Hlavní obsah

Český automobilový trh v září mírně rostl, celkově ale klesá

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia je v ČR nejprodávanějším modelem

4. 10. 2019

Zpráva statistiků za prvních devět měsíců letošního roku hovoří jasně: český automobilový trh působí poměrně stabilně i přes výkyvy dané zaváděním nových emisních norem. Nová osobní auta si mírně pohoršila, všechny ostatní segmenty si naopak trochu polepšily. Stabilní je dovoz ojetin, jejich stáří je však stále zoufalé.

Článek

Prodej nových osobních aut v ČR podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) si letos zatím o 8 % pohoršil, září však bylo meziročně lepší o 8,5 %. Zvláštně nevyrovnaný výsledek je způsobený postupným zaváděním nové emisní měřící normy WLTP, která platí od loňského září, do letošního září mohly být naopak registrovány poslední auta měřená normou NEDC. Loňské rekordní výsledky se tak letošní rok logicky nepodařilo zopakovat, ale celkový dojem z českého trhu je spíše stabilní, takže rozhodně není důvod panikařit.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Celková statistika ukazuje mírný pokles u osobních aut a mírný růst prakticky u všech ostatních katergorií

Potvrzují to výsledky z ostatních segmentů – lehké užitkové automobily, nákladní automobily, autobusy i motocykly hlásí utěšený růst. Dovoz ojetých osobních aut zůstává na stejných číslech, stále nadpoloviční podíl mají ojetiny starší 10 let, což je dost tristní, ale veskrze logická situace.

Podíl ojetých vozů vůči novým se na českém trhu v budoucnu možná zvýší s rozvojem elektromobility v západní Evropě. Český trh letos sice hlásí nárůst prodejů hybridů (o 74 %) a elektromobilů (o 25 %), jejich podíl na celkových číslech je však stále velmi nízký (hybridy 5 763 kusů, elektromobily 586 kusů). Zajímavé je, že opadla vlna politické hysterie a diesely začínají znovu nabírat na síle – nyní tvoří zhruba 27 % prodejů (bývalo to i kolem 20 %).

Asi vás nepřekvapí, že mezi značkami stále drtivě vládne tuzemská Škoda, která ovládá třetinu celkové trhu. S velkým odstupem následuje Volkswagen a Hyundai, kterým už na paty začíná šlapat Dacia. Stále posiluje Toyota, naopak Ford pořád klesá (jako v celé Evropě).

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Škoda s velkým náskokem vládne trhu

Situaci mezi značkami odráží i oblíbenost jednotlivých modelů – Škoda má v TOP10 hned sedm modelů. Vede Octavia před Fabií a výběhovým Rapidem (prodeje nástupnické Scaly se zatím rozbíhají, ale už teď je na 8. místě), následují SUV Karoq a Kodiaq. Jedinými neškodovkami mezi nejlepší desítkou jsou Hyundai i30, Dacia Duster a Hyundai ix20.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Do TOP10 se dokázal vetřít pouze Hyundai i30, Dacia Duster a Hyundai ix20

Česká ekonomika je aktuálně na vrcholu, což prodeje nových aut tak docela neodrážejí. Zdá se totiž, že zákazníci (soukromí i podnikatelé) začínají mít obavy z možného konce ekonomického cyklu a postupného poklesu, a to už se začíná odrážet i na evropských a světových automobilových trzích (navíc trpících i ekonomickou bitvou mezi USA a Čínou, EU je mezi nimi trochu jako nevinná oběť). Velkou nejistotou je také přijetí nových elektromobilů a hybridů trhem. Automobilky tak zjevně čekají těžké roky…

autowebAUTOWEBaUtOwEb