Hlavní obsah

Vzácná 911 je stále na prodej. Řídil ji Fittipaldi i Escobar

Foto: Collecting Cars

Auto má dokonale zmapovanou historii a bylo obnoveno do původního stavu

Pokud chcete závodit, tak víc než talent potřebujete peníze. Už se s tím smiřte. Svoje o tom věděl před více než čtyřiceti lety i známý drogový šéf Pablo Escobar. A protože ten těch peněz měl tolik, že s nimi i topil, tak samozřejmě i závodil. Dokonce se říká, že se ho všichni báli předjet, asi tušíte proč. A právě teď je na prodej jeho Porsche 911 Carrera 3.0 RSR IROC z roku 1974. No a protože už je Escobar po smrti, nemusíte se bát a klidně si ho kupte.

Článek

Něco mi ale říká, že závodění Pabla Escobara by vás mohlo snad i zajímat víc než auto samotné, takže než se k té závodní legendě na prodej dostaneme, tak malé připomenutí Escobarovy závodní kariéry. I když slovní spojení „závodní kariéra“ by si zasloužilo hodně velké uvozovky, ale víte jak to je. A navíc o mrtvých jen dobře.

Foto: Collecting Cars

Začátky Escobarovy závodní kariéry byly vlastně překvapivě skromné

Escobarova láska k automobilům přitom začala, už když byl Pablo ještě mladým chlapcem, tehdy ukradl auto napřed svým rodičům, pak sousedům a nakonec si „půjčoval“ auta tak nějak pravidelně, kdekoliv a od kohokoliv, většinou se těch lidí ani neptal. A když ano, mířil na ně pistolí.

Jenže pak přišly doby hojnosti a Escobar, který v dobách své největší slávy vydělával dvacet miliard ročně (samozřejmě, že se bavíme o dolarech), si jako správný mafián dopřával spoustu aut a užíval si je naplno. Měl Mercedes 300SL, Porsche 356 i luxusní limuzínu Mercedes 600 Pullman, v garáži ale mimo jiné parkoval i Cadillac ze třicátých let, stejný model, se kterým jezdil Al Capone. A právě o tomto voze se traduje, že do něj sám Escobar párkrát vystřelil, prý aby auto mělo tu správnou gangsterskou patinu.

Z jeho kolekce automobilů se ale nic nedochovalo, většina vozů byla po jeho smrti rozkradena a obyčejná auta se nedochovala žádná, omezené jsou pak i zdroje připomínající jeho závodění. Escobar totiž svoje auta sám velmi rád řídil a řídil je rychle, takže se nelze divit, že když mohl utrácet miliony dolarů za svůj milovaný fotbal, tak mohl pustit spoustu peněz i do automobilů. A věděli jste, že chtěl dokonce svůj vlastní tým ve Formuli 1? Ale postupně a pak se dostaneme i k tomu Porsche.

Foto: Collecting Cars

Závodní Porsche nechal Escobar přestrojit do podoby 935

Pokud víme, tak úplně první Escobarovy začátky závodění jsou spojené se seriálem Copa Renault 4. Kolumbie byla v té době chudá, Escobar nemohl z pochopitelných důvodů cestovat a zábava to pořád byla. Jezdilo se totiž v identických autech a všichni přece víme, že cupové závodění je to nejlepší. I když v identických…

Podle všeho zrovna ta Escobarova čtyřka letěla jako vítr. A prý co ztrácel řidič v zatáčkách, to dohánělo auto na rovinkách. Rozumíme si, že? Pak se člověk ani nediví, že Escobar nejel celý šampionát, ale jen šest závodů, ale že i tak mu to stačilo na celkové druhé místo. Kdo by zrovna proti němu dával protest a proč by se někdo měl zrovna hrabat v jeho autě. To dá přece rozum.

Na závody do vrchu, které byly v Kolumbii populárnější, než byste si možná myslet, si Escobar postupně objednal různá provedení Porsche 911, závodil mimo jiné i se zcela sériovou Targou. A vyhrál, samozřejmě, neboť jeho konkurence neprošla technickými předpisy. No pak si koupil i tu ryze závodní 911, která je právě na prodej. Ale ještě ta Formule 1…

Podle dostupných zdrojů byly jeho snahy velmi vážné a zarazil je až Bernie Ecclestone, tehdejší šéf F1. Ten v jednom z rozhovorů zmínil, že dlouho to bylo tak, že za novým týmem v šampionátu měla být kolumbijská společnost na pěstování, pražení a distribuci kávy, nikoliv sněhu. Escobar prý pak ještě chvíli tlačil na pilu, ale jeho život rychle nabral jiný a krátký směr.

Foto: Collecting Cars

Porsche, které si Escobar koupil, bylo kupodivu z druhé ruky. Jeho prvním řidičem nebyl nikdo jiný než Emerson Fittipaldi

A konečně to Porsche! A jestli jste se dopracovali až sem, pak budete po zásluze odměněni. V rodokmenu téhle závodní 911 RSR IROC totiž není jen jedno známé jméno… Prvním majitelem vozu byl totiž Roger Penske a prvním řidičem nebyl nikdo jiný než Emerson Fittipaldi! Ten s ním jel první sezonu IRIC a hned v prvním závodě v Riverside v říjnu 1974 s ním zajel pole position.

Pak Penske dal závodní devětsetjedenáctku Johnu Tunstallovi, který s ní závodil v mnoha závodech vytrvalostní série IMSA včetně 24h Daytona a Sebring 12H. Když si pak pořídil novou techniku, prodal vůz právě Escobarovi.

Podle Collecting Cars, které auto nyní prodávají, je toto Porsche 911 Carrera 3.0 RSR IROC jedním z patnácti vyrobených exemplářů modelového roku 1974.

Escobar si RSR ponechal až do počátku devadesátých let, během svého vlastnictví závodil s vozem s karoserií modelu 935. Když se pak auto vrátilo do USA, prošlo tři roky trvající renovací, při které tým RennGruppe Motorsports vrátil vůz do specifikace IROC z roku 1974. V roce 2011 pak automobil zažil svoje znovuzrození na výjimečné akci Rennsport Reunion IV v Laguna Seca a od té doby získal řadu prestižních ocenění.

Vůz má pořád původní třílitrový plochý šestiválec a tovární pětistupňovou manuální převodovku. Stejně jako všechny modely IROC má i tato 911 obrovský zadní spoiler, jiný přední nárazník, matně černé kryty světlometů, rychloupínáky na kapotě a pětiprvková závodní kola Fuchs. Původní závodní interiér je téměř nedotčený a vykazuje jen minimální známky opotřebení. Vůz byl vrácen do původní barvy „béžová Sahara“ a doplněn o dobové válečné barvy a jméno Fittipaldi na dveřích a čelním okně.

Každé Porsche 911 Carrera 3.0 RSR IROC je sakra zajímavé auto, ale v tomto případě hrají roli i jména těch, kteří auto vlastnili a řídili. Aktuální nabídka je prý jeden milion dolarů (zhruba 22 milionů Kč) a firma Collecting Cars ještě čeká, jestli ji někdo nepřehodí. Máte zájem? Rozhodně ale nedoporučujeme podobné financování, jako ve své době zvolil Pablo Escobar…

Reklama

Související témata:
Načítám