Hlavní obsah

Škoda zveřejnila dosud nepublikované skici k první Fabii

Foto: Škoda Auto
Aktualizováno

Čtvrtá generace Škody Fabia už klepe na dveře, představí se již za pár týdnů. Před její světovou premiérou však automobilka zavzpomínala na veleúspěšnou první generaci z roku 1999 a vypustila do světa dosud utajované zákulisní informace a unikátní skici!

Článek

První Fabia je pro Škodovku přelomové auto, podobně jako třeba první novodobá Octavia, jež přišla o tři roky dříve. Stala se prvním malým vozem Škody, který se vyráběl výhradně v dikci koncernu Volkswagen. Koncern tehdy dal škodováckým konstruktérům k dispozici novou podvozkovou platformu PQ24 a na jejím základě vzniklo nejpoctivěji udělané auto, jaké kdy Škoda Auto produkovala. Nešetřilo se totiž skoro na ničem a třeba protikorozní ochrana celopozinkované karoserie byla až naddimenzovaná.

Pojďme se však bavit o designu. Sympaticky hranaté tvary její velice tuhé karoserie totiž nestačily zestárnout a doteď působí mnohem svěžeji než v případě opticky úzké a vysoké druhé generace. Zajímavé je, že na designu Fabie se začalo pracovat již v roce 1994, a hotový podle dostupných informací byl již v roce 1996. Podle oficiálních zdrojů na ní pod taktovkou šéfdesignéra Dirka van Braeckela pracoval tým zhruba dvaceti designérů, jedním z nich byl i slavný Luc Donckerwolke.

Zapomenout by se nemělo ani na Václava Capoucha, který byl na designovém oddělení automobilky zaměstnán už v době, kdy se vyvíjel Favorit. Byl to mimochodem právě on, kdo v devadesátých letech pro koncern Volkswagen objevil budoucí designérskou hvězdu Jozefa Kabaně.

Foto: Škoda Auto

Rané návrhy byly hodně zakulacené

„Dostali jsme základní rozměry a technické požadavky vyplývající z platformy, naším úkolem bylo nakreslit moderní, ale stále poměrně konzervativní malé auto,“ zavzpomínal na firemním portále Škoda Storyboard Capouch, který v designovém týmu pracoval coby koordinátor designu exteriéru. Vznikly tři různé varianty designu Fabie. Jeden byl právě od Capoucha, kde zaoblené tvary připomínaly v té době ještě neexistující Audi A2, a dále existovaly návrhy od Belgičana Luca Donckerwolkeho a Brazilce Raula Pirese, který před tím pracoval pro Audi.

A právě návrh od brazilského designéra v interní soutěži zvítězil. Zajímavé je, že všechny tři návrhy měly zaoblenější zadní části a dále jim nechyběla výrazná linka od přední části až po zadní světlomety. Fabia měla být novým designovým jazykem automobily, což věru není snadný úkol. Nástupce modelu Felicia se coby první malý automobil koncernu Volkswagen na nové platformě A04, respektive PQ24, představil světu 14. září 1999 na frankfurtském autosalonu.

Tři karosářské verze

Fabia se vyráběla nejprve jako hatchback, sériová výroba byla spuštěna v říjnu. O rok později přichází praktičtější kombi a v květnu 2001 možná trochu překvapivě přišel na trh sedan, nejméně prodávaná karosářská verze. Z celkových bezmála 1,8 milionu Fabií první generace se sedanů vyrobilo jen 134 tisíc. Výroba pokračovala ještě v roce 2007, kdy již byl představen nástupce, a z výrobních linek sjelo dokonce ještě pár kusů zkraje roku 2008.

Foto: Škoda Auto

Design první Fabie se nadmíru povedl

VÍTE, ŽE...

Koncern Volkswagen zvažoval i speciální verzi pro Mexiko, která by se zde prodávala s logem VW. Mimochodem, dvoulitrový benzinový čtyřválec (85 kW) se od března 2001 vyráběl právě v této zemi. Dvoulitr se ve Fabiích objevoval sporadicky, zástavbovost byla v řádech desítek kusů.

Úspěch Fabie byl bezprecedentní a z velké části za to mohou právě jeho nadčasové tvary. „Auto dostalo jiný střih, než veřejnost očekávala, ale líbilo se. A líbí se vlastně pořád. Já ho stále považuji za celkem stylové. První Fabia podle mě vypadá i dnes moderně. Má čisté plochy, ostré hranky a velkou nadčasovost,“ hodnotí Daniel Petr, který se na designu podílel a dodnes v automobilce pracuje. Petr mimochodem spoluvytvářel ostrou Fabii WRC a také nakreslil verze GTC Coupé a GTC Roadster. U nich ale šlo o „designérské cvičení“ a už na začátku bylo jasné, že nevznikne ani koncept.

„Design auta dneska dělají světla a kola. Hlavně u světel jsme tehdy neměli takové možnosti, jakými technika disponuje nyní,“ hodnotí Capouch design zpětně. Podobné srovnání má i pro interiér. „Tehdy přístrojová deska s jednoduchou kompozicí a jasnými tvary vypadala moderně, z dnešního pohledu je to řešení možná až naivně jednoduché,“ hodnotí kabinu první generace, která působí stroze, její funkčnost a výběr použitých materiálů jsou ale velmi dobré.

O dvacet let později mají konstruktéři i designéři naprosto odlišné možnosti. O čtvrté generaci Fabie zatím automobilka naznačuje jen superlativy. Už za pár týdnů uvidíme, zda je to pravda. Po povedeném designu třetí generace tipujeme, že „čtyřka“ nezklame.

Reklama

Související témata:
Načítám