Článek
Inspekce silniční dopravy (INSID) samostatně fungující od července 2025 dostává do svých řad dvě mobilní jednotky STK postavené na podvozku DAF XD 410FAN za bezmála 25 milionů korun (obě). Díky nim budou inspektoři moci zkontrolovat přímo v provozu jak kamiony či autobusy, tak klidně osobní auta.
Bílý náklaďák vybavený modrými majáky… A tady se zastavíme, proč má i mobilní STK modré majáky? Jednak proto, že jde o vozidlo s právem přednosti v jízdě a také proto, že inspektoři mají právo zastavovat jiná vozidla.
INSID mobilní STK má modré majáky i právo přednostní jízdy.
V reálném provozu ovšem mobilní STK modré užije spíše výjimečně a zastavení jiných vozidel pomocí majáků by přicházelo v úvahu asi jen tehdy, pokud by posádka mobilní jednotky viděla nějaké evidentně extrémně nebezpečné auto. Třeba tatrovku s prasklou torzní tyčí (součást nápravy), což se nedávno skutečně stalo.
Standardně bude mobilní STK fungovat tak, že si na vhodném místě rozloží do 15 minut potřebné nářadí i technologie a zapne naftovou elektrocentrálu, na místo kontroly budou vytipovaná vozidla svádět karoqy nebo dodávky INSID.
Běžná kontrola na mobilní STK nahrávaná kamerami může zabrat 15 minut, ale taky klidně dvě hodiny. Záleží, jestli se něco najde, plus je vše spojeno s administrativou. Odhad je, že denně udělá jedna jednotka asi 3 až 6 kontrol.
STK na kolech půjde primárně po nákladních autech, autobusech, ale i po evidentně technicky nezpůsobilých osobních autech.
Kdo by se bál, že kamion STK dojede na vesnici a všem domorodcům vyřadí jejich jedničkové TDI Octavie z provozu, ten se bojí zbytečně. V ohrožení budou leda osobní auta vykazující očividnou závadu, například příliš vysokou kouřivost.
Mobilní STK sice může operovat na všech komunikacích, ale potřebuje k tomu prostor 8 × 18 metrů, typicky dálniční odpočívku. Je nicméně jisté, že se bílé dafy ukážou i na silnicích I. a II. tříd nebo před obcemi, pokud budou mít kde stát.
TK i emise v jednom
Kabina vozu je sériová a obsahuje výbavu typu digitální budíky, infosystém, klimatizaci, lednici, uzávěrku zadní nápravy nebo displeje pro obraz z kamer nahrazujících zpětná zrcátka.
Vzadu najdete kromě toalety a vybavené kanceláře vestavbu s hydraulickým jeřábem určeným k manipulaci s technologií obsahující pracoviště schopné měřit účinek a souměrnost brzd, zkontrolovat řízení a zavěšení náprav, ale také nabídne inspektorům možnost prohlédnout si podvozek autobusu, což za normálních okolností není možné.
Tímhle jeřábem se technologie STK spouští na povrch.
Ono totiž od zaseknutých brzd nebo při nežádoucím přibržďování vzniká teplo, což může ovlivnit brzdný účinek vozu, jeho stabilitu, ale vyústit i v požár. Vůle na podvozku (včetně uvolněných šroubů kol) nebo řízení vede v extrémních případech k převrácení vozu, vadné elektrické zásuvky zase rozhodí například osvětlení.
A stav pneumatik? Na nich vlastně všechno stojí a padá, stejně jako na systému vzduchových brzd nebo na upevnění nákladu, nicméně všechny tyto potenciálně nebezpečné závady bude umět mobilní STK odhalit.
Přestože nákladní auta jezdí na technickou jednou ročně, není problém, aby za rok namotala i více než 150 tisíc kilometrů, což pochopitelně zvyšuje nároky na údržbu. A to už ne každý dopravce adekvátně řeší.
Stanice bude umět odhalit i vážné závady vedoucí k potenciálním malérům.
Emisní stanice bude mít každá mobilní STK dvě, jednu pro zážehové motory a druhou pro vznětové. Jejich operativní rozsah je 5 až 50 stupňů vnější teploty při vlhkosti 90 a 95 % (plus musí být splněny zákonné podmínky měření typu zahřátý motor), takže mohou fungovat takřka celoročně. A to i v noci, jelikož má mobilní STK kompletní osvětlení.
Systém navíc umožní odhalit i zařízení schopné manipulovat se systémem vstřikování močoviny, což ovlivňuje emise.
Inspektoři nejsou vázaní klasickým postupem jako na kamenných stanicích, mohou tak zkontrolovat jen něco, ale taky úplně všechno. Primárně kamiony a autobusy budou předem vytipované, poctiví dopravci se prý bát nemusí, ovšem namátkové kontroly budou.
Bez technické na místě
Kromě rozdávání pokut nebo ukládaní kaucí mají inspektoři INSID právo omezit autu technickou způsobilost na 30 dní, pokud zjistí závadu typu B (vážná), ale také zadržet osvědčení o registraci vozidla v případě, že má vozidlo nebezpečnou závadu typu C. Tehdy je nezpůsobilé k provozu a nesmí s okamžitou platností na silnice.
Prozatímní rozdělení je takové, že jedno vozidlo DAF vždy s dvoučlennou posádkou bude obsluhovat Čechy a to druhé zbytek republiky. Společně se setkají například na plánovaných cílených akcích.
Obě mobilní stanice dodané polskou firmou PT Wanicki nyní čeká schvalování ve státní zkušebně a vybraných 14 inspektorů/techniků důkladné školení. Do ostrého provozu budou vozidla nasazena v listopadu 2025, pořízení dalších mobilních stanic se uvidí podle efektivity, nejdříve však za 2 až 3 roky.