Hlavní obsah

Tresty za některé přestupky se zpřísní. Odradí to hříšníky?

Foto: Policie ČR/Twitter
25. 11. 2019

Podle ministerstva dopravy se čeští řidiči často dopouštějí opakovaně stále stejných přestupků. A nemyslí se tím ty bagatelní, jako jsou nerozsvícená světla za dne nebo špatné parkování. Jde o závažnější přestupky, jako je jízda na červenou, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo výrazné překročení povolené rychlosti. A právě u nich by mělo dojít ke zpřísnění postihů.

Článek

Nová podoba bodového systému počítá s udělováním bodů ve třech pásmech, a to 0, 4 a 6 bodů. Zavádí zároveň princip „dvakrát a dost”, pokud se tedy řidič dopustí závažného přestupku dvakrát, přijde automaticky na rok o řidičské oprávnění. Zároveň se u takových přestupků počítá se zvýšením pokuty. Když navíc přijdeme o řidičský průkaz, bude do budoucna složitější ho získat zpět. To vše je součástí připravované novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, na kterou v pondělí upozornil server iDnes.cz.

„Zaměřujeme se na nejčastější prohřešky na silnicích, které někdy končí i tragicky. Cílem je postihovat především piráty silnic, kteří ohrožují ostatní. Kdo neporušuje pravidla, nemusí se obávat, že od policie dostane vysokou pokutu a body na své konto. Naopak bagatelní přestupky jako špatné parkování, zapomenutí dokladů nebo nízké překročení rychlosti je bez bodů a bez drakonických pokut,“ uvedla k připravované novele mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

U méně závažných přestupků se pokuty a body sníží. Například za překročení rychlosti o 10 km/h, za které nám dnes hrozí sebrání dvou bodů, už o body nepřijdeme. Mírnější budou také pokuty u špatného parkování, zapomenutí dokladů nebo nerozsvícených světel. „U těchto přestupků ponecháme u blokové pokuty rozpětí nula až 1 500 korun, aby policisté měli prostor pro to řidiče na přestupek upozornit a u nejméně závažných řešit domluvou,“ vysvětluje mluví ministerstva Rezková.

Jinde se ale naopak přitvrdí. Konkrétně za vjetí na železniční přejezd přes zákaz, překročení rychlosti o 50 km/h nebo například projetí křižovatky na červenou bude nově 5 000 korun na místě a šest bodů. Ve správním řízení se pak za tyto přestupky zvýší pokuty na 7 až 25 tisíc korun.

Za držení telefonu při řízení nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti policista na místě uloží pokutu 2 500 korun a řidič dostane čtyři body. Ve správním řízení bude v těchto případech hrozit pokuta ve výši 4 až 10 tisíc korun. Nepoužití bezpečnostních pásů, nepoužití autosedačky, nepřipoutané dítě nebo jízda na motocyklu bez přilby přijde na 1 500 korun a řidič dostane čtyři body, ve správním řízení až 5 tisíc korun.

Foto: Shutterstock

Za méně závažné přestupky bude opět možná jen domluva, u závažnějších přestupků se ale naopak přitvrdí

Nejtvrdší tresty pak budou hrozit tradičně za alkohol nebo za jízdu bez řidičského oprávnění. V případě jízdy pod vlivem alkoholu bude řidiči hrozit namísto současných 2 500 až 20 000 korun pokuta ve výši 7 000 až 25 000 korun a sebrání šesti bodů. A nejvyšší pokuta vůbec bude hrozit za jízdu bez řidičského oprávnění nebo se zadrženým technickým průkazem, tady si řidiči budou muset připravit dokonce 25 až 75 tisíc korun. Navíc pokud přijdeme o řidičák, čeká nás nejspíš kromě opakování autoškoly a absolvování psychologických testů nově i speciální terapeutický kurz. Jeho přesná podoba zatím není známa a je v jednání.

Přitvrzení u závažných přestupků dopravní odborníci veskrze vítají. Podle některých je ale nedostatečné: „Spolu s Polskem a několika málo východoevropskými zeměmi máme nejnižší výši pokut v Evropě. Zvýšení pokut u vážnějších přestupků je proto přirozeným a logickým krokem,” řekl pro Garáž.cz tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota a dodal, že by přivítal pokuty ještě vyšší: „Zejména u alkoholu za volantem bychom se ve výši pokut měli více přiblížit západu.”

Novela, která už má za sebou mezirezortní připomínkové řízení a brzy tak zamíří do sněmovny, navrhuje také zavedení tzv. řidičáku na zkoušku. Ze statistik totiž vyplývá, že řidiči s krátkou praxí jsou častými viníky dopravních nehod s vážnými následky. Začínající řidiči by proto mohli mít po dvouletou dobu pouze šestibodovou hranici, po které mohou přijít na rok o řidičský průkaz. Zavedení tohoto opatření například v Rakousku snížilo podle ministerstva dopravy počet nehod se zraněním o 19 procent.

HLASUJTE: Jak se vám líbí navrhované změny ve výši pokut?
Líbí, tak to má být
18.7 %
Líbí, ale postihy by mohly být ještě přísnější
37 %
Nelíbí, jsou příliš přísné
44.3 %
Celkem hlasovalo 33944 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama