Hlavní obsah

Hvězda Rychle a zběsile na prodej: Do dražby jde Nissan GT-R herce Paula Walkera

Foto: Bonhams

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fanoušci japonských sportovních vozů a filmové ságy Rychle a zběsile, buďte na pozoru! Jeden z vůbec nejikoničtějších vozů celé série, modrý Nissan Skyline R34, který řídil Paul Walker ve filmu Rychle a zběsile 4, bude brzy na prodej. Něco nám říká, že tohle nemůže skončit levně…

Článek

Čtyři kruhové zadní svítilny, chroptění řadového šestiválce a svist turbodmychadel. Charakteristická poznávací znamení, podle kterých bezpečně identifikujete Nissan Skyline GT-R. Modrý exemplář generace R34, jejíž ceny nedávno proletěly stropem, jde do dražby. A tohle navíc není jen tak ledajaký Skyline R34…

Jde totiž o TEN modrý Skyline, který se ukázal ve filmu Rychle a zběsile 4, jenž se zasloužil o znovuzrození série a odstartoval počátky zdánlivě nekončící filmové ságy. V něm Brian O'Connor v podání Paula Walkera brázdil silnice Dominikánské republiky po boku svého parťáka Dominica Toretta v podání Vina Diesela.

Ve filmu Brian O'Connor coby agent FBI prohlíží databázi zabavených sportovních vozů, přičemž si vybere tři – bílou R34 (ve skutečnosti Walkerovo vlastní auto), červenou R35 a tuto modrou R34, se kterou v utajení nastoupí v Dominikánské republice do pouličních závodů, aby pomohl dopadnout drogového bosse jménem Arturo Braga.

Foto: Bonhams

Pro velkou část automobilových fandů je Skyline R34 modlou. Jde o vůz s investičním potenciálem, který je ale zároveň relativně mladý a dostatečně robustní na to, aby se s ním dalo jet opravdu ostře.

V závodě se pak Torettovi podaří O'Connora přechytračit, díky čemuž těsně zvítězí. Bragovu přízeň si však pro skvělou podívanou vyslouží oba jezdci. Následně jsou najati k pašování omamných látek za hranice, po čemž nakonec jejich vozy skončí v plamenech při úniku před Bragovými posluhovači – v tomto případě šlo naštěstí o repliky.

Sága Rychle a zběsile

Film Rychle a zběsile 4 měl oficiální premiéru 3. dubna 2009 a celosvětově vydělal 360 milionů dolarů (což při tehdejším kurzu dělalo cca 11 miliard Kč). Filmová sága, která roku 2001 započala tuningovou mánii, se dočkala celkem devíti pokračování, přičemž poslední 10. díl je rozdělen na dvě části. Walker dotočil kompletně pouze 6. díl, v 7. díle jej po počítačových úpravách částečně nahradil jeho bratr Cody.

Aukční síň uvádí pozoruhodný vliv Paula Walkera na finální podobu filmového vozu. Americký herec byl totiž vášnivý autíčkář a profesionální závodník, měl tedy opravdu vytříbený vkus. Zasloužil se například o to, aby vůz byl bez jakýchkoliv polepů kvůli vyniknutí čistého a nadčasového designu Nissanu R34.

Předčasná smrt Paula Walkera

Sympaťák původem z Glendale v americké Kalifornii zemřel ve věku 40 let při havárii v jiném sportovním voze, děsivě rychlém a záludném Porsche Carrera GT, jež bylo prakticky závodním autem na značkách. Spolu s ním zahynul i jeho kamarád a kolega ze závodního týmu Roger Rodas, který řídil. Stalo se tak 30. listopadu 2013 v kalifornské Santa Claritě.

Foto: Bonhams

Řadový šestiválec RB26 DETT je umělecké dílo. Sériový výkon 280 koní lze snadno zvýšit na 400 až 500 koní, i po výraznějších úpravách však motor zůstává spolehlivý. Údajně bez potíží zvládne až 600 koní.

V tomto směru byl Walker velmi důkladný, a tak požádal produkci při přípravě filmového kusu o minimální míru karosářských změn nebo zachování originálního zadního spoileru. Dokonce se zasloužil o takové detaily, jako je bílá optika zadní mlhovky pro maximální autenticitu.

Walker však do věci promluvil i z hlediska technického – trval totiž na tom, aby vůz byl vybaven opravdu účelnými úpravami, které umocňují jeho potenciál. Zmiňme alespoň ty nejdůležitější: mezichladič Turbonetics, na zakázku zhotovený bezpečnostní rám, výkonnější brzdy Rotora nebo nárazníky z verze Nismo.

Nechybí ani odlehčení v podobě odstranění zadních sedadel, instalace závodních sedadel OMP či lehkých kovaných kol Volk Racing RE30. Na závěr zmiňme ještě třeba výfukový systém Nismo, titanovou vzpěru v motorovém prostoru nebo zvýšení plnicího tlaku pro výkon 550 koní.

Walker nám tedy zanechal recept, jak z kvalitního sporťáku udělat opravdu ostrou okruhovou, případně závodní zbraň – není divu, že majitelé R34 z celého světa se snaží této stavbě pokud možno co nejvíce přiblížit. A jeden bohatý šťastlivec si ho bude moci rovnou koupit. Filmový vůz se totiž bude dražit na aukci v belgickém Bruselu, která bude probíhat od 28. dubna do 5. května. Jsme zvědaví, na jakou částku se cena vozu nakonec vyšroubuje!

Načítám