Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Audi S8 Quattro – Brutální rychlost v absolutním luxusu

Foto: Martin Jánský
27. 4. 2020

Zatímco všechna ostatní svižná Audi přešla na turbodiesely, vrcholná superlimuzína S8 si ponechala dvakrát přeplňovaný osmiválec. Má 571 koní, přitom jde o více než pět metrů dlouhou luxusní limuzínu. Tohle auto je svalnaté monstrum navlečené v dokonale padnoucím společenském obleku.

Článek

Upozornění: Při přípravě tohoto článku nebyl spáchán žádný zločin. Ale pokud by byl, proběhlo by to zhruba takto...

Sedím za volantem Audi S8 a čekám. Mohl bych si to čekání zpříjemnit hověním ve vyhřívaných a klimatizovaných kožených sedačkách, hraním si s online infotainmentem nebo poslechem hudby ze špičkového audia Bang & Olufsen, případně prostým vychutnáváním úžasného ticha a pohodlí, které by mě v mžiku uspalo, ale já se plně soustředím a za ševelení nastartovaného motoru hypnotizuji hodinky. Za chvilku tu budou mí parťáci a pak to bude fofr. Každá sekunda rozhoduje. A právě proto sedím v Audi S8…

Foto: Martin Jánský

S8 vypadá v černém laku nenápadně, ale čtyři výfuky, velká kola a obrovské talíře brzdových kotoučů za nimi ho prozrazují

Každý film má svého hrdinu. Bullitt měl Mustanga 390GT Fastback, Vanishing Point měl Challengera, Rychle & zběsile mělo Supru a Audi S8 si urvalo nezapomenutelnou roli v Roninovi. Když jednotka žoldáků potřebovala únikové auto, první generace S8 pro ně byla jasnou volbou – nenápadná, prostorná, spolehlivá a pekelně rychlá díky výkonnému osmiválci a efektivní čtyřkolce. Stejně jako Mustang Fastback, Dodge Challenger a Toyota Supra si i Audi S8 touhle rolí zajistilo ikonickou nesmrtelnost.

Je to tady – všichni naskáčou dovnitř, zaklapnou dveře a křičí: „Jeď, jeď, jeď!“ Zadupnu plynový pedál do koberečku, dvakrát přeplňovaný V8 zahřmí, všechna čtyři kola se zakousnou do asfaltu a auto vystřelí vpřed. Kabina okamžitě ztichne a parťáci se rychle začnou poutat. Teď celý úspěch akce závisí na mně a S8. A oba jsme připravení jít do toho naplno.

Od dob první generace S8 se mnohé změnilo. Tedy základní recept je stále stejný – velká limuzína s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a výkonným V8. Jenže za těch 24 let, které čtyři generace S8 dělí, celý svět výrazně zrychlil. Místo 340 koní původní generace D2 jich má nová D5 rovnou 571, čas akcelerace na stovku se tak zkrátil z rychlých 6,2 sekundy na supersonických 3,5 sekundy, a kdyby jí ve 250 km/h nepřistřihl křídla elektronický omezovač, snadno by dosáhla třístovky a možná i víc. Pravý supersport ve společenském obleku.

Proplétáme se ulicemi nočního velkoměsta. S8 je pětimetrový koráb, jenže své rozměry dokáže mistrně skrývat a nechá se naprosto precizně vést. Kličkujeme ulicemi, myškujeme mezi auty a hbitě proklouzneme každou zkratkou, kterou jsem pečlivě naplánoval. Pneumatiky pískají, motor burácí, ostře zrychlujeme a ještě ostřeji brzdíme. Je to jako jízda na centrifuze poháněné raketovým motorem. Jestli se nás někdo snaží sledovat, nemá nejmenší šanci.

Za svou nadpřirozenou obratnost vděčí nová S8 těm nejmodernějším technologiím. V první řadě aktivnímu natáčení kol zadní nápravy – v nízkých rychlostech se stáčí do opačného směru než přední, aby usnadnila manévrování, v těch vysokých se stáčí stejně, aby zvýšila stabilitu.

Pak tu jsou aktivní stabilizátory, které zabraňují naklánění karoserie a stabilizují jízdu, prediktivní adaptivní podvozek s měnitelnou tuhostí podle jízdního režimu (také umí auto naklánět dovnitř zatáčky, aby na posádku nepůsobily takové gravitační síly), progresivní řízení s proměnlivou strmostí a také karbon-keramické brzdy. Je to černá konstruktérská magie, ale díky ní se na S8 můžete skutečně spolehnout a při jízdě na plný plyn se o ni můžete opřít. Nepovolí. Nikdy.

Foto: Martin Jánský

Karbon-keramické brzdy jsou za tučný příplatek (246 tisíc korun, au!), ale s 2,3tunovou limuzínou umí při brzdění zázraky

Konečně jsme z města venku, mizíme pryč po dálnici. Ta lehkost, s níž zrychluje na dálniční limit a vysoko nad něj, je neskutečná. Čísla na tachometru naskakují hrozivým tempem a nebýt omezovače a rozmazané krajiny za oknem, ani by mi nepřišlo, že jedeme dvě stě pade. Auto totiž působí zcela relaxovaně a jistě. Matrixová LED světla se prokousávají tmou a proud dálkových světel vyhání z levého pruhu všechny, co by se nás opovážili zpomalit. Kilometry rychle mizí pod koly, za chvilku přijde náš výjezd.

I přes všechnu supersportovní mechaniku je S8 primárně luxusní limuzínou, takže musí být absolutně pohodlná, tichá a vyklidněná. Musí vám dopřát plavný komfort jízdy, musí vás hýčkat exkluzivním prostředím, musí vás zahrnout luxusní výbavou, a hlavně musí hravě překonávat kontinenty (což nyní díky sofistikovaným jízdním asistentům zvládá lépe než kdy dřív). A přesně taková sportovní verze S8 je – nepřináší žádné kompromisy oproti standardní A8. Je jedno, jestli svištíte na plný plyn po německých Autobahnech, nebo se klidně ploužíte tuzemských 130 km/h, jízda v S8 je stále uvolňující zážitek.

Tady to je, sjezd z dálnice a za ním pár desítek kilometrů točitých okresek – tady S8 teprve ukáže, co v ní je. První rychlé zatáčky proletí bravurně, pak se cesta začne víc klikatit a víc brzdíme, víc zatáčíme a čím dál víc se propojujeme. S8 se ochotně skládá i do utažených vinglů a nemá tendenci z nich utíkat po čumáku, pevně se drží stopy a tvrdý plyn na výjezdu si quattro pěkně pohlídá a výkon naplno zužitkuje. Brzda, zatočit, plyn, brzda, zatočit, plyn… máme společný rytmus a já za volantem žasnu, s jakým gustem S8 požírá tenhle krásný kus asfaltu. Posádka jen zarytě mlčí a povážlivě bledne.

Jet rychle rovně umí spousta nadopovaných limuzín, ale až zatáčky ukážou, jak na tom se sportovností skutečně je. A S8 je fantastická – obratná, lehkonohá, intenzivní a překvapivě pohlcující. Bravurně zvládá každý úkol, který před ni geometrie silnice, topologie povrchu a fyzikální zákony postaví. Musíte mít trochu rozumu (a vybrat širší okresku s rychlejšími zatáčkami), protože délku 5,1 metru a hmotnost 2,3 tuny nedokáže popřít, ale dělá maximum pro to, aby ji zamaskovala. Je vážně zázračná!

Posledních pár kilometrů trochu povoluji a vydýchávám se, srdce mi buší a dlaně mám zpocené. Čekal jsem rychlé auto, ale S8 mě překvapila, jak svůj obří výkon dokáže přenést na asfalt a nepůsobit přitom přehnaně nebo nevycválaně. Vybral jsem správně. Takže mě zatraceně mrzí, že ji teď musíme schovat do stodoly a dál pokračovat anonymní dodávkou. Při loučení ji pohladím po rozpálené kapotě, mise úspěšně splněna. Jen já budu mít zlomené srdce, že se už nikdy neuvidíme…

Každá sranda něco stojí a Audi S8 rozhodně není z levného kraje – dáte za ni v základu 3 493 900 Kč. Jenže příplatkový seznam je dlouhý a některé položky přímo neodolatelné, takže to rozhodně není konečná částka. V plné palbě (jako měl testovaný kus) vás tak může vyjít klidně o milion dráž. Tedy pokud se nedáte na dráhu zločinu…

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon420 kW (571 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment800 Nm při 2 000 - 4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 305 kg
Akcelerace 0-100 km/h3,8 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)11,3 l/100 km
Objem palivové nádrže82 l
Kola a pneumatiky265/40 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)5 179/1 945/1 474 mm
Rozvor2 998 mm
Objem zavazadlového prostoru505 l

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.