Článek
Hned první červencový den vyrazili do terénu inspektoři nové složky pojmenované Inspekce silniční dopravy (INSID), což ale vlastně není nová složka, nýbrž transformované Centrum služeb pro silniční dopravu. Pro pracovníky se tak změnilo to, že dostali nové stejnokroje, nová auta, větší práva, ale i povinnosti.
A že je INSID buzerace řidičů, jsme si přečetli už víckrát než sliby o snížení daní na předvolebních plakátech, nicméně dokud nebyl spuštěn ostrý provoz, nemohli jsme práci inspektorů okouknout v praxi.

Inspektoři mají nové stejnokroje, které si nezaměníte s uniformami celníků nebo policistů.
A když nastal ten den, vyrazili jsme za nimi přímo do terénu, jenže ne tam, kde se mihl ministr dopravy Kupka (potenciálně by to tam mohlo být načančané), nýbrž tam, kde žádná vrchnost nebyla.
Proč INSID?
Na úvod se hodí napsat, jaké přínosy nebo negativa INSID představuje, na což jsme se zeptali přítomných pracovníků. A ti si nové kompetence pochvalují, byť se museli například naučit správně zastavovat auta nebo projít školením na modré majáky.
A protože od července 2025 mohou inspektoři INSID pracovat samostatně bez asistence policie, zjednodušuje se jim plánování práce, výběr míst, časové rozmezí kontrol i možnost flexibilního přesunu. Ono totiž do půl hodiny po rozbalení celého cirkusu už si řidiči (zejména kamionů) o poloze inspekce prostě řeknou. A kdo ví, že nemá něco v pořádku, jede jinudy.
Dříve museli inspektoři pracovat za přítomnosti policie. Od července mohou celý proces řešit sami.
Hlavně ale odpadlo to, že by inspektor nemohl dokončit kontrolní činnost. Dřív totiž stačilo, aby byl policista na delší dobu odvolán (třeba k blízké nehodě) a kontrola v tu chvíli skončila, byť byl třeba odhalen i nějaký závažný přestupek.
Navíc vzrostla efektivita, jelikož dříve řešili jedno auto čtyři pracovníci (dvoučlenná hlídka policie a inspektorů). Dnes si může každé auto řešit jeden inspektor, a to od zastavení přes kontrolu až po vypsání papírů.
Za stejný čas tedy jedna posádka stihne násobně víc práce, byť na ní leží daleko více administrativy a součinnost s různými systémy.
Jak INSID tipuje?
Silniční inspekce operuje po celém Česku každý den včetně víkendů, výjimkou nejsou ani noční akce. Nejčastěji modrobílé dodávky a karoqy potkáte na dálnicích i silnicích prvních tříd, nicméně neznamená to, že inspektoři nemohou rozbalit nářadí na silnici třetí třídy, u pískovny nebo v obci.
K následnému vytipování potenciálních hříšníků pak slouží jednak vysokorychlostní váhy (předvýběr) a také zkušenost samotných pracovníků. Jak tedy podle oka poznají, že je něco špatně?
Pracovníci INSID nejsou nováčci. Svoji práci už dělali pod Centrem služeb pro silniční dopravu.
Tak třeba u dodávek tím, že čím má vůz níže listová pera, tím těžší náklad nejspíš poveze. U tahačů převážejících dřevo zase podle počtu náprav návěsu a dle samotného nákladu. Leckdy řidiči inspektory překvapí, když mají v korbě naložené těžké kamení, na vrchu ale zakryté zeminou, aby přetížení nebylo do očí bijící.
Inspektor potom sám dle uvážení rozhodne, jaké oblasti bude kontrolovat. Jestli jen papíry, tachografy nebo i hmotnosti, technický stav či náklad samotný.
Kontroly nejsou pochopitelně pětiminutové, proto takové vážení včetně vypsání papírů trvá půl hodiny. Ovšem pozor! Vážení není jen o hmotnosti, ale řeší se tu i rozměry (šířka vozidla, délka) nebo kontrola přípojného vozidla. To proto, aby takový tatratraktor (náklaďák přestavěný na traktor) za sebou neměl nepovolený návěs.

Kontrolní vážení není jen o hmotnosti. Řeší se tu i rozměry nebo přípojná vozidla.
A když si inspekce vylosuje například dopravce nebezpečného nákladu (kyseliny, paliva..), může být kontrola klidně hodinová. Ono to pak není jen o papírech, ale třeba i o kontrole vypouštěcích ventilů, jestli z nich náhodou neuniká kyselina po kapkách na zem.
Základem je tachograf
Když už jsme teoreticky věděli dost, nastal čas na okukování práce jednotek přímo v praxi. Na kontrolní stanoviště přivedl inspektor v blikající Škodě Karoq řidiče a následně si jej převzal jiný inspektor.
Zažili jsme tři kontroly, všechno cizinci a všichni v rámci předpisů v pořádku. Před každou kontrolou byl zastavený šofér seznámen s tím, kdo onen inspektor je, proč byl zastaven a co všechno se bude kontrolovat.
Stíhací karoqy přivádí řidiče na kontrolní místo.
Takovým základem je vždy prohlídka dokumentů a vyčtení karty řidiče, což nyní mohou inspektoři udělat až 56 dní zpětně (tj. den zastavení + 56 dní zpět). Není to tedy žádný med, když jste před měsícem přetáhli dobu jízdy a flastr dostanete dlouho poté, nicméně to je zkrátka určitá řidičská řehole.
Inspektoři nám sdělili, že šoféři kamionů jsou na kontroly zvyklí a obvykle nedělají problémy. Pracovníci INSID navíc kontrolované berou spíše jako kolegy, a ne jako „podřízené“. A to z našich dojmů můžeme potvrdit, protože někteří kamioňáci po skončení dokonce poděkovali.
Na lovu
Dost bylo koukání a šup na zadní sedačky naftového Karoqu s manuálem. Tato SUV slouží jako tipovací auta, takže už během jízdy nebo poté někde na vhodném místě posádka zastaví, sleduje provoz a vybírá, koho zkontroluje.
Jakmile inspektoři mají potenciálního hříšníka, vyrazí kupředu, předjedou jej a na majáky stáhnou na kontrolní místo.
To samé může dělat i dodávkový vůz (kam jsme se usadili také), který má navíc vyčítací zařízení DSRC schopné na dálku sledovat tzv. smart tachografy. A skutečně, jakmile kolem nás projel kamion se smartem, systém udělal fotografii vozidla a načetl základní data i překročení rychlosti za posledních 10 dní.
DSRC umožňuje dálkové načítání dat ze smart tachografů, a to až na vzdálenost 150 metrů.
Poznal by ale i jízdu bez karty řidiče, překročení doby jízdy nebo třeba vložení karty řidiče za jízdy. Jenže to je elektronika, ale co oko?
Inspektor, s nímž jsme v autě seděli, býval dříve dispečerem, takže autodopravu znal z druhé strany. Dokázal už jen podle kamionu (firmy) určit, že „ten jezdí kolem komína“, „ten má starý tachograf“, „tenhle jezdí s takovým zbožím“ a podobně. Bylo vidět, že se vyzná.
INSID je kámoš?
Pochopitelně jsme otevřeli téma INSID a auta do 3,5 tuny či motorky. Snad mimo dvou mobilních emisních stanic a od listopadu dvou mobilních STK nebude osobní auta či motorky nikdo moc řešit. Pokud to nebude očividné typu fabie sedící na zadních kolech, nadměrný kouř z výfuku nebo pojízdný vrak.
Nicméně pozor, inspekci může upoutat třeba i jízda s ustřeleným zrcátkem nebo prasklým čelním sklem, což spadá do technického stavu. Ale vozidla, která jsou očividně v pořádku, inspektoři INSID spíše řešit nebudou. Protože není důvod.
INSID se primárně zaměřuje na nákladní a kamionovou dopravu. Osobáky inspektory nebudou zajímat, pokud nebudou očividně v nepořádku.
Takže jak je to s tou buzerací? Za nás ten dojem nemáme a už vůbec jsme nevypozorovali zájem o osobní auta, kterých kolem nás projíždělo fakt hodně. Naopak jsme byli překvapení zkušeností některých inspektorů z hlediska rozpoznávání potenciálně problematických vozidel.
Tím ale nechceme říct, že INSID je kámoš. Je to další ruka zákona s pravomocemi kontrolovat, pokutovat nebo zabránit další jízdě, ale primárně je zaměřená na náklaďáky a kamiony.
První den INSID
Dostala se k nám i souhrnná tisková zpráva, která říká, že první den fungování inspekce byla zaznamenána celá řada přestupků, došlo i na odhalení pár skutečně závažných.
Jednotky INSID pracují každý den, celý týden, ve dne i v noci. Pro celou republiku je těch běžných jen 22, takže je určitě nepotkáte na každém rohu.
Šlo třeba o jízdu bez karty řidiče nebo nedodržení předepsané doby jízdy, což je rizikové z hlediska únavy a možného mikrospánku. Na Ostravsku byl odhalen nezajištěný chemický náklad, což nakonec znamenalo nařízenou kauci a zabránění v jízdě.
Inspekce silniční dopravy dne 1. července 2025 provedla po republice 87 kontrol, z toho 43 řidičů bylo české národnosti a 44 cizinců. Z kontrol vzešlo 25 hříšníků, konkrétně 17 českých a 8 cizinců. Inspektoři nařídili složení celkem 8 kaucí v celkové výši 265 000 Kč a udělili 17 pokut za celkem 20 800 Kč.