Hlavní obsah

5 ikonických „válečných“ zbarvení závodních Porsche

Foto: Porsche

Jedním z nejpodivuhodnějších zbarvení bylo téma „Die Sau“ neboli „Prase“, které se objevilo na modifikované 917/20 začátkem sedmdesátých let

28. 1. 2020

Porsche má závodní rodokmen, který mu může leckterá automobilka závidět. Za svou téměř devadesátiletou historii si už Porsche připsalo 19 vítězství v Le Mans, přičemž rekord v ujeté vzdálenosti drželo celých 39 let. Dále tu máme nespočet vítězství v závodech sportovních vozů, a pak 39 vítězství v zámořském Can-Am, než je pro neporazitelnost raději vyhnali.

Článek

Jeden fakt si řekněme hned na úvod. Když říkáme „válečné barvy, kterými se Porsche proslavilo“, máme vlastně na mysli Porsche 917Důvod je prostý – právě 917 položila základy výše uvedeného výčtu úspěchů, které vlastně ze všech představují jen zlomek. Ovšem vyjmenovat veškeré úspěchy značky, tak to by vystačilo možná na samostatný článek. Jedno je jisté – od 917 se v podstatě odvíjely všechny další závoďáky Porsche. Na pomyslném Olympu motorsportu se tedy může směle řadit vedle takových legend jako Ford GT40, Lancia Stratos nebo třeba McLaren MP4/4.

Podívejte se na pět nezajímavějších zbarvení, které kdy 917 neslo.

5. 917-001 alias „šasi č. 1“

Závodní historie Porsche je zrovna tak různobarevná, jako je úspěšná. Pro začátek bude ale nejlepší začít poměrně decentním „válečným zbarvením“, jak se v kuloárech s oblibou říká. V roce 1969 se přelomový sportovní vůz Porsche 917 měl poprvé představit světu na autosalonu v Ženevě, aby posléze mohl soutěžit v seriálu Group 4.

Úkol zněl jasně – pro úspěšnou homologaci, a tedy možnost účast na závodních okruzích, musí Stuttgart vyrobit celkem 24 vozů do dubna onoho roku, jinak mají smůlu. Hotovo bylo teprve 2 dny před zahájením ženevského autosalonu. Úplně první vyrobená 917, tzv. „šasi 001“, ve skutečnosti však nikdy nezávodilo a šlo vlastně jen o propagační vůz. A přestože za svých více než 50 let života vystřídalo několik zbarvení, v roce 2019 mu byla v Porsche muzeu navrácena jeho původní bílo-zelená kombinace jako součást oslav 50. výročí vzniku modelu 917.

4. 917 „Die Sau“ neboli „Prase“

Dalším ikonickým zbarvením je „Die Sau“ - jednoduše „Prase“. Šlo o experimentální verzi 917/20, která vznikla v roce 1971. Hlavní změnou byla modifikovaná karoserie, která podle legendy měla produkovat identický přítlak při nižším aerodynamickém odporu, což mělo samozřejmě přinést výhodu především na dlouhatánské rovince Mulsanne v Le Mans.

Verze 917/20 byla o 24 centimetrů širší než konvenční 917 K, která vyhrála Le Mans v roce 1970. Iniciativu k nabarvení na růžovo a značením jako u řezníka údajně podnítily zaoblené a mírně bachraté tvary modifikované (a hlavně širší) verze, částečně proto, že přes širší karoserii zůstal rozchod kol stejný, a tak byla kola mírně utopena v karoserii, díky čemuž vůz působil poněkud „buclatě“.

Přestože 917 „Die Sau“ na sebe strhla spoustu pozornosti, musel tým bohužel z tehdejšího ročníku odstoupit kvůli nehodě.

3. 917 LH „Martini Racing“

Pokud jde o závodní zbarvení obecně, je jen málokteré slavnější než Martini Racing. Ke vší smůle však ani barvy Martini Racing nepřinesly štěstí tomuto Porsche 917 „Langheck“, tedy „dlouhý ocas“. Po selhání motoru v roce 1970 prošla 917 LH řadou nejen aerodynamických úprav ve větrném tunelu, jako jsou například kryty zadních kol. Díky tomu byla schopna v Le Mans dosáhnout ohromující maximální rychlosti 380 km/h. Jen připomínáme, že se tu bavíme o začátku sedmdesátých let…

Zbarvení se pro rok 1971 změnilo z „psychedelického“ fialovo-zeleného právě na slavnou pruhovanou kombinaci modrá-červená-stříbrná. A ačkoliv ani ikonické zbarvení nepřineslo verzi LH větší štěstí v závodě, dokázalo alespoň prolomit tehdy magickou hranici průměrné rychlosti 240 km/h a dodnes vypadá impozantně.

2. 917 „Gulf“

Je poměrně vysoká pravděpodobnost, že tu od začátku článku čekáte právě na 917 v kombinaci modrá-oranžová. Navržena byla britským týmem JW Racing pro sezony 1970 a 1971. Kombinace světle modré a sytě oranžové barvy spolu s „krátkých ocasem“ standardní 917 se stala jedním z nejpamátnějších poznávacích znaků v historii motorsportu.

Vzhledem k tomu, že ve stejném zbarvení se 917 objevila také se Stevem McQueenem ve filmu Le Mans, není divu, že jde o nejslavnější barevnou kombinaci modelu. Zbarvení můžeme dodnes spatřit na spoustě sportovních vozů v rámci poctění závodních legend, které nesly právě tyto barvy.

1. 917 KH „Salzburg“

Je tu však jedno auto, které bylo ze všech nejvýznamnější. Neneslo sice kupodivu to nejslavnější zbarvení, ale zcela určitě se zapsalo do historie jako žádné předtím. Porsche 917 Kurzheck neboli s „krátkým ocasem“ v barvách zvaných Salzburg přineslo Stuttgartu kýžené první vítězství ve světoznámém vytrvalostním závodě.

Toto červeno-bílé zbarvení bylo možná trochu překvapivě inspirováno rakouskou vlajkou. Je to z toho důvodu, že vůz byl sponzorován dealerstvím Porsche v Salzburgu, které tehdy patřilo sestře Ferryho Porsche, Louise Piëch. Její syn Ferdinand byl tehdy u Porsche hlavním konstruktérem, a tedy i hlavním mozkem projektu 917.

Červeno-bílá 917 se startovním číslem 23, řízená Richardem Attwoodem a Hansem Herrmanem v roce 1970 na slavném francouzském okruhu, dominovala, a položila tak základní stavební kámen pozdějších úspěchů automobilky Porsche.

Každé z nich má svůj osobitý příběh, i když některá se ukázala přinést více štěstí, jiná zase méně. Každé z nich bylo ale svým způsobem pro závodní vozy Porsche významné. Jaké válečné zbarvení je vaším favoritem?

HLASUJTE: Které závodní zbarvení je vaším favoritem?
Původní 917-001
2.2 %
Růžové prasátko!
9.8 %
Jednoznačně 917 LH v barvách Martini Racing
28.9 %
917 „Gulf“, je to klasika
52.4 %
Za mě přelomový červeno-bílý Salzburg, je z nich nejvýznamější
6.7 %
Celkem hlasovalo 783 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama