Hlavní obsah

Přetížené kamiony a řidiči, kteří nespí: Inspektoři INSID odhalují závažné silniční hrozby

Foto: INSID
7:52
7:52

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Inspekce silniční dopravy na našem území působí více než tři měsíce a každým dnem se ukazuje, že v červenci 2025 dokončená transformace složky nese svoje ovoce. Inspektoři totiž za tak krátkou dobu už řešili řadu zajímavých a bezpečnost provozu ohrožujících případů. Tady jsou jen některé z nich.

Článek

Inspekce silniční dopravy (INSID) není novou složkou. Dříve inspektoři působili pod Centrem služeb pro silniční dopravu, ale neměli takové pravomoci a potřebovali ke své práci asistenci policie. Od července 2025 se to změnilo: Muži a ženy od fochu oblékli nové uniformy, vyfasovali nová auta, prošli školeními a dostali rozšířené pravomoci, například možnost auta zastavit, kontrolovat a pokutovat sami.

Ve spolupráci s tiskovým oddělením (za ochotu děkujeme) jsme dali dohromady ty nejzajímavější případy, jaké inspektoři během července, srpna a září řešili. A nutno dodat, že některé z nich byly skutečně „výživné“.

23 hodin za 2 dny

Koncem září (27. 9.) na dálnici D5 kontrolovala inspektorka INSID kartu řidiče, který směřoval z Francie do Bulharska. Při výčtu karty zjistila, že dotyčný absolvoval několik cest z Turecka do Velké Británie, kdy nedodržoval předepsané doby odpočinku i doby řízení.

Foto: INSID

Inspektoři řeší nejen technický stav vozidel, ale i dodržování maximální povolené hmotnosti nebo doby jízd.

Například po přespání v Rumunsku řidič jel bez povinného zastavení až do přístavu v Belgii, takže během necelých dvou dnů odřídil více než 23 hodin a nejdelší odpočinek v rámci této jízdy měl 6 hodin namísto minimálně povinných 9 hodin. A něco obdobného se opakovalo i při cestě z Británie do Turecka.

Inspektorka za tato závažná porušení udělila kauci ve výši 50 000 Kč a pokutu řidiči ve výši 5 000 Kč.

15 tun navíc

Že INSID pracuje ve dne i v noci, dokazuje záchyt polského vozidla na silnici I/57 u Krnova ve čtyři ráno. Řidič převážející dřevo neměl oprávnění k podnikání a byl přetížený o 15 tun, tedy o třetinu nad limit.

Foto: INSID

INSID pracuje ve dne i v noci.

Inspektor uložil kauce ve výši 150 000 Kč a 30 000 Kč, což řidič odmítl zaplatit, načež dočasně přišel o registrační značky. Druhý den peníze sehnal, kauce uhradil, značky mu byly navráceny. Přetížení se vyřešilo přeložením nákladu a až poté bylo dotyčnému umožněno pokračovat v jízdě.

K nočním záchytům nám dodal komentář vedoucí ostravského týmu INSID: „Řidiči, kteří mají co skrývat, často volí noční hodiny. Proto se inspektoři snaží být v terénu tam, kde je to potřeba, bez ohledu na den v týdnu nebo noční dobu.“

Delší než obvykle

Dne 17.9. zastavila inspektorka INSID vozidlo maďarského dopravce u silnice I/27 před Přešticemi. Řidič posléze nepředložil povolení k jízdě s nadměrnou soupravou, která byla o 7 metrů delší než povolují předpisy. Dále bylo zjištěno další porušení v o oblasti sociálních předpisů (doby jízdy apod.).

Foto: INSID

Souprava byla o 7 metrů delší a bez povolení.

Kontrola nakonec dopadla kaucí 80 000 Kč za porušení rozměrů, 15 000 Kč padlo za porušení v oblasti sociálních předpisů a na pokutách samotnému řidiči dalších 15 000 Kč. Ten kauce i pokuty zaplatil, ale do vyřízení povolení k jízdě nemohl pokračovat dál.

Bez povolení

Dne 5. srpna zastavili inspektoři INSID na dálnici D1 dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele, přičemž ani jedno z vozidel nemělo povolení pro nadměr v ČR. Zajímavostí je, že pro Slovinsko, Rakousko i Polsko řidiči potřebné doklady měli, ovšem Českem se pokusili projet bez nich.

Foto: INSID

Řidičů nadměrů to u nás zkusili bez povolení. Nevyšlo to.

Oba řidiči dostali pokutu po 15 000 Kč každý, nicméně dopravce si odnesl kauce a sankce v celkové výši 430 000 Kč. Než došlo k úhradě postihů, byly soupravám odebrány registrační značky. Dopravce se ovšem posnažil a během 12 hodin si vyřídil potřebná povolení. Takže jde to, když se chce.

A proč je povolení důležité? Nadměrný náklad je větší nebo těžší, než na jaký jsou běžné silnice stavěné. Povolení je nutné proto, aby se určila doba i trasa, po které může projet, aniž by ohrožoval infrastrukturu (mosty, podjezdy) nebo bezpečnost ostatních.

Příliš dřevěného nákladu

Rovněž 5. srpna INSID informoval o záchytu přetížené soupravy převážející dřevo. Namísto povolených 48 tun souprava vážila včetně nákladu 56,5 tuny, což je překročení o 8,5 tuny, tedy skoro o 18 %.

Foto: INSID

Dotyčný řidič byl těžší o 8,5 tuny. Největší postih nicméně hrozí dopravci.

Řidič dostal blokovou pokutu na místě 2 000 Kč, hrozilo mu nicméně až 15 000 Kč. Dopravce vyřeší správní orgán, kde je sankce 9 000 Kč za každou tunu nad limit, tedy celkem 81 000 Kč. Náklad musel být částečně přeložen a teprve poté mohl řidič pokračovat.

Emulátor Adblue

Koncem července byl na hraničním přechodu Bumbálka (I/35) zastaven řidič nákladního vozidla, u nějž se zjistilo, že má zabudovaný emulátor vstřikování roztoku močoviny AdBlue. Ten simuluje jeho správnou funkci, nicméně reálně automobil vypouští nadlimitně emisí. A to těch velmi škodlivých.

Foto: INSID

Emulátor Adblue ovlivňuje emise, tudíž je nelegální.

Jelikož šlo o vozidlo registrované v Česku, byla věc předána správnímu orgánu, kde se hrálo o pokutu až 50 000 Kč.

5 dní čekání

Ve druhé polovině července inspektoři INSID zkontrolovali nadrozměrný náklad polského dopravce a zjistili, že řidič neměl potřebné povolení. Auto tedy bylo odstaveno, registrační značky do uhrazení kauce 100 000 Kč a pokuty 15 000 Kč zabaveny. Zaplacení sankcí a vyřízení povolení pak dopravce vyřešil až po pěti dnech.

Foto: INSID

Než dopravce vše vyřídil, řidič čekal 5 dní.

Odmítnutí za 200 000 Kč

Jistý řidič bílé dodávky značky Iveco odmítl při kontrolní akci na I/6 u Andělské Hory předložit doklady inspektorovi s tím, že INSID není dle jeho slov státní orgán a že jej nebude respektovat. Následně odjel.

Foto: INSID

Za nespolupráci mohl dotyčný dostat flastr až 200 000 Kč.

Inspektor nicméně vyrozuměl policii, která řidiče o pár kilometrů dál zastavila. Odmítnutí bylo předáno správnímu orgánu, kde hrozila pokuta až 200 000 Kč.

Práce INSID v číslech

Na závěr pro vás máme statistická data INSID za červenec a srpen 2025. Za toto období inspektoři zkontrolovali 2 732 vozidel, přičemž pochybení bylo zjištěno u 784 z nich, tedy téměř u každého třetího.

Foto: Jan Majurník

Za dva měsíce uskutečnili inspektoři přes 2 700 kontrol.

Za tu dobu bylo uloženo celkem 542 pokut v celkové výši 1 071 200 Kč a také 293 kaucí v souhrnné výši 8 162 500 Kč. Kauce je pojistka, že typicky cizinec (dopravce) bude chtít přestupek dále řešit, bude komunikovat a nebude se vyhýbat placení. Z toho důvodu se výše kauce obvykle rovná výši finální pokuty uložené správním orgánem.

Nejčastěji docházelo k porušování sociálních předpisů, tedy povinných přestávek, dob řízení a odpočinku řidičů. A to je velký problém, protože to může vést k únavě, mikrospánku a haváriím.

Vedle toho inspektoři odhalili i případy přetížených vozidel, podvody s tachografy, technické závady a pokusy obejít emisní normy (např. emulátor vstřikování AdBlue). Přišlo se rovněž na případy nedodržení podmínek pro přepravu nebezpečných materiálů a látek.

Načítám