Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Fabia Combi slaví 20 let, jezdí pořád skvěle

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia Combi

Fabia Combi se poprvé světu představila před 20 lety na pařížském autosalonu. Prodloužená verze se vyráběla i v dalších dvou generacích Fabie, a celkem tak vzniklo 1,5 milionu kusů. Pojďme zavzpomínat na automobil, který pro Čechy doteď supluje plnohodnotné rodinné auto.

Článek

Škoda Fabia byl pro českou automobilku přelomový vůz, podobně jako první generace Octavie. Zatímco Octavia mířila do nižší střední třídy, Fabia byla ještě menší a tedy levnější vozidlo. Po Felicii, což byl přepracovaný Favorit, jde o první malé auto od Škody, které se vyrábělo od A do Z v dikci koncernu Volkswagen.

A bylo to velice povedené auto, které i dnes, po jednadvaceti letech, většinou také díky mimořádně tuhé karoserii perfektně jezdí (v závislosti na tom, jak se o ní majitel staral), díky kompletně pozinkovaným plechům nerezne a má pořád skvěle ergonomicky vyřešený interiér. Takhle poctivě udělané malé auto už dnes jako nové nekoupíte.

První generace Fabie postavené na nové platformě A04 (PQ24) měla premiéru v září 1999 na frankfurtském autosalonu, o rok později se v Paříži ukázalo praktičtější kombi. Hranaté tvary nestačily zestárnout a doteď působí mnohem svěžeji než v případě druhé generace. Ta byla úzká a vysoká, protože souběžně s ní se na stejném technickém základu vyráběl i model Roomster.

První generace Fabia Combi se vyráběla do roku 2007. Proti výchozímu hatchbacku měla sice stejný rozvor náprav (2 462 mm). S výchozím hatchbackem (a ne zrovna pohlednou verzí sedan) sdílelo kombi i přední převis (827 mm), ten zadní byl pochopitelně větší – 671 versus 933 milimetrů.

Na délku mělo kombi 4 222 milimetrů, což je o 262 mm více než u hatchbacku. Šířka pak byla stejná – 1 646 mm, výška se nepatrně lišila. Hatchback byl vysoký 1 451 mm, kombi mělo o nepodstatný jeden milimetr více.

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia Combi

První generace kombíkové Fabie nabízela základní objem zavazadlového prostoru 426 l (hatchback 260 litrů, pokud by vás to zajímalo). Po sklopení zadních sedaček Fabia nabídla 1 225 litrů. Tohle auto kvůli nižší kupní síle Češi používali a dosud používají jako rodinné auto, které musí zvládnout 14denní dovolenou v Chorvatsku.

Možná si vzpomenete, že mladoboleslavská automobilka vyráběla i verzi Praktik. Užitková verze měla dvě sedadla; nákladový prostor byl oddělen pevnou dělicí stěnou. Zadní boční okna nahradila plechová výplň. Ta byla alespoň lakovaná v barvě vozu, zatímco přední nárazník byl černý. Nevzhledný Praktik byl smutnou vzpomínkou na výtečnou Felicii Pick-Up.

Druhá generace Fabie Combi nabídla 480 l a 1 460 po sklopení zadních sedaček. Třetí generace, která je stále v prodeji, nabízí o padesát litrů více (530 litrů) a 1 395 litrů po sklopení opěradel zadních sedaček.

Zpátky k první generaci. Kombi se nabízelo s mnoha motorizacemi. Benzinové zahrnují tříválec 1,2 HTP ve verzích 40 a 47 kW. Dále je zde nesmrtelná klasika, jejíž základ je ve Škodě 1000 MB. Mluvíme samozřejmě o motoru 1,4 MPI, který vám vydrží navždy. Pro kombi se nabízel s výkonem 50 kW. Dále zde byla šestnáctiventilová verze 1,4 s výkony 59 a 74 kW. Vrcholem mezi zážehovými agregáty je dvoulitr s parametry 85 kW a 170 newtonmetrů.

Naftové motorizace zahrnují atmosférické 1,9 SDI (47 kW a 125 Nm) a dále oblíbená TDI s technologií čerpadlo-tryska. Základem jsou tříválcové čtrnáctistovky se síleným traktorovým zvukem (51, 55 a 59 kW) a naprosto špičková 1,9 TDI-PD s parametry 74 kW a 240 Nm.

Xenony, kůže, navigace

První generace Fabie Combi se v letech 2000 až 2007 vyrobilo 660 601 vozů. Celkem vzniklo 1 788 063 kusů, což znamená, že téměř každá třetí Fabie byla kombi. Zcela ovšem dominovala karosářská verze hatchback s 992 921 vyrobenými kusy.

K první generaci se daly dokoupit některé prvky originálního příslušenství, které v té době jinak bylo vyhrazené jen dražším modelům. Kupříkladu tehdy rozhodně ne běžná klimatizace (příplatek 30 tisíc korun), dále třeba kožené čalounění, xenonové světlomety, navigace. Poslední tři prvky byly velmi drahé a skoro nikdo je nekupoval – zástavbovost měly menší než půl procenta.

V případě druhé generace to bylo 513 400 kusů a konečně aktuální provedení si zatím koupilo 382 900 kupujících. Škoda Auto to zatím nekomentovala, nicméně z dobře informovaných zdrojů víme, že vznikne kombi i pro chystanou čtvrtou generaci. A to je bezpochyby dobře, jakkoliv se kupní síla zdejšího obyvatelstva neustále zvyšuje.

Reklama

Sdílejte článek