jak jistě správně tušíte, zadní nápravy.

Zajímavé je, že Lancia tehdy měla problém prodat všech 200 kusů, některé z nich ležely ladem v továrním depozitu až do začátku 90. let! Považte, že tento konkrétní kus s nájezdem jen 2 196 km byl původně koupen v Itálii, pak prodán do Francie a odtud pak do Německa, aby se po letech vrátil zpět do rodné Itálie do rukou současného majitele. A jelikož auto prošlo v červenci 2018 kompletním servisem, je ve skvělé kondici.

Odhadovaná cena se pohybuje mezi 450 a 550 tisíci eur, tedy 11,5 až 14 milionů korun.

Lancia Stratos HF Stradale (1975)

Lancia Stratos, kterou navrhoval Bertone, byla cokoliv, jen ne snadná na řízení. Díky kompaktní a lehké karoserii byla nesmírně živá a díky motoru z Ferrari Dino také rychlá. Ale v kombinaci s krátkým rozvorem a vysokým těžištěm to znamenalo, že řidič musel mít velmi šikovné a rychlé ruce i nohy, když jel naplno.

Cena se odhaduje mezi 480 a 520 tisíc eur, tedy 12,7 až 13,7 milionu korun.

Lancia 037 Rally Stradale (1982)

Pokud se ptáte, kdy naposledy vyhrálo rallye jiné auto než s pohonem všech kol, byla to v roce 1983 Lancia 037. Navíc jde o jedinou „dvoukolku“, která dokázala porazit tehdy dominantní Audi Quattro. 037 byla v podstatě nástupcem Stratosu, ale její vývoj byl svěřen do rukou inženýrů z divize Abarth, sportovní odnože koncernu Fiat, tedy podobně jako u pozdější Delty. Motor byl celohliníkový 2,0l přeplňovaný čtyřválec původně se spádovými karburátory Weber, ty ale poměrně brzy nahradilo elektronické vstřikování Magnetti-Marelli. V sériovém provedení motor dával 205 koní, soutěžní verze měly výkon 260-280 koní, pozdější verze Evo2 vrcholila výkonem 340 koní ve specifikaci pro asfalt. Auto v závislosti na druhu soutěže vážilo jen 960 až 975 kg, takže bylo velmi mrštné. Navíc mělo teleskopické tlumiče Bilstein, brzdy Brembo a nezávislé zavěšení všech kol, takže v porovnání se Stratosem šlo o relativně přívětivé auto. Design vozu potom navrhoval Pininfarina.

Cena se odhaduje v rozmezí 350 až 400 tisíc eur, tedy 9,3 až 10,6 milionu korun.

Lancia Flaminia GTL 3C 2.8 (1964)

Historie Lancie nezahrnuje jen sportovní vozy a závodní bestie. Flaminia v roce 1957 nahradila úspěšný model Aurelia, po kterém zdědila pokrokový 2,8l V6 motoráře Francesca DeVirgilia se spádovými karburátory Weber a výkonem 150 koní. Flaminie se vyráběly ve variantách Coupe (Pininfarina), Sport (Zagato), GT a GT Convertible pak byly dílem firmy Touring. Jejich patentovaná konstrukce byla tvořena hliníkovými panely, pod kterými se skrývaly tenké ocelové trubky.

Tato konkrétní verze GTL pak má oproti GT o 80 mm delší rozvor a uspořádání 2+2. Jde o jeden z pouhých 300 kusů a od výroby vystřídala pouze 3 majitele, přičemž současnému dělala radost celých 41 let. Cena se odhaduje na 70 až 90 tisíc eur, tedy 1,8 až 2,4 milionu korun.

Lancia Fulvia Coupé Rallye 1,6 HF (1970)

Fulvia byla poprvé představena na autosalonu v Ženevě v roce 1963, ve výrobě vydržela 13 let. Do Fulvií se montoval nevšední motor V4 o objemu 1,1-1,6 litru. který jí dával nezaměnitelný zvuk a poháněl přední kola. Fulvia HF měla motor naladěný na 165 koní, který ji dokázal rozjet až na 212 km/h. Tento konkrétní kus je v originálním stavu a vystřídal jen čtyři majitele, ba co víc – auto je plně připraveno k jízdě na okruhu.

Jeho cena se odhaduje na 60 až 70 tisíc eur, tedy 1,6 až 1,85 milionu korun.

Lancia Fulvia (1974)

Přestože je tato standardní Fulvia z vystavených Lancií nejlevnější, může se chlubit jednou zajímavostí, kterou ostatní ne. Dříve ji totiž vlastnil monacký princ Rainier III. Zajímavá historie v kombinaci s točivým 1,3l motorem o výkonu 90 koní a pětistupňovou manuální převodovkou z ní dělá lákavé řidičské auto, které nejen že bude svoji cenu držet, ale má potenciál časem i růst.

Momentálně se cena odhaduje na 20 až 30 tisíc eur, tedy 530 až 795 tisíc korun.

RM Sotheby's Auctions je kanadská firma založená v roce 1991 jistým Robem Myersem. Specializuje se na aukce především automobilů a automobilového zboží. Letos bude od 10. do 14. dubna vystavovat také v Německu na vystavě klasických vozů Techno-Classica v Essenu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb