Hlavní obsah

Jaguar E-Type dostal osvěžení pro nové tisíciletí

Foto: E-Type UK

Jaguar upravený firmou E-Type UK

Poslední dobou se čím dál častěji setkáváme s termínem „restomod“. V praxi jde o to, že renovujete veterána, ovšem v průběhu renovace přihodíte několik nových prvků. Tu zvednete výkon, tu zlepšíte jízdní vlastnosti a kompletně vše zaobalíte tak, aby výsledný vůz vynikal větší spolehlivostí.

Článek

Asi nejčastěji se renovace s přidanou hodnotou týkají vzduchem chlazených vozů Porsche, případně amerických svalnatých aut ze šedesátých a sedmdesátých let. Jenže jistá britská společnost s názvem E-Type UK upravila (překvapivě ) Jaguar E-Type.

Zcela konkrétně si kluci z britského Kentu vzali do péče E-Type Series 3 z roku 1974. Právě třetí série kupé od Jaguaru přitom nikdy neměla mezi nadšenci dobrou pozici. Zejména kvůli bezpečnostním regulacím na americkém trhu musel Jaguar z krásné první série sundat skleněné kryty předních světel, přidat nevzhledná světla zadní a doplnit vůz o mohutné a odolné nárazníky. Když se tedy mluví o Jaguaru E-Type jako o jednom z nejkrásnějších aut světa, vždy se myslí originální první série a nikoliv ta druhá nebo nedejbože třetí.

Jenže tenhle konkrétní kousek ze třetí série bychom klidně brali i přes chybějící designové detaily. V rámci renovace, která zabrala přes 3 000 hodin ruční práce dostal jaguar celou hromadu novinek a změn k lepšímu. Původní dvanáctiválec o objemu 5,3 litru se převrtáním rozrostl až na 6,1 litru, získal systém vstřikování a pochopitelně i zcela nový výfuk pro parádní zvuk. Výkon 290 koní nezní na dnešní dobu nijak dramaticky, ovšem cílem bylo pouze vyladit veterána, a nikoliv vytvořit děsivě rychlý supersport. Na motor se váže nová pětistupňová převodovka s hliníkovou skříní a jinak poskládanými převodovými stupni.

Celkově byl podvozek jaguaru zesílen, o odpružení se starají nastavitelné tlumiče a o zastavení zase čtyřpístkové brzdiče AP Racing s odvětrávanými kotouči vpředu. Elegantní kupé stojí na krásných vyplétaných kolech s dvaašedesáti paprsky obutých do nízkoprofilových pneumatik o průměru 16 palců.

Pozadu nezůstal ani interiér. Původní sedačky šly ven a jsou nahrazeny koženými židlemi z modernějšího XJS, ovšem ukotvenými níž než v případě originálních. Co do technologií, novopečený majitel z USA, pro kterého bylo auto stavěno, se může těšit třeba z LED osvětlení, vyhřívaní sedadel, bezklíčového startování, centrálního zamykání, Bluetooth a z dalších vychytávek.

Samozřejmě, že i my považujeme mnohé automobilové veterány za nedotknutelná umělecká díla, E-Type nevyjímaje. Ovšem tento způsob vylepšení původního vozu, jenž nepoškozuje jeho nadčasovou eleganci, nám rozhodně není proti srsti. E-Type třetí série nikdy nebude tolik obdivovaný a oceňovaný jako ten ze série první, ale takhle vyladěný nás opravdu hodně baví.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama