Hlavní obsah

Je Škoda Elroq RS opravdové RS? Rychlá je bezesporu, ale na rodinu a pohodlí rozhodně nezanevřela

Foto: Jiří Čermák
8:40
8:40

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Je velký jako rodinný Karoq, prostorný pro pět osob, ale jezdí jako ďábel. Elroq RS patří k nejrychlejším škodovkám současnosti a dost možná i k těm nejlepším. Navíc umí zazářit všude, kam přijede.

Článek

Škoda Elroq všeobecně sklízí poslední dobou slušné prodejní úspěchy. Jde o futuristicky vyhlížející SUV velikosti rodinného Karoqu s technikou většího Enyaqu za cenu něco mezi. To se ukázalo jako lukrativní obchodní recept, jenže co když nahodíte lákavou barvu a přidáte plakety RS? Nezmění se náhodou něco?

Kam přijede, tam září jako mladá TOP modelka v domově seniorů. SUV Elroq RS v jedinečné barvě zelená mamba doplňují černě lakované doplňky a volitelná 21palcová kola s letními pneumatikami 235/45 R21 vpředu a 255/40 R21 vzadu.

Uf! Takhle velká kola a nízkoprofilové obutí? Na pohled pastva pro oči, ale jak cestovní pohodlí nebo spotřeba, které s koly a pneu přímo souvisí? To a mnohem více jsme pochopitelně vyzkoušeli.

Foto: Jiří Čermák

Kola dělají auto. A tyto 21palcové disky Elroqu sluší.

Navzdory písmenům RS, snížení podvozku o 15 mm vpředu a 10 mm vzadu i celkovému sportovnímu designu si auto zachovalo svoje základní poslání. V jádru jde stále o kompaktní SUV de facto rodinného typu určené pro masy.

Očekávejte tedy praktičnost, snadné nastupování, velké víko kufru kryjící úložný objem 470 litrů, praktické přihrádky na kabely či háčky na tašky a přívětivé vnější rozměry 4 488 × 1 884 × 1 608 mm.

Rovněž kabina se nese v duchu královského místa, a to i do šířky nebo nad hlavou. Všude máte nějakou přihrádku, držák, tam dáte lahev, tu kelímek, zde schováte drobné do parkomatu, támhle papíry. Je jedno, jestli máte základní provedení Essence, fešný Sportline nebo ostré RS, Elroq bude vždy zaměřený na všechny členy posádky.

Foto: Jiří Čermák

Kabina je zaměřená na všechny členy posádky a nabízí královský prostor.

RS si nicméně nepořizujete jen pro barvu, pěkná kola nebo cingrlátka, chcete prostě něco víc a chcete to rychle. Papírově se bavíme o výkonu 340 koní, což je slušné, nicméně 545 Nm točivého momentu přenášeného na všechna čtyři teprve uvaří to pravé ořechové.

Jen to nepřehánějte s představami o maximálce, omezovač vás zastaví na 180 km/h, takže na německé dálnici králi asfaltu nejspíš nebudete. Jenže mimo ní?

Kouzelný podvozek

Mimo dálnice o to víc oceníte slušnou dynamiku vozu, zejména jeho ochotu zrychlovat na pokyn pravého pedálu. Nečekejte zarvání do sedačky jako u Tesly Model Y Performance nebo přesné řízení doplněné špičkovým přenosem krouťáku na kola jako u BYD Sealion 7.

Foto: Jiří Čermák

Škoda Elroq RS umí být zdravě dravá a sportovní, ovšem nepřehání to.

Elroq RS umí být zdravě dravý a sportovní se zrychlením z místa na stovku za 5,4 sekundy, zvládne poskytnout jistotu ve volantu v zatáčkách, ovšem bez výrazné zpětné vazby od kol.

Koneckonců ani omezená stabilizace vás do případných velkých divočin nepustí, přičemž jedna věc autu nejde upřít, a to maskování hmotnosti. Váží okolo 2,2 tuny, ale během jízdy máte pocit, že řídíte něco daleko lehčího a ladnějšího. Škodovácké SUV se tak sice tváří sportovně a zčásti takové zvládá být, ale pořád je primárně pohodlné.

Může za to také adaptivní podvozek, který na režim Comfort promění tuhle zelenou střelu v příjemné cestovní vozidlo pro celou rodinu nabízející pohodičku i na špatných cestách a na obřích 21palcových kolech.

Foto: Jiří Čermák

Elroq RS kouzlí díky adaptivnímu podvozku DCC.

Čekali byste, že vám kombinace sníženého podvozku a nízkoprofilových gum na záplatovaných cestách či kostkách minimálně vymlátí zuby, ale ne. Je to inženýrská magie, proto ani dlouhé cestovní přesuny po všech možných cestách nevyústí v  diskomfort.

Když jsme u toho cestování, tak namísto hledění do komicky malého přístrojového štítu raději koukejte před sebe, kde má své místo head-up displej s rozšířenou realitou. Promítání vám tak ukáže například kudy odbočit, že se blížíte k čáře nebo máte příliš krátký odstup od protijedoucího vozu. Na tohle se zvyká stejně snadno jako na rentu bez práce.

Foto: Jiří Čermák

Přístrojový štít je maličký, proto oceníte head-up displej.

Vyzkoušeli jsme podpůrný systém Travel Assist, což je de facto krok k částečně automatizovanému řízení. Systém umí držet rychlost (adaptivní tempomat), upravit ji dle značek či úhlu zatáčky nebo provozu kolem a pomoci vám s přejezdem z pruhu do pruhu.

Nejde nicméně o bezchybný systém. Během toulek Rakouskem, což je mimochodem země, která nemá ráda motoristy, asistent kolikrát načetl i ty rychlostní značky, jenž byly tamními silničáři ledabyle přelepeny úzkou páskou. A tak auto zbytečně brzdilo, i když nemuselo.

Trocha digitalizace

Za zmínku stojí nativní navigace. S online daty je použitelná v reálném provozu a díky využití databáze Google s ní leccos najdete (body zájmu, nabíječky a jiné). Nicméně konektivita Apple CarPlay i Android Auto nechybí.

S nativní navigací se váže propojení s databází stanic a předehřev akumulátoru. Ten můžete zapnout ručně, ale o něco pohodlnější může být nechat pracovat automatiku. A světe div se, ono to funguje.

Foto: Jiří Čermák

Nativní navigace je díky online datům a Google databázi reálně použitelná.

S předehřátou baterkou o hrubé kapacitě 84 kWh jsme se na rychlostanicích Tesla (tam jsme kvůli ceně nabíjeli většinou) dostali prakticky během minuty od zapojení k takřka nejvyššímu nabíjecímu výkonu 177 kW (udávané maximum je 185 kW). A co je lepší, v podmínkách okolní teploty kolem 15 stupňů auto drželo nabíjecí výkon 94 kW i při nabití okolo 80 %.

Na moment si ještě odskočíme ke škodovkácké aplikaci MyŠkoda. Na rovinu píšeme, že na Teslu stále nemá žádná automobilová appka, nicméně ta mladoboleslavská pracuje poměrně rychle, spolehlivě a bavilo nás odesílání trasy do mobilu.

Foto: Škoda Auto

Aplikace MyŠkoda pomáhá se vzdálenou obsluhou auta nebo umožní dálkové parkování.

Jednoduše jsme si dopředu našli místo, kam chceme jet (nabíječka, mekáč…), odeslali jej do auta a po nasednutí jen potvrdili cíl.

A co víc, aplikace umožňuje parkování na dálku pomocí mobilu, což vývojáři vyřešili intuitivně, funkčně a spolehlivě. V parkovacích garážích v centrech měst je tohle kvůli úzkým stáním jednoduše k nezaplacení.

Co Elroq RS není?

Takže co je vlastně Škoda Elroq RS? V barvě zelená mamba a na jednadvacítkách kolech rozhodně pěkné auto. Sportovní? Ano, ale vlastně jen přiměřeně, tak akorát.

Konkureční a větší Tesla Model Y Performance (1,55 milionu) nebo BYD Sealion 7 v nejvyšší specifikaci (1,41 milionu) jsou v tomto sportovním ohledu o něco lepší, ale stojí víc. Jedním z opravdových strojů na zabíjení okruhových kilometrů je pak Ioniq 5 N, ovšem ten vyjde na brutálních 1,8 milionu korun.

Ostrý Elroq podobně jako konkurence poslouží dobře jako kompaktní rodinný vůz (jehož se nebude bát řídit ani vaše žena), dálniční kilometry spolyká stejně ladně a svižně jako závodní motor vysokooktanový benzin, na okreskách vás bude bavit a ve městě skvěle vypadat.

Co Elroq RS nebude? Jestli s ním budete jezdit jako s RS, tak nebude úsporný, jelikož nám tímto stylem vyšla kombinovaná spotřeba na letních R21 na cirka 21 kWh/100 km, což díky trakční baterce s využitelnou kapacitou 79 kWh znaemná nejvyšší dojezd zhruba 400 km. Jenže kvůli úspoře a dojezdu si RS ani jiný ostrý elektromobil nekupujete, že?

Škodu Elroq RS pořídíte standardně za 1 269 000 Kč, potažmo ještě ulovíte nejvybavenější edici RS 130 s matně šedým lakem nabízenou od 1 369 000 Kč. Smysl má u needičního RS připlácet za jedinečnou barvu zelená mamba (16 000 Kč), případně přidat černou střechu (15 000 Kč) nebo krásná 21palcová kola (17 600 Kč). Nezapomeňte na důležité tepelné čerpadlo (30 500 Kč) nebo pro větší komfort paket Maxx s elektrickými masážními sedadly s bederními opěrkami a dálkovým parkováním (25 000 Kč).

Technické údajeElroq RS
Motor2× elektromotor
Výkon250 kW (340 k)
Točivý moment545 Nm
Převodovka2x jednostupňová
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 154–2 267 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,4 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 549 km
Kapacita baterie84 kWh (využ. 79 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 185 kW
Kola a pneumatiky235/50 (p), 255/45 (z) R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 488/1 884 /1 608 mm
Rozvor2 769 mm
Objem kufru470/1 580 l
Načítám