Článek
Práce na silnici je fenomén, kterého se asi jen tak nezbavíme. Na jednu stranu je dobře, že jsou naše komunikace rozšiřovány a modernizovány, na tu druhou to u nás v Česku neumíme bez značných, dlouhých a dopravu zpomalujících omezení.
V rámci jízdy v zúžení ovšem existuje poměrně běžná situace, při níž řada řidičů porušuje pravidla silničního provozu, byť kolikrát nevědomky. Ale neznalost neomlouvá, proto se pojďme ve spolupráci s portálem Bezpecnecesty.cz a Ministerstvem dopravy ČR podívat na to, o co jde.

Proč je ve zúžení snížená rychlost? Třeba kvůli případné krizové situaci.
Omezení rychlosti v rámci zúžení má za cíl zvýšit plynulost průjezdu i bezpečnost provozu, a to jednak pro pracovníky stavby a také pro ostatní účastníky. Přece jen řešit nějakou krizovou situaci (brzdění, vyhýbání se…), která reálně může nastat, je daleko snazší v 80 km/h než třeba ve 120 km/h.
Ale o překročení rychlosti úplně nejde, to není to potenciálně nevědomé porušení pravidel, nejde ani o nedodržení značky střídavá jízda, která nařizuje, že vozidla mají jezdit „cik cak“ za sebou v jednom a druhém pruhu a nepředjíždět.

Jde o značku střídává jízda? Kdepak. Tam je jasně vidět, jak jezdit (cik cak) a hlavně nepředjíždět. Značka se dává tam, kde se dvě auta vedle sebe prostě nevejdou.
Naší hledanou neznámou je značka B 15, oficiálně pojmenovaná „Zákaz vjezdu vozidel, jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez“. Pojďme si k ní říct pár všeobecných faktů.
Značka B 15:
- umísťuje se 10 metrů před zúženým místem
- užívá se vždy, je-li vozovka užší než 3,5 metru
- číselný údaj za značce se uvádí o 0,5 m nižší, než je skutečná šířka vozovky a zaokrouhluje se na celé desetiny dolů
- je-li na značce údaj menší než 2,5 m, je nutné na zákaz předem upozornit před nebližší křižovatkou a vyznačit způsob objížďkové trasy
A teď to nejdůležitější, co nám B 15 vlastně určuje. Tato značka oficiálně zakazuje vjezd vozidlům, jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez, přičemž rozhodující je okamžitá šířka vozidla včetně nákladu.

B 15 definuje zákaz vjezdu vozidel, jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez.
Teď se v rámci příkladu přesuňme na českou dálnici, kde v zúžení vlevo vidíte B 15 s omezením na 2,0 metru nebo třeba 2,2 metru. Řeknete si, je jasné, že takové náklaďáky či kamiony do levého pruhu nepojedou, protože jsou obvykle široké do 2,55 metru, respektive ty vybrané s tepelně izolovanou nástavbou až 2,60 metru.
Vy žádný náklad nemáte, příslušenství typu nosič kol také ne, řídíte svůj běžný vůz bez úprav, tak do 2,2 metru nebo 2,0 metru můžete, ne? Ano, pokud vaše okamžitá (tedy ta aktuální) šířka včetně nákladu a včetně zpětných zrcátek nepřesáhne značkou stanovenou mez.

A teď pozor, tohle je ona situace. Vlevo smí jet pouze ta auta, jejichž okamžitá šířka VČETNĚ ZPĚTNÝCH ZRCÁTEK nepřevyšuje 2,0 metru.
A to dost mění situaci, protože si řidiči mylně myslí, že se zpětná zrcátka nepočítají. Jenže počítají.. Stojí za to se tedy podívat, která nová vozidla (číslo značí generaci) včetně zrcátek se do u nás nejčastěji užívaných omezení šíře 2,2 m a 2,0 m nevejdou. A pozor, i když byste to nejspíš neřekli, do dvou metrů šířky se včetně zpětných zrcátek nevejde třeba čtvrtá generace Škody Octavia!
Nevejde se do 2,2 m | Nevejde se do 2,0 m |
---|---|
Ford Ranger 4 (2,208 m) | Škoda Octavia 4 (2,003 m) |
Ford Transit 4 (2,474 m) | Škoda Kodiaq 2 (2,133 m) |
Mercedes-Benz V 3 (2,249 m) | Ford Mustang Mach-E (2,097 m) |
BMW X7 (2,218 m) | Mitsubishi Outlander 4 (2,144 m) |
Audi Q7 2 (2,212 m) | Mitsubishi ASX 2 (2,003 m) |
Peugeot Boxer 2 (2,690 m) | Renault Austral (2,083 m) |
Bentley Bentayga (2,222 m) | Mercedes G 2 (2,187 m) |
Hyundai Santa Fe 5 (2,206 m) | Fiat Doblo 3 (2,107 m) |
Lamborghini Temerario (2,246 m) | Mercedes EQS SUV (2,157 m) |
Tesla Model X (2,271 m) | MG ZS 2 (2,087 m) |
Za porušení této zákazové značky každopádně hrozí pokuta do 1 500 Kč na místě a od 2 000 do 5 000 Kč ve správním řízení. K prokázání přestupku policií by pak mohl postačit i svinovací (nebo jiný) metr.

Kde najít šířku auta včetně zrcátek? Techničák nebo COC list obvykle nepomůže. Web výrobce či návod k obsluze leckdy ano.
Dále by vás mohli usvědčit technici mobilní STK nebo inspektoři INSID s jejich měřiči, stejně jako podrobnější zkoumání vozu třeba po nějaké nehodě.
Údaj o šířce vozu včetně zrcátek totiž v techničáku (ani v přihlašovacím COC listu) obvykle nebývá, a navíc klíčová je dle zákona okamžitá šířka. Stojí zato tedy mrknout na technická data od výrobce na webu, do návodu k obsluze nebo prostě vznést dotaz na zákaznické/informační centrum automobilky.
V praxi si však nejsme jisti, jestli někdo z policistů takovou věc bude z vlastní iniciativy řešit, tedy pokud to nebude zcela očividné (třeba kamion v levém pruhu ve zúžení či nehoda) nebo tím nedojde k blokaci dopravy (uváznuté auto mezi sloupky…), což znají třeba řidiči na mostě přes Labe v lokalitě Pardubice-Svítkov, kde je B 15 uvádí omezení dokonce 1,8 metru.