Hlavní obsah

V Česku máme nové dopravní značky! Prý nám zjednoduší život

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Od července 2025 platí novela vyhlášky ohledně dopravního značení, která přidává nebo upravuje značky například pro náhradní trasy, slepé ulice nebo jednosměrky. Zároveň dochází ke snížení jejich počtu, to vše prý proto, aby byla doprava rychlejší a efektivnější.

Článek

Tak máme na silnicích nové značky, které nám mají zjednodušit život. Po vzoru Německa se tak můžete setkat se zeleno-bílými tabulkami známými jako náhradní trasa.

Nejde o klasickou objížďku, nýbrž o alternativní trasy primárně určené pro osobní auta, které podle tiskové zprávy Ministerstva dopravy řidiče povedou, na rozdíl od navigací, po takových komunikacích, jež jsou pro dané druhy a intenzity dopravy vhodné a budou směrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k následujícímu.

Novela vyhlášky také přináší úpravy v označení jednosměrných komunikací s povoleným protisměrným provozem cyklistů a zjednodušení značení slepých komunikací. Tím se sníží počet dodatkových tabulek, protože bude informace ze dvou značek už jen na jedné.

Úprav se dočkaly také značky „nízkoemisní zóna“, protože se přestává hrát na plakety, ale začíná platit elektronický systém, jelikož data o plnění euronormy daného vozu získá monitorovací systém z registru vozidel.

Foto: Shutterstock / Dmitry Vereshchagin

Vjezdy do nízkoemisních zón budou kontrolovat kamery.

Neznamená to ovšem, že by od července začaly masivně vyrůstat nízkoemisní zóny ve městech. To povinné není, nicméně může k tomu z rozhodnutí samospráv dojít. Pokud například centrum Prahy omezí vjezd vozidlům plnícím normu EURO 3 a nižší, tak to kamerové systémy poznají díky přečtení registrační značky.

Až do července 2025 mohli řidiči nákladních aut přestavěných na traktory (lidově tatratraktor) jezdit i tam, kde byla značka zákaz vjezdu nákladních aut. To se změnilo a tento zákaz nově platí i pro ně.

Foto: Auto Max Czech

Aby se nákladní auto mohlo stát traktorem, tak kolikrát stačí málo. Kromě papírů potřebuje třeba rám chránící posádku při převrácení.

Došlo také po vzoru Německa k úpravě počtu směrových značek u křižovatek, úpravě označení nabíjecích stanic pro elektromobily nebo ke sjednocení podoby některých značek. Nové značení pak bude postupně osazované v rámci pravidelné výměny značek.

Náhradní trasa

Na ukázce můžete vidět značení náhradní trasy včetně směru. Najdete jej primárně na dálnicích, půjde o trvalé náhradní trasy.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Značky pro náhradní trasu.

Slepá komunikace

Pokud bude slepá komunikace průjezdná pro cyklisty, už nebude nutné používat dodatkovou tabulku, ale užít nový typ značky.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Slepá ulice. Vlevo je dosavadní typ a vpravo nový typ.

Jednosměrný provoz

Podobně jako v případě slepé komunikace tady odpadá nutnost užití dodatkové tabulky.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, Bezpecnecesty.cz

Jednosměrný provoz, kdy vlevo vidíte nový typ značky a vpravo ten dosavadní.

Křižovatka s vedlejší

Nově se značení hlavní komunikace a vedlejších bude značit reálněji, aby značení více odpovídalo skutečnosti. Navíc půjde-li o složitější křižovatku, tak se využije dodatková tabulka s vyznačeným tvarem.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Hlavní komunikace s vyznačením vedlejších.

Emisní zóna

Upravená značka hlásící začátek a konec emisní zóny. Ve spodní části značky bude uveden odkaz na informační systém nízkoemisních zón.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Emisní zóna, začátek a konec.

Jak sami vidíte, nejde o velké změny v dopravním značení, kvůli nimž bychom si vyhlášku museli studovat znovu. Uvidíme také, jestli se uchytí koncept náhradních tras nebo jestli se řidiči i nadále spolehnou na navigační systémy.

Načítám