Článek
Na dálnici D1 odhalili 5. srpna 2025 inspektoři INSID dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele, které projížděly naší zemí bez povolení k užití českých silnic s nadměrnou přepravou.
Mohlo jít o cílený pokus, protože pro Slovinsko, Rakousko i Polsko řidiči potřebné doklady měli, ale Českem se pokusili projet bez nich. Nejde ani říct, že by Česko bylo v tomto ohledu extrémně byrokratické, protože povolenku si dopravce následně vyřídil během 12 hodin.
Každopádně samotným řidičům inspektoři udělili pokutu 15 000 Kč každému, nicméně provozovatel/dopravce obdržel kauce v souhrnné výši 430 000 Kč (včetně sankce za porušení sociálních předpisů u jednoho vozidla). Do zaplacení kauce pak byla obě vozidla bez registračních značek.

Kauce 430 tisíc a nejspíš bude stejně vysoká i konečná pokuta.
Kauce se dá vnímat jako taková záloha na pokutu, aby cizinci páchající přestupky v ČR za ně také platili. A obvykle platí, že výše kauce rovná se výše pokuty v následném správním řízení. Navíc v tomto konkrétním případě může správní orgán udělit celkový flastr až do výše půl milionu korun.
A proč se kontrolují i nadměry? Bez povolení (a tedy ohlášení) není známá jejich trasa, nelze zabránit poškození infrastruktury nebo ohrožení ostatních účastníků silničního provozu.
S řádnou povolenkou má řidič/dopravce dané, kudy může jet (kvůli mostům, objížďkám), kdy může jet (kvůli hustotě provozu, viditelnosti) a jestli potřebuje doprovod a jakého typu. A to je fér.