Hlavní obsah

Audi quattro, legenda rallye pro běžný provoz, je na prodej

Foto: RM Sotheby's

Celým názvem Audi Sport quattro vzniklo kvůli homologaci ve více než dvou stech exemplářích, k zákazníkům se jich však dostalo jen zhruba 160

22. 5. 2019

Speciály z rallye Skupiny B mají v srdcích automobilových nadšenců zvláštní místo. Mají charakter, chováme k nim respekt, částečně je to i takové ohlédnutí zpět za zlatou érou motorsportu, kdy výkonu nikdy nebylo dost. Možná je to i tou aurou nebezpečí, když si člověk vzpomene, proč tato série vlastně zanikla.

Článek

Group B je dodnes považována za nejepičtější éru rallye, a dokonce za jednu z nejvzpomínanějších epoch motorsportu. Kdo by to byl řekl, že už je to tři dekády dozadu. Jaká škoda, že po sérii smrtelných havárií jezdců i diváků byla Skupina B zrušena.

Foto: RM Sotheby's

Audi Sport quattro s rozevlátým zadkem, jak ho dobře známe

Dnes tu máme auto, které nemělo na svědomí žádný lidský život, přesto bývá ne zřídkakdy nazýváno monstrem. Respektu si vysloužilo více než dost – Audi Sport quattro, silniční verze ingolstadtské zbraně, která díky silnému pětiválci a propracovanému pohonu všech kol kralovala na rychlostních zkouškách takovým způsobem, že jen málokdy našla přemožitele.

Jak jistě víte, pro start v seriálu musel každý výrobce postavit alespoň 200 silničních exemplářů, některé automobilky dokonce měly problém je prodat. Audi jich kupodivu postavilo dokonce o trochu víc, ale k zákazníkům se dostalo pouhých 164 kusů. Tento konkrétní kus byl vyroben 17. prosince 1984, do provozu šel ale až o půl roku později. Krátce poté však putoval zpět do továrny na výměnu motorového bloku. Nový hliníkový byl tehdy měněn za těžší, avšak odolnější ocelový blok, což byl krok, který byl nevyhnutelný pro většinu kusů, jak se ukázalo později.

Foto: RM Sotheby's

Strohý, avšak účelný interiér. Tady není prostor pro žádná cingrlátka!

Tento kus má přes svůj slušný věk také skvělou servisní historii, včetně původních faktur. Seznam procesů údržby je dlouhý a zahrnuje i GO motoru v roce 2010, při které, světe div se, bylo zjištěno, že si nejenom udržel svůj plný výkon, ale dokonce bylo naměřeno 348 koní a 348 Nm, což je dokonce o malinko více, než tehdy udával výrobce. Fantastické!

Další servisní péče zahrnuje úchyty předních kol a kardan, nový rozdělovač, svíce, váhu vzduchu a čelní sklo. Od roku 2012 bylo „Quattro“ uloženo ve skladu, avšak pravidelně „provětráváno“, přičemž za posledních 10 let se s ním najezdilo poměrně málo kilometrů. Ještě předtím, než vůz zamíří k novému majiteli, musí projít inspekcí přímo pod dohledem expertů z Audi a čeká jej také výměna rozvodů.

Aukční síň RM Sotheby’s odhaduje cenu mezi 300 a 350 tisíci eur, takže nejde o žádnou láci, ale zasvěcení vědí, že tohle jsou dobře uložené peníze. Tohle je auto, které odolalo zubu času s grácií, a přitom se nemusí vedle moderních aut krčet v koutku. Naopak bychom řekli, že vzbudí větší rozruch než kdejaký moderní sporťák. A nejen to, každý bude vědět, že se nechcete jen tak předvádět, ale že jste fajnšmekr. A charakter z něj prýští na desítky metrů daleko – to je věc, kterou auto buď má, nebo nemá, v seznamu příplatkové výbavy se zkrátka zatrhnout nedá!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama