Článek
Seznamte se novými motorizovanými členy vozového parku české policie, konkrétně Speciálního oddělení dohledu Čechy (ti mají ferrari) a Speciálního oddělení dohledu Morava.
Na pohled obyčejné bílé Iveco Daily se střešními majáky, zahrádkou a žebříkem vydávané za pracovní vozidlo, ale ve skutečnosti jde o sofistikované pojízdné monitorovací centrum vybavené čtyřmi otočnými 360stupňovými kamerami ovládanými z interiéru vozidla.

Na první pohled jde o obyčejnou pracovní dodávku, ale zdání klame.
Úkolem jeho operátorů je hlídat to, jestli se zejména řidiči kamionů, autobusů a dodávek věnují řízení a nekoukají místo toho na film, nehrají na telefonu nebo si nečtou, a také jestli mají bezpečnostní pás. Nicméně vůz je pochopitelně schopen natočit i řidiče osobních aut.
Až dosud totiž usvědčení kamioňáků nebo autobusáků (proto, že sedí výše) vyžadovalo výjezd tajného autobusu a ruční natáčení přestupců z jeho oken. Což nebylo právě efektivní.

Otočné kamery ohlídají zejména řidiče kamionů, busů a jiných dodávek. Ale uvidí i na osobáky.
Dodávka, pro jejíž zrod posloužila inspirace z Německa, funguje trochu jinak. Řidič spolu s operátorem vyberou podezřelé vozidlo, namíří na něj boční kameru a připraví zadní kameru (obě na střeše).
Jakmile kolem dotyčného projedou, boční kamera snímá to, co sledovaný řidič dělá (třeba telefonuje), zatímco ta zadní poté natočí řidiče i registrační značku. Operátor kamery ovládá joystickem, a to i za jízdy, protože má k dispozici pracovní stůl a sedačku s bezpečnostním pásem.

Uvnitř vozidla má operátor plnou kontrolu nad kamerovým systémem.
To je jeden z příkladů, jak může monitorovací automobil fungovat. Ale také může natočit jiné přestupky (za jízdy či stání), jako je zákaz předjíždění kamionů nebo třeba nedovolené užití jízdního pruhu. A co v Praze každodenní jízda odstavným či vyhrazeným pruhem? I ta je zaznamenatelná…
Natočené hříšníky pak může řešit buď samotná posádka iveca, nebo věc včetně záznamu předá jiné policejní hlídce. Každý zapojený policista totiž bude moci mít ve služebním mobilu aplikaci pro přehrávání takových videozáznamů.
Kromě toho je ke každému ivecu přidělený jeden tablet s přístupem k videozáznamu. Ten může mít jiná hlídka anebo skrze něj posádka přehraje video hříšníkovi.

V nákladovém prostoru budou nejčastěji uložené přenosné váhy.
Nákladový prostor modelu Daily s třílitrovým naftovým motorem o výkonu 129 kW (175 k) s automatem bude sloužit především k převážení nízkorychlostních vah. Protože i to může být práce policistů ze speciálních oddělení dohledu. Kromě toho je vozidlo vybaveno jako plnohodnotná pojízdná kancelář, kde mohou policisté zpracovávat celou řadu agend, například technické silniční kontroly.
Iveca jsou rovněž vybavena měřiči propustnosti světla pro kontrolu zatmavení skel. Pokud tedy nebude do kontrolovaného auta vidět, může hlídka snadno zjistit, jestli dotyčný nemá například příliš tmavá skla nebo nepovolené fólie.
Víceúčelové monitorovací vozidlo už po našich silnicích v rámci testování dokonce jezdí, do ostré služby v počtu prozatím dvou kusů přijde co nevidět. A pokud se osvědčí, není vyloučené pořízení dalších kusů.
Důvodem nasazení monitorovacích dodávek je podle policie hrozivé číslo dopravních nehod způsobených nevěnování se řízení. Za rok 2024 (celkem 92 217 nehod řešených policií) jde totiž o nejčastější příčinu nehod s počtem 18 182 událostí a celkovým podílem 23,5 %.
Vítáte nasazení tajných dodávek s kamerami? A jaké další využití by mohly mít? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem. Vaše podněty si nenecháme pro sebe, ale předáme je policii.