Hlavní obsah

Modré majáky zasahují: Téměř každé třetí auto problémové, na pokutách i kaucích se vybraly miliony

Foto: INSID

Inspekce silniční dopravy (INSID) připravila souhrnnou zprávu mapující první měsíc jejího provozu, kde se ukázalo, kolik kontrol provedla, jaké problémy objevila a jak vysoké pokuty i kauce padly. A jsou to dost znepokojivá čísla.

Článek

Spousta lidí je nemusí, ale silnice se bez nich evidentně neobejdou. Inspektoři silniční dopravy za první prázdninový měsíc provedli celkem 1 397 kontrol nákladních vozidel a autobusů, přičemž přestupek byl zjištěn u 416 z nich, tedy téměř u každého třetího vozidla.

Za tyto přestupky padlo celkem 281 pokut v celkové výši 487 000 Kč a 148 kaucí v souhrnné výši 4 120 500 Kč. Kauce je taková záloha na pokutu, zejména kvůli cizincům, aby poté měli motivaci přestupky řešit. A obvykle platí, že výše kauce rovná se výše finální pokuty udělené správním orgánem.

A na co inspektoři přišli nejčastěji? Porušování pravidel pro doby řízení a odpočinku řidičů. Evropské předpisy totiž stanovují, že nejdéle po 4,5 hodiny řízení musí následovat alespoň 45minutová přestávka. Inspektoři přitom zachytili i případ, kdy řidič nákladního vozidla jel více než 7 hodin bez zastavení.

Foto: Jan Majurník

Nejčastějším červencovým přestupkem bylo porušení doby jízdy a odpočinku.

A to je problém, zejména kvůli únavě za volantem, obzvláště pokud jde o mnohatunový kamion. INSID si nicméně uvědomuje, že je to častokrát v důsledku systémového tlaku dopravců, proto na jejich adresu míří největší sankce.

Dále šlo v rámci odhalených přestupků o přetížená auta, podvody s tachografy nebo o manipulace s emisemi. Inspekce zkontrolovala více cizinců než Čechů (664 vozidel registrováno v ČR a 733 mimo ni), přičemž nejčastějšími hříšníky ze zahraničních dopravců byli Poláci, Slováci a Rumuni. Kontroly probíhaly jak na dálnicích, tak ve městech a obcích.

Foto: Jan Majurník

INSID si pochvaluje i dálkové načítání chytrých tachografů.

Inspekce si pochvaluje využití moderních technologií, například dálkového načtení údajů z chytrého tachografu. To v reálném čase odhalí například jízdu bez vložené karty řidiče a další prohřešky až 56 dní zpětně, takže INSID jde potom na jistotu.

„Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – ze sledovaných 56 – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5 000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 000 Kč,“ popisuje inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával.

U závažných provinění pak k efektivnímu vyřešení situace (zaplacení pokuty, složení kauce, náprava problému) slouží odebrání registračních značek, zabránění další jízdě technickými prostředky (např. speciální řetězy) nebo odstavení vozidla na až 48 hodin.

INSID v číslech – červenec 2025

  • kontrolovaných vozidel: 1 397
  • přestupek zjištěn: u 416 z nich (29,78 %)
  • z 1 397 kontrolovaných: čeští dopravci 664 (47,53 %), cizinci 733 (52,47 %)
  • nejčastější přestupci dle RZ: ČR, Polsko, Slovensko, Rumunsko
  • uloženo 281 pokut v objemu 487 000 Kč, nejvyšší pokuta 15 000 Kč
  • uloženo 148 kaucí v objemu 4 120 500 Kč, nejvyšší kauce 200 000 Kč

Kontroly podle místa:

  • dálnice: 422 kontrol, porušení zjištěno ve 30,8 % případů
  • silnice I. a II. třídy: 931 kontrol, porušení v 28,68 % případů
  • místní komunikace: 44 kontrol, porušení v 40,52 % případů
Načítám