Hlavní obsah

První dojmy: Audi A3 napočtvrté moc nepřekvapí, ale rozhodně ani nezklame

Foto: Audi ČR

Audi A3 dorazila do ČR! Obrazně i fyzicky, proto jsme se s ní mohli také krátce projet

23. 6. 2020

Tři generace, přes pět milionů prodaných aut – Audi A3 se rychle stalo stálicí automobilového trhu a jistotou prémiového segmentu. Nyní přijíždí jeho již čtvrtá generace, která je kompletně nová, ale my stejně už tak nějak tušíme, co čekat. Podaří se jí přece jenom něčím překvapit?

Článek

K novým autům se vždy snažím přistupovat bez předsudků, abych si dopředu nekazil zážitek z horké novinky, nebo nedošel předem k chybným závěrům. Jenže v tomhle případě je to těžké – Audi A3 už 24 let přináší jistotu kvalitní techniky Golfu, zabalené do prémiového balení z Ingolstadtu, a nová generace kráčí přesně v prošlápnutých šlépějích. Čím se odliší od už tak povedených koncernových sourozenců v podobě Volkswagenu Golf, Škody Octavia a Seatu Leon?

No, už jen sebevědomý design karoserie je něco, za co zákazníci Audi rádi připlatí. Na přídi s velkým šestiúhelníkem masky Single frame, doplněným (falešnými) průduchy na bocích a LED světlomety s výrazným světelným podpisem a dynamickým blinkrem (nejvyšší verze má Matrix techniku se specifickým světelným pozdravem) se designéři hodně vyřádili. Skoro jako by jim pak nezbylo dost invence na zbytek auta, který je trochu mdlý – oživují ho jen decentní linie na bocích, které jsou však viditelné jen s tím správným lakem při správném světle. Právě takhle to však zákazníci Audi chtějí…

Kabina je svou architekturou až nečekaně hodně zaměřená na řidiče – přímo před ním je zcela nový průhledový displej doplňující digitální přístrojový štít (10,25“ v základu, za příplatek 12,3“), po jeho stranách jsou netradičně umístěné výdechy klimatizace. Centrální 10“ dotykový displej infotainmentu MMI (systém třetí generace s vestavěnou e-SIM umožňující široké spektrum online služeb včetně vzdáleného přístupu, s integrací osobní asistentky Alexa od Amazonu a dalšími moderními vychytávkami) je také natočený směrem k řidiči.

Foto: Audi ČR

Kabina nové A3 je kvalitně zpracovaná a hodně zaměřená na řidiče

Vítaným překvapením je samostatný panel klimatizace a také fyzické tlačítko vypínání Stop/Startu (u sourozenců se musíte kvůli oběma funkcím ponořit do hlubin menu infotainmentu). Spolujezdec má navíc k dispozici sdružený senzorický ovladač audia. Další (celokoncernovou) novinkou je miniaturní ovladač automatické převodovky (díky elektronické vazbě), který uspořil místo na středové konzole, kam se pohodlně vejde jak držák nápojů, tak i prostorná přihrádka na telefon (s indukčním nabíjením a dvěma USB-C porty pro dobíjení a Apple CarPlay/Android Auto konektivitu).

Prémiový pocit umocňuje záplava krásných a kvalitních materiálů – špičkový volant a sedadla, propracované dekory na palubní desce i ve dveřích nebo ambientní osvětlení s měnitelnou barvou. Vpředu si uděláte pohodlí snadno, vzadu je nabídka prostoru skromnější (vejde se i vzrostlý dospělák, ale A3 je k němu ze všech čtyř koncernových sourozenců modelů nejméně vstřícné), kufr nabízí objem solidních 380 litrů (může mít elektricky ovládané víko i s virtuálním pedálem).

To jsou asi nejzásadnější odlišnosti nového Audi A3, technika je jinak skutečně obdobná jako u koncernových sourozenců. Konkrétně to znamená podvozek se zavěšení McPherson vpředu a Multi Link vzadu (jen ty nejlacinější verze mají torzní nápravu) za příplatek se sportovním naladěním (pro verze S Line) nebo s adaptivním tlumiči. Dlouhý seznam jízdních asistentů (nouzové brzdění s rozeznávám chodců i cyklistů, adaptivní tempomat s prediktivní funkcí a vedením v jízdním pruhu, asistent pro jízdu v zácpě, monitorování mrtvých úhlů nebo sledování řidičovy únavy, parkovací asistent a brzy přibude do nabídky i 360° kamerový systém) a širokou nabídku motorizací.

Foto: Audi ČR

Senzory sledují kompletní okolí celého vozu

Největší novinkou je benzinový 150koňový 1,5 TFSI s vypínáním dvou válců a 48V mild hybridní technikou, kterou doplňuje 110koňový litrový tříválec a dvě varianty oblíbeného 2,0 TDI (116 a 150 koní). Na výběr je šestistupňový manuál nebo sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Později dorazí ještě silnější motorizace, verze s pohonem všech kol quattro, jednotka g-tron spalující CNG nebo plug-in hybrid s 204 a 245 koni. Vybírat zkrátka bude z čeho.

Foto: Audi ČR

Motor 1,5 TSI vybavený MHEV ústrojím by měl být v reálu až o 0,4 l/100 km úspornější

Technika je možná stejná jako u ostatních značek koncernu, ale naladění Audi je jako vždy odlišné. Nejvíc je to patrné na podvozku nabízejícím povědomou německou tuhost – daleko od plavnosti Octavie, jistější než Golf, ale ne tak hravý jako Leon. Můžete se o něj opřít v rychleji projížděných zatáčkách, přitom najde dost poddajnosti na hrbolech a plynulosti v dálničních rychlostech. Na dálnicích se ostatně A3 líbí asi nejvíc – 2,0 TDI pod kapotou si jen ševelí, kabina je příjemně odizolovaná, auto se snadno řídí (jízdní asistenty vám to hodně ulehčují) a ochotně polyká kilometry. Prostě typické Audi…

Nová A3 tak příliš nepřekvapila, ale svými kvalitami přesto příjemně potěšila. Designéři a konstruktéři znovu odvedli vynikající práci, když sdílené technice dali odlišný charakter a vlastní osobnost. Ne přímo strhující a uhrančivou, pravda. Ale hlavní je, že z A3 naprosto zřetelně cítíte Audi – je pocitově tak trochu lepší než ostatní koncernové značky (Golf je jistota pro nevyhraněné, Octavia volba rozumu a Leon radost sportovců). Pokud se vám líbí, tak vězte, že nové Audi A3 Sportback přichází do prodeje právě nyní s ceníkem začínajícím na částce 652 900 Kč (1,0 TFSI 110 k s manuálem), za elegantnější limuzínu s o 45 litrů objemnějším kufrem připlatíte 48 tisíc (třídveřový hatchback ani kabrio u této generace nečekejte). Tak co, už pro ni běžíte?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.