Hlavní obsah

Ženeva 2019: První plně elektrický Seat slibuje 204 koní a dojezd 420 km

Foto: Seat

První elektrický Seat kupodivu není koncepcí SUV, ale spíš kříženec hatchbacku a MPV

4. 3. 2019

Další elektrické auto? Ano, a připravte se, že ruku v ruce s tím, jak EU utahuje šrouby emisních limitů, jich budou automobilky představovat stále víc a víc. Skvělé ale je, že s každým novým kouskem se jejich parametry blíží stavu reálné každodenní použitelnosti bez velkého omezování! A nový Seat el-Born je toho skvělým příkladem.

Článek

Ponechme stranou to kostrbaté jméno (v dnešní době jsou už ty nejlepší kousky zabrané, tak automobilky loví názvy, kde se jen dá), tohle je první produkční elektromobil automobilky Seat. No, ve skutečnosti je mechanicky velmi blízce spřízněný s hatchbackem VW ID, ale to je zárukou toho, že půjde o kvalitní a propracované auto, protože si Volkswagen nemůže dovolit s prvním elektromobilem šlápnout vedle.

Foto: Seat

Elektrický pohon mu propůjčí velmi slušnou dynamiku a také se bude snadno řídit

Takže co tu máme? Základem je nová „elektrická“ modulární platforma MEB, která využívá všech výhod odlišnosti kompaktního elektrického pohonu – kola má až v rozích, bateriový balík je v podlaze. To znamená plochou podlahu a spoustu využitelného prostoru pro posádku a její zavazadla.

Elektromotor pohánějící přední kola má výkon 204 koní (sériové verze budou nabízené ve více výkonových úrovních, tohle by měl být strop) a na stovku zrychlí za svižných 7,5 sekundy. Baterie o kapacitě 62 kWh by měly umožnit dojezd až 420 km (podle WLTP) a rychlonabíječka DC 100 kW je dobije na 80 % kapacity za akceptovatelných 47 minut (to znamená, že by tam 100 km mohlo být za 10-15 minut).

Interiér je v moderním stylu minimalistický s digitální přístrojovkou a 10palcovým dotykovým infotainmentem, který ovládá všechny funkce – jediná tlačítka najdete už jen na volantu. Seat taky slibuje autonomní jízdu na úrovni 2, tedy pod dohledem řidiče (takže očekávejte adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu a asistent pro jízdu v zácpě), parkovací asistent a řadu dalších užitečných elektronických pomůcek (plus tepelné čerpadlo prodlužující dojezd až o 60 km, které by jinak spolklo vyhřívání).

Oficiálně mu říkají „koncept“, ale podle známého pravidla se zpětnými zrcátky (skutečné koncepty si s nimi hrají na kamery, aby obyčejná velká zrcátka nekazila čistý design) je tohle auto prakticky hotové a připravené pro sériovou výrobu, která začne už příští rok. Snad do té doby vymyslí lepší jméno…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama