Hlavní obsah

Na silnice vyrazila nová represivní složka. Kontroluje na dálku a má právo pokutovat. Takto je poznáte

Foto: INSID

Letošní červenec se nese v duchu řady změn, které ovlivní náš motoristický život. Týkají se například dopravních nehod, ale i doručování nových řidičáků. Kromě toho úderem 1. července vyrazily na cesty bílo-modré craftery i karoqy a v nich nová represivní složka, občas přezdívaná emisní policie.

Článek

Tak je to tady! Začaly prázdniny, zvýšila se odhadovaná výše škody nutná pro povinné přivolání policie k nehodě ze 100 000 na 200 000 Kč a nový řidičák vám za stovku přijde do výdejního boxu.

Neméně důležitou věcí je nicméně start nové represivní složky nazvané Inspekce silniční dopravy (INSID), které se občas přezdívá emisní policie. Reálně ale nejde o úplně novou složku, pouze o transformované Centrum služeb pro silniční dopravu s rozšířenými pravomocemi.

Inspektoři INSID tedy mají modré majáky, v Jihlavě na cvičáku se naučili zastavovat auta, dostali nové craftery a karoqy, hromadu výbavy k tomu, pravomoc udělovat pokuty i vybírat kauce a také vyfasovali nové uniformy.

Foto: INSID

Kromě crafterů má INSID také karoqy.

Díky aktivnímu oddělení pro komunikaci s médii víme víc, a můžeme vám tak stejnokroje pro muže i ženy přiblížit. Takže jak poznáte inspektora INSID od policisty nebo celníka?

Stejnokroje INSID

V rámci výběru oblečení pro muže i ženy se podle oficiální zprávy dbalo na to, aby byly oděvy použitelné v zimě i létě, ale také jak pro kancelářskou činnost, tak pro reálné prohlídky pod autem.

Kromě toho stejnokroje nejsou zaměnitelné s těmi pro policisty, hasiče nebo celníky a mají drobné reflexní prvky, které inspektoři doplňují tradičními vestami. Hlavními barvami tedy jsou modrá, červená a reflexní žlutá.

V létě si muži a ženy od fochu oblečou polokošili, kalhoty, fleecovou mikinu, softshellovou bundu, kšiltovku nebo třeba šle. V zimě navíc půjde o zimní kalhoty nebo zateplenou bundu i čepici.

Náplň práce INSID

Pokud v červenci vyrazíte na silnice, tak kde inspektory potkáte? Dodávek mají 22, karoqů 13 a hlavní operativní pole na dálnicích a silnicích první třídy, ale potkáte je klidně na třetí třídě nebo v obcích. Primárně se totiž emisní přezdívce navzdory INSID zaměřuje na autodopravce především v kamionech.

Konkrétně na hmotnosti, upevnění nákladu, dodržování předpisů pro provoz nebo doby jízd. Sám ministr dopravy Martin Kupka na dubnovém představení pro média zdůraznil, že nová složka nebude „buzerovat“, ale půjde po potenciálně nevyhovujících vozidlech. Jak?

Inspektoři INSID totiž nejsou nováčky v oboru, ale zkušení odborníci, kteří jen dostali nové oblečení, pravomoce a auta. Jinak to jsou pracovníci, kteří svůj obor znají a klidně od oka poznají, jestli někde nemůže být problém (například přetížení).

Foto: INSID

INSID Crafter není mobilní STK nebo emisní stanice, ale má dostatečnou výbavu k tomu, aby posádka prověřila osobní auto i kamion.

Je to stejné jako u zkušených dálničních policistů, kteří umí plus minus odhadnout, jestli jedete tachometrových 150 km/h (a tudíž nemá smysl vás měřit), nebo jestli pálíte více, než je zdrávo.

Co oko inspektora nepozná, je tachograf, ale od toho mají posádky vyčítací zařízení DSRC, které u smart tachografů (většina tachografu podléhajících aut je už má) na vzdálenost až 150 metrů zjistí, jestli je vložená karta řidiče, jestli se dodržují bezpečnostní přestávky i doby jízd nebo jestli nebylo s tachografem nějakým způsobem manipulováno.

Další náplní práce INSID je vážení aut, což bude řešené i formou hromadných akcí. To jest jedna posádka v dodávce nachystá kontrolní stanoviště (třeba na odpočívadle) a stíhací karoqy budou vytipovaná vozidla stahovat ze silnic přímo na místo. Tím se práce inspekce zefektivní.

Foto: INSID

Posádky INSID zvládnou i dálkové vyčítání tachografů.

Pozor! INSID má k dispozici i dvě emisní stanice (a od podzimu 2025 přibudou dvě mobilní STK), takže se inspektoři mohou podívat na zoubek také běžným vozidlům do 3,5 tuny. Emisní policie nicméně půjde podle slov ministra opět po evidentně neplnících vozech, třeba těch nadměrně kouřících.

Hodí se dodat, že INSID dodávky mají výbavu na základní technickou kontrolu jakéhokoli vozidla, tedy motorky, osobáku, kamionu.

INSID v akci

Na svůj první den je INSID dle všeho připraven, protože má už dopředu vytipovaná místa. Navíc každá obec může jednotky požádat o kontrolu a přidat tip na kontrolní lokalitu. Přece jen místní nejlépe vědí, kudy si to třeba kamioňáci zkracují, i když by neměli.

Například obec Dobříš dlouhodobě trápí tranzitní doprava (zkrácení cesty mezi dálnicemi D4 na D5), což odnáší zničené silnice, ale podle slov starosty je ohrožena také bezpečnost.

Ve Středočeském kraji si INSID posvítí na silnice druhých i třetích tříd, kde jsou mosty. Takové komunikace totiž nebyly navrženy na dlouhodobé přetěžování. Kromě toho se inspektoři zaměří na trasy, které tranzitní doprava využívá jako objížďku beznadějně ucpané Prahy. Kraj dokonce vystaví nová kontrolní místa.

Tím to nekončí, jelikož bílo-modré dodávky a SUV budou operovat (a dnes operují) rovněž poblíž kamenolomů (Franto, nalož mi tam plnou!) nebo velkých logistických center.

Připomeneme, že INSID má plné právo k zastavení vozidla, pokutování jeho řidiče nebo zabavení značek. Nepotřebuje k tomu asistenci policie, jako tomu bylo dosud. První měsíce tedy ukážou, jestli inspektorát skutečně funguje cíleně proti nepoctivým dopravcům, nebo máme jen další prodlouženou ruku zákona kasírující šoférské peněženky.

INSID v citacích

Ke startu Inspekce silniční dopravy se vyjádřila řada kompetentních osob. Vybrali jsme ty nejdůležitější citace.

Ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová: „Nechceme jen kontrolovat, chceme skutečně změnit stav věcí.“

Pavel Bergman, ředitel Kontrolní sekce INSID: „Stojíme na straně bezpečného provozu a férových řidičů.“

Ministr dopravy Martin Kupka: „V případě zjištěných nedostatků můžou inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě.“

Pavel Svoboda, starosta Dobříše: „Věřím, že pomohou k tomu, aby i po dobříšských ulicích jezdila jen taková nákladní auta, která jsou k tomu způsobilá.“

Josef Pátek, radní pro silniční dopravu Středočeského kraje: „Spolupráci s INSID budeme maximálně podporovat. Máme připravené finanční prostředky na rekonstrukci a výstavbu kontrolních míst.“

Načítám