Hlavní obsah

V Essenu se bude dražit jedno z nejkrásnějších aut na světě

Foto: RM Sotheby's

E-Type nejenže dobře vypadal, ale díky technice inspirované světem závodů i velmi dobře jezdil

Jaguar E-Type byl ve své době velmi oblíbený sportovní vůz. Měl silný motor, dobré jízdní vlastnosti, a co hlavně – bylo to neuvěřitelně pohledné auto. Pravda, vzhled je velmi subjektivní kritérium, navíc hezké auto ještě neznamená dobré auto. Ale při jeho stavbě inženýři těžili ze zkušeností získaných v Le Mans, ba co víc, jeho vzhled ocenil také člověk, od kterého byste to nečekali ani v nejmenším…

Článek

Jaguar E-Type byl vlastně takový automobilový sex symbol 60. let. Recept, podle kterého vznikl, zněl jasně – skvělý design a silné motory za velmi lákavou cenu. Jako první tuto formuli následovala slavná XK 120, a v roce 1961 bylo načase tuto recepturu oprášit, aby se jí mohla automobilka z Coventry pyšnit i další dekády.

Foto: RM Sotheby's

Je dobře známo, že křivkám Jaguaru E-Type tehdy podlehl i neoblomný Enzo Ferrari

Jak se záhy ukázalo, po stránce designu nebyl E-Type ani v nejmenším krok vedle. Jeho ladné tvary tehdy ocenil i samotný Enzo Ferrari, a jak známo, ten jen velmi zřídka chválil něco, co nevzniklo za branami jeho království v Maranellu.

E-Type používal takzvanou monokokovou konstrukci, převzatou ze světa závodů od veleúspěšného D-Typu. Přední část šasi byla tvořena prostorovým rámem s ocelovými trubkami podepírajícími motor, přední zavěšení a kapotu. Zároveň to znamenalo velmi dobrý přístup k motoru. A tím byl 3,8l řadový šestiválec s výkonem 265 koní. Posléze se E-Type dělal i s motorem 4,2 l, ale výkon byl de facto stejný, rozdíl by jen v točivém momentu a reakci na plyn v nižších otáčkách.

Na 60. léta to byl slušný výkon sám o sobě, když ale přičteme hmotnost pouhých 1 300 kg, je jasné, že motor s touto váhou příliš mnoho práce neměl. Výsledkem byly skvělé výsledky: zrychlení z klidu na stovku do sedmi vteřin a maximální rychlost činila v uzavřené verzi až 246 km/h.

Když pak bylo třeba jít „na brzdy“, nebyl problém, protože E-Type už tehdy měl na všech kolech kotoučové brzdy, převzaté ze závodního D-Typu. Všechna kola kromě toho měla také nezávislé zavěšení, takže jízda byla i překvapivě komfortní. Vzhledem k tomu, že se ve své době E-Type prodával za velmi lákavých 6 000 dolarů, není divu, že se z něj stala automobilová ikona.

Tento konkrétní E-Type byl původně dovezen jistému J. D. Boughmanovi z americké Indiany v roce 1963 prostřednictvím Jaguar Cars New York. Tehdy auto mělo krémovou barvu s kontrastním černým interiérem a černou kapotou. Během renovace se to však změnilo na šedý exteriér s výrazným červeným interiérem. Motor je nicméně zcela původní, jak potvrzuje i certifikát Jaguar Daimler Heritage Trust. Jde o verzi roadster z první série, která je dnes kupodivu tou nejvyhledávanější, protože právě její design je považován za E-Type ve své nejryzejší podobě.

Reklama

Načítám