Hlavní obsah

Rekordní půlmilionová pokuta v Česku? Nové modré majáky se s tím nepárají

Foto: Jan Majurník

Inspekce silniční dopravy funguje v samostatném režimu teprve od července 2025 , ale už nyní se objevují další a další záchyty potvrzující efektivnost jednotek. Naposledy šlo o dvě nadměrné soupravy bez řádných povolení, kauce byla rekordní, pokuta nejspíš také.

Článek

Na dálnici D1 odhalili 5. srpna 2025 inspektoři INSID dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele, které projížděly naší zemí bez povolení k užití českých silnic s nadměrnou přepravou.

Mohlo jít o cílený pokus, protože pro Slovinsko, Rakousko i Polsko řidiči potřebné doklady měli, ale Českem se pokusili projet bez nich. Nejde ani říct, že by Česko bylo v tomto ohledu extrémně byrokratické, protože povolenku si dopravce následně vyřídil během 12 hodin.

Každopádně samotným řidičům inspektoři udělili pokutu 15 000 Kč každému, nicméně provozovatel/dopravce obdržel kauce v souhrnné výši 430 000 Kč (včetně sankce za porušení sociálních předpisů u jednoho vozidla). Do zaplacení kauce pak byla obě vozidla bez registračních značek.

Foto: INSID

Kauce 430 tisíc a nejspíš bude stejně vysoká i konečná pokuta.

Kauce se dá vnímat jako taková záloha na pokutu, aby cizinci páchající přestupky v ČR za ně také platili. A obvykle platí, že výše kauce rovná se výše pokuty v následném správním řízení. Navíc v tomto konkrétním případě může správní orgán udělit celkový flastr až do výše půl milionu korun.

A proč se kontrolují i nadměry? Bez povolení (a tedy ohlášení) není známá jejich trasa, nelze zabránit poškození infrastruktury nebo ohrožení ostatních účastníků silničního provozu.

S řádnou povolenkou má řidič/dopravce dané, kudy může jet (kvůli mostům, objížďkám), kdy může jet (kvůli hustotě provozu, viditelnosti) a jestli potřebuje doprovod a jakého typu. A to je fér.

Načítám