Hlavní obsah

Čtyři generace oblíbené Škody Fabia – Jak rostla a dospívala

Foto: Škoda Auto

První generace modelu Škoda Fabia se poprvé ukázala světu ve Frankfurtu v září 1999 a potvrdila to, co od příchodu první Octavie o tři roky dříve už všichni tušili – automobilka z postkomunistické východoevropské země teď kope první ligu a všichni ji musí brát jako velmi silného soupeře. Nyní s blížícím se představením její čtvrté generace máme ideální příležitost zavzpomínat na historii tohoto oblíbeného modelu napříč generacemi.

Článek

Favorit pro bylo mladoboleslavskou Škodovku zlom, Felicia byla pokrok, ale Fabia znamenala skutečnou revoluci. Do vývoje nového malého auta investovala automobilka všechny dostupné prostředky, nejmodernější dostupnou techniku a veškerý tvůrčí talent šikovných konstruktérů i kreativních designérů. Všechno do sebe dokonale zapadlo a Fabia se stala hvězdou. Skutečný majstrštyk však bylo, jak úspěšně na ni navázaly další dvě generace…

Fabia I. (1999–2007)

Foto: Škoda UK

První Fabia se stala ikonou (a v pistáciovém laku obzvlášť)

Na základech zcela nové koncernové platformy PQ24 (Fabia ji využívala jako první, Polo se jí dočkalo až o dva roky později) vzniklo zvenku kompaktní, zevnitř nečekaně prostorné auto plné chytrých nápadů, upřímně jednoduché, ale poctivě vyrobené, příkladně úsporné a nečekaně spolehlivé. Kdo by ho neměl rád?!

Foto: Škoda Auto

Kabina byla poměrně jednoduchá, ale poctivě zpracovaná

Ve výbavě už tehdy byly prvky jako ESP s ABS, boční airbagy, xenonové světlomety s ostřikovači, litá kola, rádio s osmi reproduktory, navigace nebo tempomat. Fabia se tak mohla měřit s těmi nejlepšími ve své třídě – a většinu z nich s přehledem porážela.

Foto: Škoda Auto

Fabia byla k dispozici hned v několika variantách

Karosářské varianty: pětidveřový hatchback, kombi, sedan

Zajímavost: Již od začátku se počítalo s účastí ve WRC, proto se také výsledné auto muselo vměstnat do čtyř metrů délky. Součástí původních návrhů byla také sportovní verze RS, kterou nečekaně poháněl turbodiesel.

Fabia II. (2007–2014)

Foto: Škoda Auto

Designově nebyla druhá Fabia žádný šlágr, ale jinak šlo o povedené auto

Jestli první Fabia okamžitě vzbudila nadšení, ta druhá zpočátku přinesla spíše rozpaky. Technika se jen mírně evolučně vylepšila, design se naopak změnil k horšímu (dodnes mu někteří lidé nepřišli na chuť) – dvojková Fabia vypadala vykuleně a působila příliš úzká a vysoká, nezachránila to ani střecha s možností kontrastního lakování.

Foto: Škoda Auto

Kabina poskočila zase o kus vpřed kvalitativně i prostorově

To však neznamená, že by to bylo špatné auto. Na stejném půdorysu nabídla ještě prostornější interiér, ve výbavě se objevily lákavé prvky jako hlavové airbagy, elektronicky řízená klimatizace nebo multifunkční volant a komfort dále vylepšovala třeba loketní opěrka. Vedle sportovního RS (tentokrát s benzinovým, dvakrát přeplňovaným motorem) se poprvé ukázala také dobrodružnější verze Scout a sportovně laděné Monte Carlo.

Foto: Škoda Auto

Kombík vypadal o poznání vyváženěji

Karosářské varianty: pětidveřový hatchback, kombi

Zajímavost: Na základech druhé Fabie vznikl i velkoprostorový Roomster, od přídě až po B-sloupek mají obě auta zcela shodný design.

Fabia III. (2014–2021)

Foto: Škoda Auto

Třetí Fabia vypadala hodnotněji a kvalitněji. A taky taková skutečně byla

Třetí generace Fabie měla napravit škody napáchané předchůdcem – o dynamický, nadčasový design se tentokrát postaral talentovaný Jozef Kabaň, technický pokrok zajistila modernizovaná platforma PQ26 a vnitřní prostor znovu povyrostl (pomohlo mu rozšíření karoserie o 9 cm).

Foto: Škoda Auto

Kabina nabídla dostatek prostoru, komfortu a výbavy

Bezpečnost zvýšily moderní jízdní asistenty (systém nouzového brzdění Front Assist, adaptivní tempomat nebo rozpoznání únavy řidiče) a výbava obsahovala lákavé položky jako LED denní svícení, bezklíčový přístup a startování (KESSY), parkovací kameru nebo infotainmenty umožňující zrcadlení mobilního telefonu MirrorLink. Z nabídky definitivně zmizela sportovní verze RS (zůstalo jen lehce sportovnější Monte Carlo) a dobrodružná verze Scout se přejmenovala na Scoutline (pojmenování Scout je vyhrazené pro verze s pohonem všech čtyř kol).

Foto: Škoda Auto

Kombík přinesl spoustu prostoru navíc, dokázal uspokojit potřeby české rodiny

Karosářské varianty: pětidveřový hatchback, kombi

Zajímavost: Fabia R5 se stala nejúspěšnějším závodním autem Škoda, mistrovství světa (WRC2) vládla s přehledem pět let po sobě (2015–2019). Mistrák vyhrála i v roce 2020, tentokrát už v rukou soukromníků. Lokálních mistrovských pohárů nasbírala nepočítaně.

Foto: Škoda Auto

Fabia R5 na tratích rallye vyloženě létala!

Prodeje

1. generace1,79 mil. kusů
2. generace1,70 mil. kusů
3. generacepřes 1 mil. kusů
CELKEMpřes 4,5 milionu kusů

Fabia IV. (2021)

Foto: Škoda Auto

Čtvrtá generace již klepe na dveře

Blížící se čtvrtá generace slibuje emotivnější design, více prostoru (všimněte si v tabulce, jak výrazně povyrostla), komfortnější výbavu, nejnovější prvky digitalizace a konektivity a sofistikované jízdní asistenty, přitom všem si má zachovat chytrou praktičnost (Škoda slibuje 14 nových Simply Clever prvků) a rozumnou cenovku. A ano, karosářská varianta kombi už byla oficiálně potvrzena, i když si na ni počkáme až do začátku roku 2023.

Rozměry

DélkaŠířkaVýškaRozvorObjem kufru
1. gen3 960 mm1 646 mm1 451 mm2 462 mm260 l
2. gen3 992 mm1 642 mm1 498 mm2 465 mm300 l
3. gen3 992 mm1 732 mm1 467 mm2 470 mm330 l
4. gen4 107 mm1 780 mm1 460 mm2 564 mm380 l
Foto: Škoda Auto

Nová Fabia prý bude o poznání dospělejší

My jsme se už svezli s prototypem nové Fabie a nejvíc nás ohromila její dospělost – jak sebejistě působí a jak pohodlně jezdí. „Zpoza volantu působí jako ještě větší auto, než kterým ve skutečnosti je, což je dáno i nastavením podvozku a jeho odhlučněním,“ vysvětluje šéfredaktor Garáže Dominik Valášek, který měl tu čest novou Fabii již provětrat. „Fabia se nechá po silnici příjemně a přirozeně vodit, aniž by vzbuzovala dojem, že za volantem spíš vlaje. Konkrétně za nastavení podvozku paří Škodovce velké uznání – takhle dospěle jezdící malé auto se totiž jen tak nevidí.“

Foto: Škoda Auto

Tak šel čas se Škodou Fabia...

To vše v nás vzbuzuje velkou zvědavost, kterou ukojí až oficiální představení novinky naplánované na květen. Do té doby vám ale určitě přineseme ještě další drobné informace o postupně odhalované novince, takže zůstaňte naladěni na Garáž.cz.

Jaká je vaše nejoblíbenější generace Škody Fabia?
1. Fabia (1999–2007)
53,8 %
2. Fabia (2007–2014)
9 %
3. Fabia (2014–2021)
19,2 %
Už se nemůžu dočkat té čtvrté!
18 %
Celkem hlasovalo 8743 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám